Nieuw lid, even voorstellen, Volvo S60 2.4 D5 (2006)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
SjorS60
Starter

Ik zal mijn nieuwe auto even voorstellen. Na 2 Opels, 2 Alfa's en een Audi, is dit nu mijn zesde auto, en dus mijn eerste Volvo.

Waarom een Volvo? Ten eerste was het de bedoeling, om met mijn vorige auto, de Audi A6 2.5 TDI uit 2003 zolang mogelijk door te rijden. Dat wou ik ook, maar op een gegeven moment kom je erachter, dat je weleens grote problemen kunt verwachten met de uitvoering die je bezit. En dan heb ik het over de voor de meeste autokenners beruchte multitronic automaat, die erin zat. De forums staan er vol van. Bij de koop van deze auto heb ik niet eerst op internet onderzoek naar gedaan (dom dom), omdat ik ervan uitging, dat Audi een kwaliteitsproduct is, en dat je er over het algemeen niet veel problemen mee hoeft te verwachten.
Na 2 jaar deze auto in bezit te hebben gehad, heb ik de knoop doorgehakt, en besloten om op een andere auto over te gaan, mede ook vanwege de stoelen, die eigenlijk niet voor de lange ritten zijn gemaakt, en die ik veel maak. Na een lange rit, was ik maar wat blij dat ik even de benen kon strekken.
Maar vooral, omdat het toch de hele tijd in mijn achterhoofd bleef zitten, dat het een keer fout zal gaan met de multitronic. Ik had al een paar keer gehad, dat toen ik afremde, en dan vlak dat de auto tot stilstand kwam, de auto nog een stukje naar voren schoot. Ben daarmee naar de garage geweest, en met de monteur een stukje gereden, maar dan zul je net zien, dat die het dan natuurlijk niet doet. Alleen als ik er alleen mee rij.

Maar goed, ik wou helemaal niet van de auto af. Sterker nog, ik had hem pas twee jaar in mijn bezit, maar heb nog nooit zoveel plezier met een auto als deze gehad. Ik voelde me gewoon al die tijd thuis en verbonden met deze auto.
Het was dus persoonlijk een pijnlijke beslissing voor mij, maar op een gegeven moet je gewoon een keuze maken, anders blijft het je de hele tijd knagen, en krijg je geen rust. De keuze was dus simpel; zou ik het erop wagen, en zou ik door gaan met deze auto, met de kans dat het mis gaat, en vervolgens 3000 tot 6000 Euri voor de revisie moet neerleggen, voor een auto waarvan je eigenlijk vindt, dat die dat geld wel waard is, maar die op de lange ritten erg tegenvalt m.b.t. het comfort, (nogmaals, de stoelen zijn echt drie keer niks).
Of ga ik voor een andere auto met een mindere gevoelige automaat, en met meer comfort. Uiteindelijk heb ik voor dat laatste gekozen. Hoe moeilijk de keuze ook was.

Maar nu de vraag nogmaals, waarom een Volvo? Om eerlijk te zijn, ik ben van oudsher meer van de Duitse auto's. Die staan toch het meest bekend om de kwaliteit. Tenminste de A-merken (Mercedes, BMW en Audi). Maar ik lees vaak diverse autobladen, o.a. de autoweek, en daarin lees ik vaak artikels, van Volvo's met hoge kilometerstanden. En verder is voor de meeste autokenner, bekend dat Volvo's degelijke en betrouwbare auto's zijn.
Ik wou eigenlijk voor de nieuwere Audi A6 gaan, maar heb daar toch van afgezien. Het betrof een model uit 2005, 3.0 TDI met tiptronic automaat. Ik heb hier van afgezien, omdat de nadelen mij te groot waren; het gewicht, ik zou er nog duurder op uit zijn in de belasting, en het verbruik, gemiddeld 1 op 10 voor een diesel gaat mij te ver.

Mijn oog viel al gauw op Volvo S60 of een V70, omdat je deze auto's vaak in het straatbeeld ziet. Dit keer heb ik me wel op deze modellen verdiept, en veel internetsite's bekeken, veel autosite's zijn hier goed over te spreken. Ook de geartronic automaat, die ik op het oog had, heeft geen bijzondere kwalen.

De keuze was dus gemaakt, er moest een nieuwe auto komen, en wel een Volvo. Toen ik er een had uitgekozen, proefrit gemaakt, en moet zeggen, dat me gelijk opviel, toen ik ging zitten, dat de stoelen een wereld van verschil zijn met mijn vorige auto. Het zijn gewoon zetels. Het rijden zelf was ook goed, alleen wist ik, dat het even wennen zou zijn aan de schakelingen van de automaat, die je voelt. Een multitronic regelt de schakelingen elektronisch, zonder dat de bestuurder daar iets van merkt. Verder voelt die vijfcilinder met 185 pk's erg prettig.

Ik was dus onder de indruk, en dus ondertekend. Maar ja, daarna ga je je beseffen, dat je van dan nog je huidige auto binnenkort afscheid moet nemen. Het was wel even moeilijk voor mij de week voor de inruil, maar toen ik eenmaal de Volvo kon ophalen, was dat al gauw weer weg.

Ik heb de Volvo inmiddels een tijdje, en moet zeggen, dat ik er geen spijt van heb. Hij rijdt veel fijner dan de Audi, en is met name voor de langere ritten veel comfortabeler. Als ik uitstap na een lange rit, voel ik me goed uitgerust. Verder is ook mooi meegenomen, dat de Volvo een stuk lichter is, dus ik ben met de belasting ook iets goedkoper uit. Het verbruik is ongeveer hetzelfde. In Duitsland heb ik heb ook nog even op de autobahn uitgeprobeerd, en er valt me niks tegen, even het gas intrappen, en je zit binnen no-time boven de 200. Vooral bij de lange ritten leer je een auto pas goed kennen. Het is dus een erg fijne auto, waar je gewoon in wilt rijden.

Ik hoop dat ik nog lang plezier van deze auto kan hebben, en dat ik met deze auto nog een hoge kilometerstand kan halen. Hij heeft nou pas een tijdje geleden de 2 ton aangetikt. Voor Volvo begrippen dus een rondje om de kerk. Verder vindt ik het erg belangrijk, dat ik me goed in een auto voel. Het is toch een omgeving waar je dagelijks in zit, en waar je je thuis in moet voelen. Deze Volvo voldoet prima aan deze eis. In tegenstelling tot anderen die ik ken, zien zij een auto alleen als een blik op wielen, dat je van A naar B brengt.

Ik hoop dat ik op dit forum nog nuttige tips kan krijgen, en verhalen kan delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jpwg001
6th Gear member

Welkom Sjors. Mooi voorsteltopic. Ik hoop dat je lang plezier van je Volvo hebt.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
lint
Geartronic member

Welkom.
Dat is een uitgebreide introductie met duidelijke aankoopargumenten voor de Volvo!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
LtStone
4th Gear member

Welkom, dat is een hele fraaie S60!
200.000 is ie net ingereden ;)
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
gold
5th Gear member

Wow.... mooie wagen hoor.
Ik hoop dat je er lang heel veel plezier van gaat hebben.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”