Hallo,
Ik ben nu ongeveer 2 maanden eigenaar van een tweedehands Volvo C30 2.0D met bouwjaar 2008 met 108,000 kilometer.
Ik heb de wagen gekocht bij een Volvo Garage in België, is in feite een Volvo Selekt met 1 jaar garantie.
Heb nu gemerkt dat telkens ik de motor start na een eind niet gereden te hebben, de motor piept. Het is alsof er verschillende piepende geluiden door elkaar te horen zijn. De wagen staat altijd in een garage, dus zo koud is de motor bij start nu ook niet. Het verdwijnt na een eindje te rijden... Ik merk ook dat als die piepende geluiden na start zich voordoen, de motor in neutraal iets hoger in toeren draait dan anders. Eerder rond de 1,000; terwijl eens de motor warm is dit altijd stabiel rond 900 toeren blijft.
Dan heb ik daarnaast een tweede probleem (geen idee of er een link is met het eerste probleem). Als ik goed gas geef/goed optrek ongeacht de vitesse ik in geschakeld ben, dan hoor ik rond de 2,000 of soms zelfs iets hoger een piep/fluit toon die duidelijk merkbaar is. Duurt ongeveer 1 seconde en doet zich meestal voor net boven de 2,000 toeren of iets hoger als ik goed gas geef. Ik vermoed dat dit niet normaal is? Had net voor de aankoop gevraagd aan de garagist of hij eens zou kijken als alles wel degelijk in orde was, maar heeft er dus blijkbaar niets aan gedaan. Ik heb het zelfs als ik in zesde vitesse rij en stevig optrek van 120 naar 130 bijvoorbeeld (zo rond de 2,000 toeren hoor ik de piep/fluit dan).
Ik heb ook geen idee van het gemiddeld verbruik van deze motor, maar ik heb het eens zelf gemeten en kwam uit op 7,4 liter per 100 km. De motor heeft 2 maanden geleden een onderhoud gehad. Is dit verbruik bovengemiddeld?
Denken jullie dat ik een probleem kan hebben met de wagen? Anders rijdt hij vlot en voelt het plezierig rijden aan.
Alvast bedankt voor de raad!
Volvo C30 - piep/fluittoon bij gas geven + piepend geluid bij koude motor
- Phacoid
- 3rd Gear member
De fluittoon die je hoort rond de 2000 toeren zou kunnen de dynamo zijn die op zijn laatste benen loopt. Dat gepiep doet me dan weer denken aan distributieriem. Best even langs gaan bij je dealer, aangezien je Volvo Selekt hebt, heb je minstens één jaar garantie.
-
- Starter
Bedankt, heb net een mail gestuurd naar de dealer om te vragen of ik de auto eens mag binnenbrengen. Heeft er iemand dezelfde motor en zicht op gemiddeld verbruik? 7.4 liter lijkt me echt wel veel gezien ik toch een zuinige rijstijl meestal hanteer.
- MartenS40
- 4th Gear member
Verbruik is te hoog. Een V50 2.0D met roetfilter deed bij mij altijd tussen de 7.2-6.2 op 100 km aan de pomp gemeten. Mijn S40 2.0D zonder roetfilter deed alles tussen de 6.6-5.6 op de 100 km met 1 uitzondering, een rit door duitsland met veel snelheden boven de 160+ deed hij 7.5 op 100.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- Starter
Dacht ik ook. Vraag mij wel af wat de reden hiervoor kan zijn, ben geen autokenner; en wat men hieraan kan doen? Ik rijd zuinig en kom uit op 7,4 liter gemiddeld :s. Er ligt ook niets zwaar in mijn auto ofzo en airco is nu niet actief. Ik snap het niet. Hoop dat de Dynamo of Distributieriem als eventueel onderliggend probleem hier de reden voor is :s.
Als ik mijn gas los, hoor ik eveneens op hoge snelheid (autostrade) een dof zwaar blazend geluid binnen in de wagen, maar dit zou ook normaal kunnen zijn natuurlijk.
Als ik mijn gas los, hoor ik eveneens op hoge snelheid (autostrade) een dof zwaar blazend geluid binnen in de wagen, maar dit zou ook normaal kunnen zijn natuurlijk.
- MartenS40
- 4th Gear member
Ik heb geen C30 gehad, maar dat komt mij, na meer dan 100dkm met een 2.0D doorgebracht te hebben, niet bekend voor.
