Volvo Car Group toont de eerste beelden van het interieur van de langverwachte, volledig nieuwe XC90. In het meest luxueuze Volvo-interieur ooit worden karakteristieke Zweedse stijlelementen gecombineerd met de nieuwste technologie, prachtige materialen en topkwaliteit.
‘Het opvallendste kenmerk is de tablet-achtige touchscreen die het middelpunt vormt van het geheel nieuwe bedieningssysteem’, zegt Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design van Volvo Car Group. Dit systeem – waarvan de details in een later stadium worden bekendgemaakt – vervangt vrijwel alle traditionele knoppen. Het is een geheel nieuwe manier waarop bestuurders hun auto bedienen en toegang hebben tot online producten en diensten. Bovendien zorgt de touchscreen voor een modern, ruim en overzichtelijk interieur.
In de nieuwe generatie Volvo XC90 zijn materialen als hout en zacht leder gecombineerd met handgemaakte details als de kristallen versnellingspookknop van de befaamde Zweedse glasfabrikant Orrefors en de haarfijn ontworpen start-/stopknop en volumeregelaar. ‘Deze details zijn ontworpen als sierraden voor het interieur. Ze zorgen voor een exclusieve speelsheid in plaats van pure functionaliteit’, aldus Robin Page, Interior Design Director van Volvo.
De nieuwe Volvo XC90 is het eerste model dat wordt gebouwd op de zogenoemde Scalable Product Architecture (SPA). Dit volledig nieuwe voertuigplatform van Volvo biedt een breed scala aan ontwerpmogelijkheden, betere rijeigenschappen en is volledig voorbereid op de nieuwste veiligheids- en infotainmentsystemen. Bovendien creëert het nieuwe platform meer binnenruimte. ‘Onze nieuwe interieurarchitectuur is puur en overzichtelijk, maar heeft ook de zelfverzekerde verfijning en stijl die kopers van een luxe SUV verwachten’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development.
Nieuw ontworpen stoelen
Volvo staat erom bekend dat het de comfortabelste stoelen van de autowereld levert. De nieuwe XC90 bouwt voort op deze goede reputatie en biedt innovatief ontworpen stoelen die bijdragen aan de riante beenruimte voor passagiers, zowel op de tweede als de derde zitrij. Mede daardoor kwalificeert de Volvo XC90 zich als echte zevenzitter.
‘Net als klassieke Scandinavische stoelen demonsteren onze nieuwe zetels dat ze geen dikke vulling nodig hebben om comfortabel te zijn. De romp van de stoel is van een ergonomisch ontwerp dat de menselijke wervelkolom volgt. Met de talloze verstelmogelijkheden kan elke automobilist de ideale zitpositie vinden’, aldus Robin Page.
De standaard gemonteerde comfortstoelen zijn verkrijgbaar met elektrische bediening voor de zijwangen, verlenging van de zitting, rugleuning, hoofdsteun en multi-verstelbare lendensteun. De geheel nieuwe Contour-stoelen zijn speciaal ontworpen voor optimale zijdelingse steun vanaf de schouders tot de dijen. De voorstoelen bieden drie geheugenstanden. Stoelventilatie en een massagefunctie zijn optioneel.
Individuele zitplaatsen op tweede zitrij en meer ruime op derde zitrij
De tweede zitrij bestaat uit drie individuele, verschuifbare stoelen met verstelbare rugleuning. Door te schuiven kan extra beenruimte op de derde zitrij worden gecreëerd. De derde zitrij is eenvoudig neer te klappen voor extra bagageruimte. Bovendien is een zittingverhoger voor kinderen optioneel voor de middelste stoel. De derde zitrij biedt een comfortabele zitpositie voor passagiers tot 1.70 meter lengte. De stoelen zijn fractioneel gecentreerd voor een beter zicht naar voren en de extra voetenruimte onder de tweede zitrij zorgt voor extra comfort geheel achterin. Speciale aandacht is besteed aan het vergemakkelijken van de in- en uitstap naar de derde zitrij. Dat heeft geresulteerd in de ruimste instap in deze klasse.
Alle zeven zitplaatsen zijn voorzien van een driepuntsgordels met gordelspanners. Ook zijn alle zitrijen beschermd door de verbeterde Inflatable Curtain airbags in het geval van een aanrijding van opzij of als de auto over de kop slaat.
