EFI-145 Foutmelding (Motormangementlamp) - OPGELOST!

Voor kenners: de "Roffel"
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Door het verlies van een deel van de data, moet ik de topic opnieuw starten:

Ik krijg dus altijd maar opnieuw die motormangement lamp, bij uitlezen staat er "EFI-415 boostpressure sensor".

De Volvo garage heeft het probleem ook bekeken, nieuwe vacuumslangetjes gemonteerd, nieuwe TCV gestoken, nieuwe olieafscheider.

Toch komt het lampje telkens terug.

Bij een reset van het lampje komt het pas terug, als ik de motortemperatuur begint te stijgen, en de wagen een stukje gereden heeft. vanaf de wagen stationair moet draaien (rood licht...) dan verschijnt het lampje. Eens ik begin te rijden, en ik reset het lampje, dan rijdt de wagen perfect, trekt ook goed op.

Maar het is ook al paar keer gebeurd als ik een tijd op de snelweg rijd, en ik rijdt tussen de 120 à 145 km/h, dat er ook een andere EFI foutmelding opkomt, maar dan van de turbocharger.

Vreemd genoeg, heb ik een Volvo FCR versie en ik krijg zowel op de Volvo S70, maar ook op de V70 2 foutmeldingen (CI-221 & CI121) maar ik denk dat dit aan de software moet liggen. Kga eens kijken of de Volvo FCR met serial kabel en eerdere versie deze fouten ook geeft.
want na een reset komen die ook telkens terug.

Ik ga grotendeels uit dat mijn signaalkabels ergens kapot zijn.
Blijkbaar kost een kabelboom voor de motorruimte veel + op vida vindt ik ook nergens een handleiding voor de demontage en montage ervan, vreemd.
Laatst gewijzigd door belgian-tsm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ehhh.

Verkeerde reactie van mijn kant.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ik volg niet? verkeerde reactie?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

In de veronderstelling dat jij met een 5 cilinder Audi-diesel rijdt, adviseerde ik om even bij die dealer te laten kijken ... Maar ik weet het niet zeker meer.
Mark

[Installateurs gezocht:
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Het is inderdaad een VW/Audi motor dat er in zit, dealer is er ook met bezig hier en daar. Technieker dat er aan gewerkt heeft is op bijscholing nu, hopelijk bijscholing voor dit probleem :devil:
MarioC70
6th Gear member

Iets met de pomptiming vrees ik...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

heb vandaag de signaalkabels uitgemeten, de pomptiming, half jaar terug hebben ze in de garage mijn pompriem vervangen, want deze was deraf gedraaid + de injectoren waren opnieuw afgesteld, volgens hun de pomptiming dus ook. Want dat had iemand in de oude topic ook reeds naar voor gebracht, en das eerste dat ik aan de garage gevraagd had. Wat wel zo is, is dat sinds laatste weken die pompriem fameus herrie begint te maken.

(GSM kwaliteit :'( )

En ik heb vandaag 2 massakabels zitten zoeken die in vida afgebeeld staan, maar ik vind die nergens niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MarioC70
6th Gear member

Het lampje brandt als er iets mis is met de pomptiming,
Verder reageerd het motorstoringlampje nergens op behalve een foutieve inspuiting of pomptiming..
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Dit zijn de storingscodes die de lamp laten branden: EFI-112, EFI-121, EFI-122, EFI-123, EFI-131, EFI-235, EFI-242, EFI-353, EFI-415, EFI-711 t/m EFI-719, EFI-725, EFI-726, EFI-730, EFI-732.

Enkel EFI 711, 712, 713, 714, 715 hebben te maken met inspuittijd, verstuifnaaldsensoren. Het management lampje brand ook als de TCV mankeert, luchtmassameter, EGR control valve...
MarioC70
6th Gear member

belgian-tsm schreef: Dit zijn de storingscodes die de lamp laten branden: EFI-112, EFI-121, EFI-122, EFI-123, EFI-131, EFI-235, EFI-242, EFI-353, EFI-415, EFI-711 t/m EFI-719, EFI-725, EFI-726, EFI-730, EFI-732.