Ik zou er mee heen, want het verbruik is zeker niet goed, je hebt eentje met roetfilter, maar dan zou ik zelf hooguit 7.2/100km accepteren bij een pittige rijstijl waarbij je gewoon op de snelweg 120 rijdt. Als je idd rustig aan doet zou je veel meer rond de 6/100 moeten kunnen komen, zeker met een C30.
Ik zou er mee heen, want het verbruik is zeker niet goed, je hebt eentje met roetfilter, maar dan zou ik zelf hooguit 7.2/100km accepteren bij een pittige rijstijl waarbij je gewoon op de snelweg 120 rijdt. Als je idd rustig aan doet zou je veel meer rond de 6/100 moeten kunnen komen, zeker met een C30.
Mijn Volvo's
-
- Starter
Bedankt, hoop dat er geen fundamenteel probleem is met de motor
. Dacht een goede koop gedaan te hebben, de wagen voelt goed en leuk aan. Nu zit ik er toch wat mee in, gezien bovenstaande problemen. Zeker met het hoge verbruik. Kan een garage verplicht worden onder garantie het hoog abnormaal verbruik aan te pakken?

- MartenS40
- 4th Gear member
Het hoge verbruik niet per se, maar wel als er duidelijk kan worden aangetoond dat er andere dingen met de auto mis zijn die voor dat verbruik zorgen, en dat zal hier hoogstwaarschijnlijk het geval zijn lijkt me.
Verbruik zelf is altijd lastig, aangezien ze makkelijk kunnen zeggen dat jij daar zelf voor verantwoordelijk bent. Je kunt met het juiste rijgedrag een 2.0D nog wel veel onzuiniger krijgen dus ja...
Verbruik zelf is altijd lastig, aangezien ze makkelijk kunnen zeggen dat jij daar zelf voor verantwoordelijk bent. Je kunt met het juiste rijgedrag een 2.0D nog wel veel onzuiniger krijgen dus ja...
Mijn Volvo's
- Phacoid
- 3rd Gear member
Het is niet persé een slechte koop, je hebt immers je garantie waarop je kunt terugvallen. Iedere auto krijgt te maken met kosten naarmate de leeftijd en de kilometerstand. Je hebt hier wel een auto te pakken met een PSA-motor (Frans) en die zijn er voor gekend minder robuust te zijn dan een echte Volvo-motor. Een verstopte roetfilter kan overigens een hoger verbruik verklaren, er wordt immers extra diesel ingespoten tijdens de regeneratie van de roetfilter. Als de regeneratie echter teveel wordt afgebroken, dan raakt ze vol en regenereert ze niet naar behoren.Rolexi schreef: Bedankt, hoop dat er geen fundamenteel probleem is met de motor. Dacht een goede koop gedaan te hebben, de wagen voelt goed en leuk aan. Nu zit ik er toch wat mee in, gezien bovenstaande problemen. Zeker met het hoge verbruik. Kan een garage verplicht worden onder garantie het hoog abnormaal verbruik aan te pakken?
Qua comfort en wegligging heb je volgens mij zeker geen slechte keuze gemaakt. Je moet het positief bekijken, beter dat het gebeurt binnen de garantieperiode dan er buiten. Stel dat je dynamo vervangen wordt binnen garantie, dan is dat een grote kost die je uitspaart buiten garantie.
Let op één ding met deze motor; ga steeds tijdig op onderhoud. Ze zijn extreem gevoelig voor laattijdig of half uitgevoerd onderhoud. Denk ook eens aan je fiets wanneer je naar de bakker of slager moet twee kilometer verderop; niet voor het milieu maar omdat korte ritjes met eender welke dieselmotor nefast zijn voor je wagen.
-
- Starter
Bedankt voor de info. Wist ik niet van die korte ritjes. Maar een tweeliter motor zou toch sowieso robuust moeten zijn? Veronderstel dat dit toch een sterke motor is en een diezel mag toch gerust +240,000km meegaan... Ik had vroeger een Seat Cordobo 1.9 tdi en die verloor nooit vermogen of verbruik, zelfs niet na 240,000 km
.
Die roetfilter zou wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn, die moet vervangen worden aan 120,000 km bij deze motor en ik zit ca. aan 110,000 km! Iemand een idee hoeveel dit kost? Thanks voor de info, heb hier al at bijgeleerd. Qua comfort en ligging wel zeker tevreden
.

Die roetfilter zou wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn, die moet vervangen worden aan 120,000 km bij deze motor en ik zit ca. aan 110,000 km! Iemand een idee hoeveel dit kost? Thanks voor de info, heb hier al at bijgeleerd. Qua comfort en ligging wel zeker tevreden

-
- Starter
Ik heb ook een C30 2.0D maar dan uit 2007, ik heb haar nu sinds een maand of 2 en staat nu 159k kilometer op de teller.