Voor extra gebruiksgemak is de nieuwe Volvo XC90 voorzien van diverse opbergmogelijkheden voor bestuurder en passagiers. Alle stoelen op de tweede en derde zitrij zijn neerklapbaar voor extra (bagage)ruimte. Bij de derde zitrij kan dat bovendien elektrisch (optioneel).
Klimaatcontrole met vier zones
De nieuwe Volvo XC90 kan worden uitgerust met klimaatcontrole met individuele instellingen voor vier zones. Zelfs een aparte aircoregelaar voor de derde zitrij behoort tot de mogelijkheden. Volvo’s efficiënte CleanZone luchtzuiveringssysteem is verder verbeterd door de toevoeging van een nieuwe filter die extra kleine (schadelijke) deeltjes en pollen opvangt.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Het interieur maakt een doordachte, maar lichtelijk barokke indruk; het oogt wat minder strak dan het interieur van een V70. Laat ik verder (nog) maar geen mening geven ter wille van de rust op het Forum.
Ik citeer wel de woorden van Robin Page, Interior Design Director van Volvo: ...... "Ze zorgen voor een exclusieve speelsheid in plaats van pure functionaliteit" . Ik weet nog niet zo zeker of ik mr Page als binnenhuisarchitect zou nemen bij onze volgende verbouwing.....
Prachtig interieur en wederom goed zit meubilaire.
Het licht leder met houtsoort match goed met elkaar maar ook het zwart leder met piano inleg vind ik zeer geslaagd.
Boreas schreef:
Het interieur maakt een doordachte, maar lichtelijk barokke indruk; het oogt wat minder strak dan het interieur van een V70. Laat ik verder (nog) maar geen mening geven ter wille van de rust op het Forum.
Ik citeer wel de woorden van Robin Page, Interior Design Director van Volvo: ...... "Ze zorgen voor een exclusieve speelsheid in plaats van pure functionaliteit" . Ik weet nog niet zo zeker of ik mr Page als binnenhuisarchitect zou nemen bij onze volgende verbouwing.....
Misschien toch maar eerst eens een beetje kunstgeschiedenis gaan studeren vooraleer je "barok" als indruk voor dit sobere interieur gaat hanteren...
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Nik0la schreef:
Prachtig! Alleen even wennen aan de het stuur.
Pak de foto's van MB S klasse er eens bij, lijkt 1 op 1.
Ook mooi dat er weer gewoon ronde klokken zijn gebruikt i.p.v. datgene wat in de S/V/XC 40/60/70 zit.
Stoelen en de afwerking van het hout zijn prachtig!
Stuurwiel is ook voorzien van een nieuw logo, waar het "VOLVO"-tekstbalkje in ligt in plaats van erover. Benieuwd of dat overal terug gaat komen.
Dashboard an sich lijkt duidelijk afgestemd op de Amerikaanse markt, weinig elegant (met name het uitzicht van de passagier is een "bulk". Hoop dat de nieuwe sedans/estates meer in lijn van de concepts gaan liggen.
"De standaard gemonteerde comfortstoelen zijn verkrijgbaar met elektrische bediening voor de zijwangen, verlenging van de zitting, rugleuning, hoofdsteun en multi-verstelbare lendensteun. De geheel nieuwe Contour-stoelen zijn speciaal ontworpen voor optimale zijdelingse steun vanaf de schouders tot de dijen. De voorstoelen bieden drie geheugenstanden. Stoelventilatie en een massagefunctie zijn optioneel."
Comfortstoelen = BMW. Multi Contourstoelen = Mercedes. Joystick-automaat = BMW.
Volvo heeft een enorme stap gemaakt, helaas niet met behoud van identiteit. Wat is hier nog specifiek 'Volvo'? Het dashboard is een licht hertekende Mercedes ML, het stuur een Audi, de 'zwevende' middenconsole is niet meer.. Wél goed om te zien dat men snel weer is afgestapt van dat onzinnige TFT instrumentenpaneel, nu weer gewoon twee grote, ronde klokken.
Weet iemand waar die soort microfoon op de centerspeaker voor dient? Ik ben sowieso wel benieuwd naar de audio, ik kan niet helemaal ontleden of er nu Harman/Kardon, Bowers&Wilkins of iets anders staat. Stond me bij dat men in de Concept Cars met iets bijzonders bezig was op dat vlak..
Voor de Amerikaanse markt is dit natuurlijk top, dat zie ik ook wel, en daar is de wagen natuurlijk voornamelijk op gericht.
Edit: zeker weten Bowers&Wilkins, de gele speakerconussen zijn een merkicoon..
Laatst gewijzigd door Thom op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.