Diesel slaat vlak na starten aan en gelijk weer uit

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

Ik heb nu 20.000km op de teller staan en sinds kort gebeurt er vlak na het starten iets geks.

Ik start..rijd achteruit mijn parkeerplek af.. trek op en dan na een paar seconden slaat de diesel aan, om gelijk weer uit te gaan. Ik heb nog genoeg accu, het lijntje zit onder het nokje en ik minder ook niet in gasstand dus het is ook niet ineens 'niet meer nodig' voor de diesel om erbij te draaien.

Op https://dl.dropboxusercontent.com/u/633 ... G_6150.MOV staat een filmpje waarop het te zien is.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Dat hebben we allemaal. Ergens op dit forum is het al eens besproken.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Ik kan het moeilijk horen op het filmpje, maar is het daadwerkelijk aanslaan van de motor, met bijbehorend geluid. Of alleen een visueel plaatje. Ik heb het bij mij ook wel eens gezien (maar zelden de display op performance, meestal hybrid) maar geen dieselgeluid waargenomen.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dat is normaal. Alle MY14 (en verder) modellen hebben dat. Is een soort controle.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

rsnhakan schreef: Dat is normaal. Alle MY14 (en verder) modellen hebben dat. Is een soort controle.
Nou mijn model doet het niet hoor ( MY14-2 )
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jp-v60 schreef:
rsnhakan schreef: Dat is normaal. Alle MY14 (en verder) modellen hebben dat. Is een soort controle.
Nou mijn model doet het niet hoor ( MY14-2 )
Zeker weten? Zet voor je vertrekt je display op performance, mode op pure en hou je toerenteller in de gaten tijdens de eerste 100 meter. Je zou de naald toch echt even naar 1000 rpm moeten zien springen, net als in het filmpje.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ligt er ook aan hoeveel gas je geeft. Als je richting het driehoekje gas geeft merk je het gauw eerder.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik heb ook een MY14.5, ook hier gebeurt het elke ochtend. Dit is standaard bij de auto. 's middags merk ik het niet eens.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
AIP
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 24.02.2007 - 09:55

Vanmiddag gechecked, hier ook. Heb overigens idee dat het 'droog' draaien is - en er gen diesel wordt ingespoten? Het klinkt lichter als bij echt starten?
2004 Saab 9-3 Aero Cabrio 197.000
2008 XC70 D5 GT Summum 165.000
2005 V70 D5 GT Summum Mobility Line - Imiv - RSE (na inbouw) 298.000
2007 BMW 318D Touring High Executive 61.000
2000 SAAB 9-3 Cabrio 2.0T LPT SE 163.000
1993 BMW 525TDS
1974 CITROEN DS21
1953 CITROEN Traction Avant 11BL
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

Tnx voor de info allemaal, fijn te weten dat het 'normaal' is :)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Tijdens de PIH bijeenkomst in Beesd werd gezegd dat dit een controle is van de D5. De engineers in Zweden hebben dat in MY14 toegevoegd. Niet iedereen bij Volvo is er van overtuigd dat dit nodig is, ook gezien de vragen die het oproept bij de berijders.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Het lijkt op (voelt en klinkt als) een test van het remsysteem. Ik weet het zeker denk ik dat de diesel niet 'even' gestart wordt.
Omdat de dieselmotor niet loopt zal er een apparte pomp het vacuum voor de rembooster moeten opwekken. Waarschijnlijk vond de programmeur het handig als dat op de toerenteller te zien is.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Nogmaals: bij Volvo Cars NL in Beesd is bevestigd dat de er een controle plaatsvindt van de D5. Het heeft niet veel zin te speculeren over iets wat al bekend en bevestigd is.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

dan we zijn het met elkaar eens. Ik vind het wel interssant om te weten wát er dan gecontroleerd wordt en waaarom dat zichtbaar gemaakt zou moeten worden.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Marelli schreef: dan we zijn het met elkaar eens. Ik vind het wel interssant om te weten wát er dan gecontroleerd wordt en waaarom dat zichtbaar gemaakt zou moeten worden.
De krukas wordt even rondgedraaid. Aangezien de toerenteller nu eenmaal aangeeft hoeveel rpm de krukas maakt zie je dat dus. Er is niet bewust voor gekozen om het zichtbaar te maken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

IkeV70 schreef:
jp-v60 schreef:
rsnhakan schreef: Dat is normaal. Alle MY14 (en verder) modellen hebben dat. Is een soort controle.
Nou mijn model doet het niet hoor ( MY14-2 )
Zeker weten? Zet voor je vertrekt je display op performance, mode op pure en hou je toerenteller in de gaten tijdens de eerste 100 meter. Je zou de naald toch echt even naar 1000 rpm moeten zien springen, net als in het filmpje.
Ik heb er op gelet en idd, bij mij ook. Ik heb alleen niet het idee dat de motor draait.
Buddy03
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01.03.2014 - 16:26

Bij mij idd exact hetzelfde, lichte tik in rempedaal, kortstondig toerenteller naar 1, daarna weer op 0
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Goh, wat verrassend dat alle andere MY14 PIHs dit ook hebben. Vooral omdat het bekend is wat het is, en dit door VCNL bevestigd is. De MY13 PIH heeft het niet, om maar even iets nuttigs toe te voegen..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”