Ik herken je omschrijving. Paar weken geleden hoorde ik 's ochtends ook een hoog piep geluid dat opliep met de toeren (tussen de 1300 en 2100 rpm). Paar dagen aangekeken en toen het niet minder werd afspraak gemaakt met een dealer voor een diagnose. Monteur zei dat het de multiriem (nu niet origineel Volvo) of de dynamo kon zijn, maar aangezien ik verder geen vermogensverlies ondervindt kon ik er gewoon mee door blijven rijden tot de volgende beurt (staat voor volgende week gepland als ik de 160k heb gehaald). Nu hoor ik het geluid eigenlijk alleen nog als de auto een weekend stil heeft gestaan, dus als de dynamo harder moet werken om de accu bij te laden. En het is dan ook opvallender als ik de voor- en achterruit verwarming, de gewone verwarming etc etc aan heb staan.
Het verhoogde verbruik herken ik dan weer niet echt. Bij mij is het ook hoger, maar ik houd van doorrijden en heb de cruise control vaker op 140 dan op 120.
Ik zal hier laten weten als ze bij de dealer is geweest, ben ook benieuwd wat er bij jou uitkomt.
Ik herken je omschrijving. Paar weken geleden hoorde ik 's ochtends ook een hoog piep geluid dat opliep met de toeren (tussen de 1300 en 2100 rpm). Paar dagen aangekeken en toen het niet minder werd afspraak gemaakt met een dealer voor een diagnose. Monteur zei dat het de multiriem (nu niet origineel Volvo) of de dynamo kon zijn, maar aangezien ik verder geen vermogensverlies ondervindt kon ik er gewoon mee door blijven rijden tot de volgende beurt (staat voor volgende week gepland als ik de 160k heb gehaald). Nu hoor ik het geluid eigenlijk alleen nog als de auto een weekend stil heeft gestaan, dus als de dynamo harder moet werken om de accu bij te laden. En het is dan ook opvallender als ik de voor- en achterruit verwarming, de gewone verwarming etc etc aan heb staan.
Het verhoogde verbruik herken ik dan weer niet echt. Bij mij is het ook hoger, maar ik houd van doorrijden en heb de cruise control vaker op 140 dan op 120.
Ik zal hier laten weten als ze bij de dealer is geweest, ben ook benieuwd wat er bij jou uitkomt.
-
- Starter
Bedankt voor de info. Zal es testen of het erger is als ik de batterij zwaarder belast. Heb je jouw verbruik met die rijstijl al eens gemeten? Zou wel interessant zijn om eens te horen. Misschien is mijn roetfilter wel verstopt...
Ik hou je zeker op de hoogte van wat de oorzaak bij mij is, zodra ik bij de garage langs geweeest ben.
Ik hou je zeker op de hoogte van wat de oorzaak bij mij is, zodra ik bij de garage langs geweeest ben.
- HST
- Starter
Ik heb een C30 uit 2010, vaak staat hij de hele week stil maar als ik hem start heb ik bij koude motor ook een raar geluid uit de buurt van multiriem. Zodra de motor op temperatuur is, is t helemaal over en loopt hij as een zonnetje. Misschien staat dit verder los van jou probleem, maar weet iemand of dit normaal is?
-
- Starter
Vorige week is mij C30 bij de dealer geweest. Gewone beurt aantal standaard dingen vervangen en vloeistoffen bijgevuld. Over 5k kilometer moeten blokken en schijven achter vervangen worden, maar dat heb ik nog even laten zitten. Kost al klauwen met geld zon beurtje.
Je zal het altijd zien, als je bij de dokter komt zijn de klachten over. Ze hebben mijn auto getest. Zowel op de brug als tijdens een testrit. Het gefluit was nog wel aanwezig maar heel ver weg. Ik heb bevestiging gekregen van de dealer dat het om een bijgeluid van de Turbo gaat maar dat het absoluut geen kwaad kan.
Naar het verbruik heb ik nog niet echt serieus gekeken maar ik ga proberen om de komende periode een beetje op m'n verbruik te letten dus zal het laten weten.
Je zal het altijd zien, als je bij de dokter komt zijn de klachten over. Ze hebben mijn auto getest. Zowel op de brug als tijdens een testrit. Het gefluit was nog wel aanwezig maar heel ver weg. Ik heb bevestiging gekregen van de dealer dat het om een bijgeluid van de Turbo gaat maar dat het absoluut geen kwaad kan.
