Recent een rit gedaan van ongeveer 200km. Heen 100 km over autoweg(+/- 100kmh) en expresweg(+/-90kmh). Prima, geen problemen.
Terugweg - na 30km ongeveer 45minuten fileverkeer -20meter rijden/stilstaan - 100meter rijden/stilstaan - enzovoort. Temperatuur loopt op maar blijft wel ver van de rode zone. Autoweg verlaten en via binnenwegen naar huis. Naald komt terug netjes in het midden staan. Gestopt voor tankbeurt - bij aanzetten contact gaat naald onmiddellijk in het rood - wagen start niet - er gebeurt helemaal niets. Kwartiertje gewacht-naald zakt ondertussen weg uit de rode zone en wagen start normaal.
Vandaag een rit van +/- 13km - landelijk wegen(+/-70kmh) en op 2km van stalling wagen stilgelegd aan spoorwegovergang. Start normaal.
Op 1km van stalling 2minuten stilgestaan met draaiende motor achter voorganger. Bij aankomst aan stalling motor stilgelegd - poort geopend - starten onmogelijk.
Radiator en slangen zeer heet - koelwater staat op maximum. Tien minuten gewacht en start terug normaal.
De wagen is technisch in orde - motorrevisie - koelwater ok - enzovoort.
Moet ik me zorgen maken? Kan er iemand mij in de richting van een oorzaak en eventuele oplossing zetten aub?
Beste groeten.
VOLVO 164 1969 Automaat
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30302
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dit hoort in ieder geval niet zo, de motor wordt duidelijk te heet.
Je kan denken aan verstopte radiateur, defecte waterpomp, defecte ventilator etc. Met een systematische controle van het koelsysteem kom je een heel eind om het probleem te vinden.
Je kan denken aan verstopte radiateur, defecte waterpomp, defecte ventilator etc. Met een systematische controle van het koelsysteem kom je een heel eind om het probleem te vinden.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 20:19
Thermostaat verwijderd en de doorstroming van water lijkt in orde te zijn - pomp werkt en geen blokkage in radiator.
Overigens, een thermostaat van 92°C - dit lijkt me toch wel wat veel - ik plan er nu één te monteren van +/-82°C. Daar doe ik wellicht niks verkeerd mee.
Overigens, een thermostaat van 92°C - dit lijkt me toch wel wat veel - ik plan er nu één te monteren van +/-82°C. Daar doe ik wellicht niks verkeerd mee.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Werkt de ventilator?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Dutchgo
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 22.02.2014 - 18:43
- Locatie: Etten-Leur
De fan kan wel draaien maar dat is een zogenoemde fan clutch (http://derale.com/products/fan-clutches) daar zit een soort vloeistof thermostaat op na mate hij warmer wordt gaan hij harder meedraaien op de krukas.
Die kan kapot zijn en dan draait hij een beetje loos mee.
http://www.aa1car.com/library/cooling_fan_clutch.htm
Die kan kapot zijn en dan draait hij een beetje loos mee.
http://www.aa1car.com/library/cooling_fan_clutch.htm
Laatst gewijzigd door Dutchgo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 20:19
Bij de restauratie bleek dat dit systeem niet meer werkte naar behoren entoen is er beslist om de propeller te monteren zonder de zogenaamde "fan clutch". De propeller draait dus altijd op volle kracht!!!!
Ik begrijp dat er krachtverlies en extra benzineconsumptie kan zijn.
Is het raadzaam om toch maar te kiezen voor het originele systeem van de "dutch fan clutch?" Of zijn krachtverlies en extrabenzineconsumptie minimaal?
Ik begrijp dat er krachtverlies en extra benzineconsumptie kan zijn.
Is het raadzaam om toch maar te kiezen voor het originele systeem van de "dutch fan clutch?" Of zijn krachtverlies en extrabenzineconsumptie minimaal?
- Dutchgo
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 22.02.2014 - 18:43
- Locatie: Etten-Leur
Keuze is:
-Origineel maken zoals het hoort omdat jij de auto zo wilt hebben.
-Een vaste fan monteren als de motor koud is en in de winter is dat minder gewenst.
-Alles verwijderen en een elektrische fan monteren.
Mijn mening is lekker origineel houden en een nieuwe fan clutch ( ik weet de NL benaming niet) er in.
-Origineel maken zoals het hoort omdat jij de auto zo wilt hebben.
-Een vaste fan monteren als de motor koud is en in de winter is dat minder gewenst.
-Alles verwijderen en een elektrische fan monteren.
Mijn mening is lekker origineel houden en een nieuwe fan clutch ( ik weet de NL benaming niet) er in.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 23.10.2013 - 20:19
Het blijkt over een "visco koppeling" te gaan.
Ik heb uw bijgevoegde artikels gelezen en krachtverlies is inderdaad mogelijk - de vraag is of het merkbaar zal zijn.
En origineel is inderdaad dikwijls het beste. Ik ga het nog efkes bekijken. Op webshops allerhande zie ik dat de visco-koppeling niet goedkoop is maar het is dan ook een stukje technologie.
Alvast beste dank voor de info en tips.
Ik heb uw bijgevoegde artikels gelezen en krachtverlies is inderdaad mogelijk - de vraag is of het merkbaar zal zijn.
En origineel is inderdaad dikwijls het beste. Ik ga het nog efkes bekijken. Op webshops allerhande zie ik dat de visco-koppeling niet goedkoop is maar het is dan ook een stukje technologie.
Alvast beste dank voor de info en tips.