Vacuum motorsteunen controleren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mijn auto (S60 D5, handgeschakeld) trilt wat meer de laatste tijd. Nu wil ik de motorsteunen controleren. Ik heb een paar keer gelezen dat een aantal motorsteunen op het vacuum van de motor werken. Hoe kan ik controleren of deze motorsteunen nog goed zijn, en welke gaan naast de bovenste motorsteun als eerste stuk?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Werken alleen maar op de onderste steunen voor en achter op het blok.

Is officieel met de vida te controleren. Ik weet niet als je het vacuum slangetje los trekt het managment lampje gaat branden. Met stationair staat er geen vacuum op dwz een soepele rubber ,op toeren wordt deze op elkaar gezogen dus steviger.
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

ik heb bij mij een tijdje geleden de voorste (onder) motorrubber vervangen en op dat rubber zit geen vacuum.
Volgens mij heeft een auto als hij stationair loopt het grootste vacuum, dus bij hoge toeren minder, dat zou dus willen zeggen dat bij stationair het motorrubber "stijver"is.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

joostb schreef:ik heb bij mij een tijdje geleden de voorste (onder) motorrubber vervangen en op dat rubber zit geen vacuum.
Volgens mij heeft een auto als hij stationair loopt het grootste vacuum, dus bij hoge toeren minder, dat zou dus willen zeggen dat bij stationair het motorrubber "stijver"is.


Wat koste dit geintje als ik vragen mag? ;)

ook een idee wat alle motor steunen verangen kost?

groeten,
Hans
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik weet inmiddels dat de twee rubbers die op vacuum gestuurd worden (de voorste en achterste) zacht zijn onder de 1000 toeren, en door het vacuum worden "verhard" boven de 1000 toeren. Zou dit eventueel schokkend optrekken vanuit de eerste versnelling bij koude motor kunnen veroorzaken?

Maar de vraag blijft nog steeds: wat controleerd Vida dan als de test gedaan wordt, en wat is evt aan de steun zelf te zien?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

joostb schreef:ik heb bij mij een tijdje geleden de voorste (onder) motorrubber vervangen en op dat rubber zit geen vacuum.
Volgens mij heeft een auto als hij stationair loopt het grootste vacuum, dus bij hoge toeren minder, dat zou dus willen zeggen dat bij stationair het motorrubber "stijver"is.
Dit is een diesel, dus dat gaat niet op.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Wat koste dit geintje als ik vragen mag?

ook een idee wat alle motor steunen verangen kost?

groeten,
Hans
de voorste motor rubber koste ongeveer 100 Euro.
Montage heb ik zelf gedaan dus dat koste niets
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ik lees hierboven dat de vacuumsteunen slechts werken boven de 1000 toeren. Kan iemand me dit bevestigen?
Als ik mij mijn 2.4d '06 bij stationair toerental het slangetje lostrek laat deze vacuum door (volgens mij worden de steunen dan hard) , ik heb het ventiel al electrisch ontkoppeld en dan stopt dit. Het klepje is dus nog OK.
Hoort dit zo, volgens mij niet. Reden dat ik dit vraag is dat ik me niet van de indruk kan onttrekken dat de motor wat meer trilt stationair. Baksteun is reeds vervangen.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Net nog wat verder gekeken,
Het is zo dat de wagen de steunen vacuum zet tot 1000 toeren, daarna wordt het vacuum afgeschakeld.
Zal dus wel normaal zijn. Hoe de werking nu juist zit van die dingen heb ik geen idee van. Ben nog aan het bedenken hoe ik deze kan testen.

mvg
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dun slangetje op de motorsteun doen,eraan zuigen,kun je blijven zuigen dan is hij lek,simpel..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Deze namiddag een vacuumtest gedaan op de beide steunen, voorste was defect. Bij de dealer nieuwe gaan halen en gemonteerd. Weer een trillingsvrije auto. Bizar dat je eigenlijk maar weer merkt hoe iets was als je het hersteld hebt.
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Voorste motorsteun heb je niet nodig, die heb ikzelf afgesloten. ( Altijd mensen die andere mening zullen hebben)
Inderdaad de motorsteunen van een S60 2000-2004 gaan vaak hun werk niet meer leveren ( bekend probleem)
Vaak voorkomend probleem. Laatst had ik er ook problemen mee dacht ik maar het was uiteindelijk na lang zoeken het POP OF Ventiel. ( Turbo regel klep )
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ik kan enkel voor mezelf spreken, het was een wereld van verschil! Wat wel een feit is, is dat als de voorste lek is, de achterste ook zijn vacuum verliest via de voorste.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”