Naar het verbruik heb ik nog niet echt serieus gekeken maar ik ga proberen om de komende periode een beetje op m'n verbruik te letten dus zal het laten weten.
- Rutger
- 4th Gear member
- Contacteer:
Hebben ze de auto uitgelezen? Als je een roetfilter hebt wat vol zit, of steeds aan het regeneren is dan verklaard dat een hoop. De mijne is net vervangen en ik ben van 5,8 - 6,0 naar 4,9 - 5,1 gezakt. Het aantal keer regeneren kunnen ze uitlezen. Maar als ze een beurt hebben gegeven zullen dit ongetwijfeld hebben bekeken.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
-
- Starter
Uiteindelijk heeft het fluiten nog een vervelend staartje gekregen.
Paar weken geleden ging de C30 na een dag in de volle zon weer fluiten. Aangezien ik zwart op wit heb staan dat het geen kwaad kon ben ik er mee door blijven rijden. Na 2 dagen (met nog steeds gefluit) sta ik in de file 5 minuten van m'n werk als ik op eens dat grote rode uitroepteken in m'n dashboard zie icm de melding 'laadsysteem service spoed'. Dat was even schrikken. 2 keuzes, stilzetten op de vluchtstrook of de gok nemen en doorrijden naar m'n werk. Optie 2 uiteraard gedaan, lampen uit, radio uit, airco uit om maar stroom te sparen.
Eenmaal op m'n werk de dealer gebeld en deze hebben direct de Volvo Assistance ingeschakeld. Komt eerst iemand van de ANWB, die heeft er een stroom meter op gezet en die gaf een wat lage meting uit, toen heb ik de lampen, radio en airco weer aan gezet. Die man wist in 1 keer genoeg, de dynamo laadde niet meer genoeg bij.
Daarna weer dealer gebeld en die waren er niet van overtuigd dat ik thuis zou komen, dus auto afgesleept onder Volvo Assistance en een vervangende auto gekregen.
Na een korte week zonder Volvo (want een dynamo moest uit Zweden komen) en bijna €500 lichter doet ie het weer als een zonnetje. Maar dat gefluit kan dus de dynamo zijn.
Nu moet ik op korte termijn m'n remmen achter laten vervangen (schijven en blokken) maar ik denk dat ik even een iets voordeliger adresje ga zoeken in de buurt van Utrecht. Iemand een suggestie?
Paar weken geleden ging de C30 na een dag in de volle zon weer fluiten. Aangezien ik zwart op wit heb staan dat het geen kwaad kon ben ik er mee door blijven rijden. Na 2 dagen (met nog steeds gefluit) sta ik in de file 5 minuten van m'n werk als ik op eens dat grote rode uitroepteken in m'n dashboard zie icm de melding 'laadsysteem service spoed'. Dat was even schrikken. 2 keuzes, stilzetten op de vluchtstrook of de gok nemen en doorrijden naar m'n werk. Optie 2 uiteraard gedaan, lampen uit, radio uit, airco uit om maar stroom te sparen.
Eenmaal op m'n werk de dealer gebeld en deze hebben direct de Volvo Assistance ingeschakeld. Komt eerst iemand van de ANWB, die heeft er een stroom meter op gezet en die gaf een wat lage meting uit, toen heb ik de lampen, radio en airco weer aan gezet. Die man wist in 1 keer genoeg, de dynamo laadde niet meer genoeg bij.
Daarna weer dealer gebeld en die waren er niet van overtuigd dat ik thuis zou komen, dus auto afgesleept onder Volvo Assistance en een vervangende auto gekregen.
Na een korte week zonder Volvo (want een dynamo moest uit Zweden komen) en bijna €500 lichter doet ie het weer als een zonnetje. Maar dat gefluit kan dus de dynamo zijn.
Nu moet ik op korte termijn m'n remmen achter laten vervangen (schijven en blokken) maar ik denk dat ik even een iets voordeliger adresje ga zoeken in de buurt van Utrecht. Iemand een suggestie?
- Calimero
- 3rd Gear member
Lex autoservice in t Goy....kom ik al jaren!!! Doe m maar de groeten van mij (Sander)
Volvo C30 R-design 2008 1.8 black sapphire 125pk 18" Odysseus high performance audio weitec verlaging racegaas parrot geblindeerd bla bla bla
R-design: niet de pk's, maar wel de looks
R-design: niet de pk's, maar wel de looks