Heren,
Bij het (langzaam) rijden op wegen met veel oneffenheden, komt er een rammelend/klapperend geluid uit de voortrein. Nou wisselde ik laatst de wielen en heb eens wat gevoeld aan de ophanging. Het viel me op dat ik de stuurstang heen en weer kon bewegen en dat dit een klonk-geluid tot gevolg had. Is dat normaal of kan dat het geluid veroorzaken? En wat moet ik er dan aan vervangen?
Gerammel uit het vooronder
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Stuurstang hoort geen speling te hebben. Bij de mijne waren de kogels onder de rubberen harmonicahoes aan vervanging toe.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29594
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt inderdaad als slijtage van de stuurkogels aan de wielzijde of in het stuurhuis zelf. De defecte onderdelen vervangen en de speling is weer weg.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Stuurkogels zijn nog niet eerder vervangen, dus slijtage is dan heel goed denkbaar.
Stuurkogels vervangen is een kwestie van die moer aan de bovenkant losdraaien en dan vervangen, of is dat te simpel gedacht?
Stuurkogels vervangen is een kwestie van die moer aan de bovenkant losdraaien en dan vervangen, of is dat te simpel gedacht?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Da's inderdaad te simpel gedacht 
Je hebt een kogeltrekker nodig - de bout is konisch en zit in een passing, na de in jouw geval 12 jaar waarschijnlijk goed vast.
- moer losdraaien maar op de schroefdraad laten zitten (knalt er niets weg)
- kogeltrekker plaatsen en langzaam aandraaien
- wachten op grote knal
- daarna moer verwijderen
- het deel bij de balg is met een contramoer gezekerd, die draai je meestal zo los
Het is niet een klusje dat je zomaar even doet, maar echt moeilijk is het ook niet. Meer een kwestie van eens gezien of gedaan hebben.
Naderhand wel uitlijnen, je banden zullen je overigens dankbaar zijn voor deze reparatie!
Gr. Marc

Je hebt een kogeltrekker nodig - de bout is konisch en zit in een passing, na de in jouw geval 12 jaar waarschijnlijk goed vast.
- moer losdraaien maar op de schroefdraad laten zitten (knalt er niets weg)
- kogeltrekker plaatsen en langzaam aandraaien
- wachten op grote knal
- daarna moer verwijderen
- het deel bij de balg is met een contramoer gezekerd, die draai je meestal zo los
Het is niet een klusje dat je zomaar even doet, maar echt moeilijk is het ook niet. Meer een kwestie van eens gezien of gedaan hebben.
Naderhand wel uitlijnen, je banden zullen je overigens dankbaar zijn voor deze reparatie!
Gr. Marc
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ah bah, iets wat ik niet zelf kan dus. Heb namelijk geen kogeltrekker en het ook nog niet eerder gezien of gedaan. Uitlijnen kan ik trouwens ook niet zelf, haha.
Dank voor de support, heren!
Dank voor de support, heren!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Als je kunt lokaliseren welke kogel speling heeft, zou ik deze bestellen (parts4swedes levert de binnenste van het merk Bilstein voor 40,90 EURI) en vervolgens een afspraak maken bij de uitlijnboer inclusief montage kogel. Ik was laatst voor een vierkante uitlijning inclusief montage van één kogel 90 EURI kwijt. Kun je zelf niet voor gaan liggen prutsen lijkt me.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het zijn beide kogels, speling en rammel is zowel links als rechts gelijk.
Bij de dealer kosten de reparatie € 117,50 per kant plus € 85,00 voor het uitlijnen. Dat scheelt dus nogal....
Ik neem het in overweging, dank voor de tip!
Bij de dealer kosten de reparatie € 117,50 per kant plus € 85,00 voor het uitlijnen. Dat scheelt dus nogal....
Ik neem het in overweging, dank voor de tip!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Een kogeltrekker is niet nodig,tik tegen de behuizing waar de kogel in zit en hij valt er zo uit.Oceanracer schreef: Ah bah, iets wat ik niet zelf kan dus. Heb namelijk geen kogeltrekker en het ook nog niet eerder gezien of gedaan. Uitlijnen kan ik trouwens ook niet zelf, haha.
Dank voor de support, heren!
Uitlijnen moet daarna wel en even de slagen tellen bij losdraaien om een beetje in de oude stand te komen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.