Enkel EFI 711, 712, 713, 714, 715 hebben te maken met inspuittijd, verstuifnaaldsensoren. Het management lampje brand ook als de TCV mankeert, luchtmassameter, EGR control valve...
Als de pomptiming niet klopt,klopt de rest dus ook niet,is allemaal gerelateerd aan het inspuitmoment en de inspuittechniek,
Maar ok,meet jij nog maar even verder,dan komt het wel goed...
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Begin je weer Mario? Was de azijn weer in de aanbieding?
Mark

[Installateurs gezocht:
lint
Geartronic member

Valt toch wel mee, dit kan makkelijk, is niet echt heel zuur.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

Msuidgeest schreef: Begin je weer Mario? Was de azijn weer in de aanbieding?

Wat typ ik nu weer verkeerd,?je bent op deze manier zelf een azijn pisser,maar het betreft Mario,daar zit je volgens mij gewoon op te wachten..
Kom zelf is met een goed antwoord,dat heb ik helaas nog weinig gezien hier..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ik werk in een voedingsmagazijn, palletten azijn genoeg daar :-), kijk als de garage enkele maanden terug een nieuwe pompriem heeft gestoken (was afgelopen), injectoren opnieuw afgesteld, dynamische pompafstelling, dan snap ik niet waarom die pomptiming niet klopt. Bon ik heb een nieuwe versie van Volvo FCR waar je de pomptiming kan zien. + raar dat ik dan ook in de oude FCR (die nogal ferm fouten geeft als je de "instrumenten" wilt uitlezen). Bij de nieuwe versie van Vol FCR krijg ik bij instrumenten ook 2 foutmeldingen, dat snelheidsignaal ontbreekt en van de coolant temperatuur, en ik krijg ze ook niet gereset.
Wat vreemd is, Mijn V70 heeft die fouten ook. Ne maat van mij zegt dat ik zelf eens een massakabel moet leggen van de motor naar het chasis en moet zien of de fout dan nog terug komt.
Want als je in vida de foutcodes raadpleegt, staat daar ook telkens "breuk massakabel" in.
+ ik zou graag willen weten waar de 2 massakabels voor de motorruimte precies liggen, want ik vindt die niet. volgens het plannetje op Vida zou er 1 van het schutbord naar de motor gaan, en ook 1tje van chasis in de buurt van de ECU. Ik heb dit weekend ecu gedeelte, + luchtbox er volledig uitgehaald, kabelgoten open gedaan, niks te vinden wat op massakabel lijkt. Ik vindt er maar 1 en das die van de - pool van de accu.
Doch houdt Mario zijn tip van de pomptiming me ook bezig, want die pompriem of het mecanisme ervan, maakt een vervelend geluid, zwaarder dan anders. Precies een wasmachien dat versleten is.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Dus voor aleer ik de Volvogarage aanspreek dat ze de pomptiming niet goed hebben afgesteld en dergelijke wil ik eerst zeker zijn van die massakabels. Die kunnen ook voor storingen geven.
Want Mario had in de oude topic die door servercrasch is verloren gegaan, dat ook gezegt van die pomptiming, en dat is eerste wat ik aan de garage gevraagd heb "hebben jullie de pomptiming afgesteld bij de pompriemwissel" ik kreeg als antwoord: injectoren en pompriem zijn correct afgesteld.
MarioC70
6th Gear member

belgian-tsm schreef: Dus voor aleer ik de Volvogarage aanspreek dat ze de pomptiming niet goed hebben afgesteld en dergelijke wil ik eerst zeker zijn van die massakabels. Die kunnen ook voor storingen geven.
Want Mario had in de oude topic die door servercrasch is verloren gegaan, dat ook gezegt van die pomptiming, en dat is eerste wat ik aan de garage gevraagd heb "hebben jullie de pomptiming afgesteld bij de pompriemwissel" ik kreeg als antwoord: injectoren en pompriem zijn correct afgesteld.

Daarom,het is meestal die timing die niet klopt en waardoor het lampje gaat branden..We doen hier een aantal van die motoren per maand en het luisterd nogal nauw die afstelling..
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mario, je hoeft geen PM's te sturen. Die gaan toch ongelezen de prullenbak in.
Mark

[Installateurs gezocht:
MarioC70
6th Gear member

Msuidgeest schreef: Mario, je hoeft geen PM's te sturen. Die gaan toch ongelezen de prullenbak in.
:)
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

PM's? hopelijk niet over mij, ma doe alle 2 is water bij de wijn (met of zonder azijn, wijnazijn dus), wij Volvorijders, proberen elkaar te helpen, liefst zonder ruzie's... komaan.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Maar bon, ik heb vandaag met Volvo FCR even die pomptiming test laten lopen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”