Ik zou m'n vacuümpomp een revisie willen geven alsook wat olie op het aandrijfstaafje doen.
Nu is mijn vraag, heeft iemand dit ooit gedaan en met name die pomp eraf halen, want aan de onderste schroef kom je blijkbaar niet zomaar om die los te draaien of is daar een trucje voor?
Bedankt!
Vacuumpomp revisie, maar hoe makkelijk te verwijderen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13
Hallo,
De onderste moer is inderdaad lastig eraf te halen en er later weer op te zetten. Ik heb voor dit doel een steekring sleutel 13 "recht" geslagen. Verder heb ik er een sterk nijlon touwtje er aan geknoopt bij het steek gedeelte. Aan het touwtje weer een klosje. Verder gebruik ik een magneetpen om de sleutel iets te sturen, maar dat kan je ook met de vingers doen. Door dat de sleutel recht is, kun je de hem nu achter de dieselinspuitpomp krijgen. Je zet hem dan op de moer en je trekt aan het touwtje om het los te krijgen. Dit doe je met kleine stapjes. Nb De bovenste eerst vast laten zitten! Er staat druk op de pomp en als je bovenstel eerst losmaakt, dan is het moeilijker de onderste moer los te krijgen. Zodra de onderste moer enigszins los is, kon ik deze met de vingers verder losdraaien.
Let er wel op dat als je de pomp los haalt, dat je dan let op de stift, die blijft een beetje plakken en maar glijd er wel uit.
Vastzetten doe je dan met een staafje om de sleutel naar beneden te duwen. Het touwtje is dan weer handig voor het "verzetten".
Ik heb in Duitsland een nieuwe vacuumpomp via Ebay gekocht, een vacuumpomp voor een VW LT T4 ( zelfde blok), past ook en kost nieuw rond de 100 euro.
Mijn kilometerstand was toen rond de 420.000 en de vacuumpomp begon steeds harder te tikken. Een ergerlijk geluid. Eerder had ik al eens de pomp aangepast door een ring op te nemen, (zie de link hieronder) zodat de speling op de stift minder werd. Dit had ik rond de 280000 km al eens gedaan. Ik sta nu op 520.000 en de vacuumpomp doet het nog steeds goed.
Die aandrijfstaaf, de stift dus, wordt gesmeerd door de motorolie, dus daar hoef je dus niets aan te doen. Als jouw vacuumpomp niet tikt, dan zou ik er niets aan doen!!
Zie voor meer informatie: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/vacuumpomp/vacuumpomp.htm
De onderste moer is inderdaad lastig eraf te halen en er later weer op te zetten. Ik heb voor dit doel een steekring sleutel 13 "recht" geslagen. Verder heb ik er een sterk nijlon touwtje er aan geknoopt bij het steek gedeelte. Aan het touwtje weer een klosje. Verder gebruik ik een magneetpen om de sleutel iets te sturen, maar dat kan je ook met de vingers doen. Door dat de sleutel recht is, kun je de hem nu achter de dieselinspuitpomp krijgen. Je zet hem dan op de moer en je trekt aan het touwtje om het los te krijgen. Dit doe je met kleine stapjes. Nb De bovenste eerst vast laten zitten! Er staat druk op de pomp en als je bovenstel eerst losmaakt, dan is het moeilijker de onderste moer los te krijgen. Zodra de onderste moer enigszins los is, kon ik deze met de vingers verder losdraaien.
Let er wel op dat als je de pomp los haalt, dat je dan let op de stift, die blijft een beetje plakken en maar glijd er wel uit.
Vastzetten doe je dan met een staafje om de sleutel naar beneden te duwen. Het touwtje is dan weer handig voor het "verzetten".
Ik heb in Duitsland een nieuwe vacuumpomp via Ebay gekocht, een vacuumpomp voor een VW LT T4 ( zelfde blok), past ook en kost nieuw rond de 100 euro.
Mijn kilometerstand was toen rond de 420.000 en de vacuumpomp begon steeds harder te tikken. Een ergerlijk geluid. Eerder had ik al eens de pomp aangepast door een ring op te nemen, (zie de link hieronder) zodat de speling op de stift minder werd. Dit had ik rond de 280000 km al eens gedaan. Ik sta nu op 520.000 en de vacuumpomp doet het nog steeds goed.
Die aandrijfstaaf, de stift dus, wordt gesmeerd door de motorolie, dus daar hoef je dus niets aan te doen. Als jouw vacuumpomp niet tikt, dan zou ik er niets aan doen!!
Zie voor meer informatie: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/vacuumpomp/vacuumpomp.htm
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12.10.2009 - 10:49
Dat is handige info!!
Alleen blijkt het idd niet zo makkelijk te zijn die onderste schroef.
We zullen ons er eens aan wagen en dan zien hoe en wat.
Ja, ik heb de tik er ook inzitten hoor... heb er een filmpje van gemaakt:
Ga eerst eens proberen door de veerspanning te verhogen, en dan zullen we zien wat het resultaat is...
Alleen blijkt het idd niet zo makkelijk te zijn die onderste schroef.
We zullen ons er eens aan wagen en dan zien hoe en wat.
Ja, ik heb de tik er ook inzitten hoor... heb er een filmpje van gemaakt:
Ga eerst eens proberen door de veerspanning te verhogen, en dan zullen we zien wat het resultaat is...