sinds kort heb ik een S80. Nu is het erg warm buiten, en staat natuurlijk de cimatcontrol aan. Vandaag hebben we lang in de auto doorgebracht. Het viel ons op dat hij maar bleef koelen, hoe hoog we de temp. regeling ook hadden (m.u.v. het rode streepje natuurlijk, want dan omzijl je de temperatuurregeling).
Na even logisch na te denken, had ik de mogelijke oorzaak gevonden. Door lang achterelkaar in de auto te rijden, wordt het dashboard vanzelf warmer. Waarom dit zo is.................????? Misschien door de lampjes die er in branden, of dat een of andere elektronische regeling warmte af geeft, zoiets denk ik. Maar dat doet er ff niet toe.
Achter die 3 spijltjes in de airco regel unit, zit het sensortje voor de interieur temperatuur. Daarachter zit weer een ventilatortje. Ik had al eens eerder gezien (bij het inbouwen van de handsfree en het verwisselen van lampjes) dat dit ventilatortje niet echt hard draaide.
Hierdoor meet het sensortje dus niet de temperatuur van de lucht in de auto, maar meer de temperatuur van het dashboard. En dan blijft ie maar koelen, en koelen, tot wij drieën in de auto met ijspegels aan onze neus zaten, want koelen doet onze S80 als geen ander. Tjonge, wat een goede airco!
Nu heb ik het kleineventilatortje even uit de auto gehaald en uit elkaar gehaald. Dit gaat erg simpel. Even de kap bij de versnellingspook los trekken, 2 schroefjes van het aircobedieningspaneel er uit draaien. Onder aan het paneel trekken, en vervolgens bij de aansluiting van de radio, het aircopaneel naar voren trekken, als hij al niet is los gekomen. Dan zit het ventilatortje met 2 schroefjes vast. Die los draaien en vervolgens het stellertje van het ventilatortje er uit trekken. LET OP, wel het contact UIT! Anders hebben we kans op storingen, als ik het ergens anders op dit forum goed begrijp.
Nu heb je het ventilatortje los als het goed is. ff uit elkaar halen. Er zitten 2 klipjes in de buurt van de kabeluitgang. Die omhoog wippen. Vervolgens de andere 2 klipjes die er op zitten even indrukken met een schroevendraaiertje. Nu het kapje er af is, kun je de print uit het kapje trekken. Even het ventilatortje van het asje af halen, en nu kun je alles (m.u.v. de electronika natuurlijk) even goed onder de kraan schoon maken.
Het heeft bij mijn S80 wonderen gedaan! Hij draait weer mooi hard, en het klimaat is er stukken op vooruit gegaan. Nu hoor ik hem echter wel zoemen, als ik heeeeel goed luister

Ik heb helaas vergeten foto's te maken, ter illustratie van dit verhaaltje. Jammer.
Ik hoop dat iemand van jullie hier iets mee kan, of in de toekomst.
Groet,
Maarten Trilsbeek