Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Volvo V50 2.0D en heb al heel wat interessante topics gelezen op dit forum.
Ik heb gezocht naar een topic over tunen van een V50 omdat ik twijfel of ik mijn auto wel of niet zal laten tunen maar kan niet echt het antwoord vinden dat ik zoek.
Hij heeft inmiddels 215.000 gelopen en vraag mij af of het verstandig is om nu nog te tunen.
Wat is jullie idee hierover?
Wel of niet tunen?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28889
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wat voor soort tuning wil je, meer trekkracht, zuinigheid of meer topvermogen?
Ik weet niet of polestar tuning heeft voor de 2.0D motor, de andere tuningfirma zeker wel en dan kan je kiezen voor de soort van tuning.
Ik weet niet of polestar tuning heeft voor de 2.0D motor, de andere tuningfirma zeker wel en dan kan je kiezen voor de soort van tuning.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Het gaat mij puur om meer trekkracht.
Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Vooral doen, bij Volvotune 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Als ik een v50 zou hebben met weinig kilometers zou ik sowieso laten tunen maar aangezien mijn auto al ruim 200.000 km gereden heeft twijfel ik.
Loop ik door tuning grotere kans op mankementen met deze kilometerstand?
Loop ik door tuning grotere kans op mankementen met deze kilometerstand?
Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Ik zelf rij ook met een V50 2.0D (MY2008).
Ik begrijp niet goed waarom je nog meer trekkracht zou willen? Ik vind dat de 2.0 al deftig wat trekkracht heeft! In 6de versnelling kan je op de autostrade nog soepel voorbijsteken, en in 3de doe je al helemaal wat je wil!
Ik zou zeggen, niet tunen!
Ik begrijp niet goed waarom je nog meer trekkracht zou willen? Ik vind dat de 2.0 al deftig wat trekkracht heeft! In 6de versnelling kan je op de autostrade nog soepel voorbijsteken, en in 3de doe je al helemaal wat je wil!
Ik zou zeggen, niet tunen!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Elho, ik ben het geheel en al met je eens maar: The sky is the limmit en als iemand het wil, dan is het mogelijk, omdat het kan.
Maar weest gerust, er zijn op het forum al genoeg emoties en jankpartijen geweest in de loop de jaren ten gevolge van tuning waarbij het dus gewoon fout ging. En ja, dan behoren de volgende opties tot de afgewogen risico's alvorens de stekker er in is gegaan:
* Vervallen van de Volvo garantie -> reparaties rekening man
* Igv lease en schade door tuning -> rekening man
* Teveel vermogen er bij getuned -> gedonder met de Dienst Wegverkeer ivm ongeldig worden kenteken
Zo zie je maar, voor een paar honderd euro kun je een hele hoop gaan beleven. Maar wil je voor weinig wat gaan beleven, neem dan een powerbox, dan is succes verzekerd.
Maar weest gerust, er zijn op het forum al genoeg emoties en jankpartijen geweest in de loop de jaren ten gevolge van tuning waarbij het dus gewoon fout ging. En ja, dan behoren de volgende opties tot de afgewogen risico's alvorens de stekker er in is gegaan:
* Vervallen van de Volvo garantie -> reparaties rekening man
* Igv lease en schade door tuning -> rekening man
* Teveel vermogen er bij getuned -> gedonder met de Dienst Wegverkeer ivm ongeldig worden kenteken
Zo zie je maar, voor een paar honderd euro kun je een hele hoop gaan beleven. Maar wil je voor weinig wat gaan beleven, neem dan een powerbox, dan is succes verzekerd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
hmm idd als het kan, en je wil het, dan moet je het misschien maar doen. Maar ik ben wel vrij tevreden met de 2.0D. Alleen de eerste en tweede versnelling zijn wat traag onderaan de toeren. Maar dat is kwestie van gewoonte denk ik.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- foxtrot
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23
volvotune +1
Maand geleden heb ik mijn V50 2.0d met 210.000km op de teller laten ecopowertunen door volvotune.
Maand geleden heb ik mijn V50 2.0d met 210.000km op de teller laten ecopowertunen door volvotune.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
- eeltje69
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 12.09.2012 - 11:55
- Locatie: Leiden
Bij 142.000 mijn 2.0d laten tunen door ziptuning.
Tot nu toe prima resultaat en geen problemen.
inmiddels 220.000 op de teller.
Volgende auto laat ik weer doen.
Meer power en ik rijdt gemiddeld bijna 1:19
In het begin was het minder zuinig omdat je dan die kracht wilt uitproberen
Tot nu toe prima resultaat en geen problemen.
inmiddels 220.000 op de teller.
Volgende auto laat ik weer doen.
Meer power en ik rijdt gemiddeld bijna 1:19
In het begin was het minder zuinig omdat je dan die kracht wilt uitproberen

Renault Laguna blauw metalic 2.2 Dci Grand tour 150PK 283.000 km
Volvo V50 Black Saphire 2.0D Kinetic MY2006 --- 282.000 km. Tuning naar 170PK
Volvo V50 Saville Gray Metallic 2.0D automaat Edition II MY2009 met 289.000 km
Volvo V60 Black Sapphire Metallic D4 automaat Ocean Race(?) MY2014 met 146.500 km
Volvo V50 Black Saphire 2.0D Kinetic MY2006 --- 282.000 km. Tuning naar 170PK
Volvo V50 Saville Gray Metallic 2.0D automaat Edition II MY2009 met 289.000 km
Volvo V60 Black Sapphire Metallic D4 automaat Ocean Race(?) MY2014 met 146.500 km
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Gewoon lekker origineel laten met 136 pk en 320 Nm. Je hebt weinig te winnen, en veel te verliezen.
De tuningbedrijven kunnen lullen wat ze willen over "niet schadelijk" maar een motorblok waar extra krachten op komen te staan slijt sneller en zal eerder mankementen gaan vertonen. Het zelfde geldt voor je versnellingsbak / aandrijflijn.
De tuningbedrijven kunnen lullen wat ze willen over "niet schadelijk" maar een motorblok waar extra krachten op komen te staan slijt sneller en zal eerder mankementen gaan vertonen. Het zelfde geldt voor je versnellingsbak / aandrijflijn.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Daar is geen speld tussen te krijgen; de enige waarheid!
Doe je het toch (nog) dan MOET, je echt MOET, je heel veel dicipline hebben. als je zelfs een beetje in de verleiding komt om lekker "sportief" te gaan rijden en veelvuldig een beroep te doen op het toegevoegde (extra) vermogen ga je onherroepelijk de pineut zijn in de toekomst.
Doe je het toch (nog) dan MOET, je echt MOET, je heel veel dicipline hebben. als je zelfs een beetje in de verleiding komt om lekker "sportief" te gaan rijden en veelvuldig een beroep te doen op het toegevoegde (extra) vermogen ga je onherroepelijk de pineut zijn in de toekomst.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Heren, allemaal bedankt voor jullie meningen, dat maakt het wellicht nog moeilijker
.
Ik weet zeker dat als ik extra power heb, ik dat ook zal gebruiken.
Zou mij inderdaad voor kunnen stellen dat de motor daar bij deze kilometerstand niet vrolijk van wordt.
Ik denk dat ik de auto (voorlopig) maar even laat zoals hij is.
Mijn vorige auto was een Renault Lagauna 1.8 dus wat dat betreft rijdt de volvo al een stuk pittiger.

Ik weet zeker dat als ik extra power heb, ik dat ook zal gebruiken.
Zou mij inderdaad voor kunnen stellen dat de motor daar bij deze kilometerstand niet vrolijk van wordt.
Ik denk dat ik de auto (voorlopig) maar even laat zoals hij is.
Mijn vorige auto was een Renault Lagauna 1.8 dus wat dat betreft rijdt de volvo al een stuk pittiger.
Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Heel verstandig.
De theorie en vaak ook het "verkoopargument" richting de vrouw is dat de auto zuiniger wordt. Op zich is dit waar want de "vuilere brandstof" marge kun je er eraf tunen en dat is op zich ook niet niet zo'n probleem zolang je niet in de oostbloklanden tankt.
De praktijk is in 95% van de gevallen dat je hogere brandstofkosten hebt, meer onderhoudskosten (reparatie, banden, remmen) en veel sneller een dure bekeuring.
De theorie en vaak ook het "verkoopargument" richting de vrouw is dat de auto zuiniger wordt. Op zich is dit waar want de "vuilere brandstof" marge kun je er eraf tunen en dat is op zich ook niet niet zo'n probleem zolang je niet in de oostbloklanden tankt.
De praktijk is in 95% van de gevallen dat je hogere brandstofkosten hebt, meer onderhoudskosten (reparatie, banden, remmen) en veel sneller een dure bekeuring.