Beste Allemaal,
Na een 2 tal jaren weg te zijn geweest bij volvo ben ik voornemens weer een volvo aan te schaffen. Ik heb de afgelopen twee jaar BMW gereden, de 520d automaat. Heerlijke auto maar ben inmiddels zover dat ik de volvo prefereer boven de BMW. Daar ik nu de BMW lease en ik de volvo zelf ga kopen wil ik graag gebruik maken van jullie kennis en mening. Ik twijfel tussen het volgende:
Zal ik tweedehands een nieuw type Volvo V70 met 2.0d motor aanschaffen of een wat ouder type V70 met de D5 motor. Het budget is tussen de 10.000 en 13.500 euro. De km stand is dan rond de 200.000.
Ik hoor graag jullie mening.
Wat voor mij belangrijk is de betrouwbaarheid. Ik heb zelf beide type volvo's gereden en beiden bevielen prima. Met de 2.0d motor heb ik geen ervaring.
BVD!
Volvo 2.0d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
De 2.0d is een PSA motor, 4 cyl met 136pk, de D5 is puur Volvo en een lust voor het oor 
Verbruik van de D5 zal wel iets hoger zijn, maar je krijgt er wel wat voor terug.
Wij hebben anderhalf jaar met een C70 2.0d gereden, het doet wat het moet doen, maar opgewonden geraak je er niet van vind ik.

Verbruik van de D5 zal wel iets hoger zijn, maar je krijgt er wel wat voor terug.
Wij hebben anderhalf jaar met een C70 2.0d gereden, het doet wat het moet doen, maar opgewonden geraak je er niet van vind ik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Ok dat begrijp ik.
De D5 motor kun je gewoonweg niet vergelijken met een 2.0d maar het gaat mij meer om de betrouwbaarheid. Kan ik ruin 3 ton draaien met de 2.0d?
Als optie zou ik dan de 136pk nog laten tunen.
De D5 motor kun je gewoonweg niet vergelijken met een 2.0d maar het gaat mij meer om de betrouwbaarheid. Kan ik ruin 3 ton draaien met de 2.0d?
Als optie zou ik dan de 136pk nog laten tunen.
Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Als je in dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 7&page=226 kijkt, komt de 2.0d niet verder dan 66.000 
Ik vind de 2.0D een prima motor waarmee je nooit tekort komt. Maar hoe lang hij meegaat, geen idee.

Ik vind de 2.0D een prima motor waarmee je nooit tekort komt. Maar hoe lang hij meegaat, geen idee.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat weet je nooit van te voren,ze willen helaas nog wel is stuk gaan,op het forum staat info genoeg,dus even goed inlezen zou ik zeggen..Hettijo schreef: Ok dat begrijp ik.
De D5 motor kun je gewoonweg niet vergelijken met een 2.0d maar het gaat mij meer om de betrouwbaarheid. Kan ik ruin 3 ton draaien met de 2.0d?
Als optie zou ik dan de 136pk nog laten tunen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Als je budget het toelaat zou ik voor een Volvo 5 cyl gaan, als die correct onderhouden is, is ie na 3 ton net ingereden 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Ron 123gt
- 4th Gear member
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50
Ik heb een V70 2.0d met nu 181000 km, ik heb er alle vertrouwen in dat ik de 3 ton ga halen. Als ik op site's als marktplaats kijk zie ik regelmatig 2.0d's met standen van 350000km.
Belangrijk is volgens mij goed onderhoud en een normale rijstijl.
Belangrijk is volgens mij goed onderhoud en een normale rijstijl.
960 2.5 24v '97
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
- Locatie: Enschede
Fijn blok, die 2.0D in de V70/S80. Twijfelde aanvankelijk ook, maar was na een proefrit enthousiast en dat ben ik nog steeds. Genoeg vermogen en erg soepel (in diverse autotesten van een paar jaar geleden komt die combi er goed uit). Inmiddels zo'n 110000 km op de teller: geen problemen en nul olieverbruik. Dieselverbruik: 6,2 liter. En zoals gezegd: goed (tijdig) onderhoud en rijstijl zijn belangrijk.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Dank alvast voor jullie feedback! Ik rijd nu een BMW met een 2.0d motor. Vandaar mijn vraag. Die motor voldoet prima alhoewel ik wel weet dat je dat niet een op een kan vergelijken.
Ben benieuwd of er al forumleden zijn met 250 plus op de teller.
Ben benieuwd of er al forumleden zijn met 250 plus op de teller.
Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40
Als je in dit topic kijkt dan zul je genoeg hoge kilometerstanden zien. De motor ligt namelijk ook in de S40/V50 sinds 2004. Weliswaar de eerste versies nog zonder roetfilter.Hettijo schreef: Ben benieuwd of er al forumleden zijn met 250 plus op de teller.
Ben er zelf tevreden over heeft meer dan genoeg power en is soepel. Heb wel af en toe last van licht 'bokken' in de derde versnelling rond 50km/h. Dit komt vaker voor en is volgens Volvo een 'eigenschap' van de auto. Er zijn meer mensen op dit forum die dit gemeld hebben en ook op autoweek reviews terug te vinden.
Ik denk dat de meeste problemen met de hedendaagse dieselmotoren niet echt motorspecifiek zijn maar meer algemene problemen zijn die je bij iedere dieselmotor vroeg of laat tegenkomt door emmissiemaatregelen ongeacht merk of type. (vervuilde EGR klep, roetfilterproblemen, DMF).
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de roetfilter van de 2.0d op regelmatige tijdstippen moet vervangen worden, als normaal onderhoud.
Ik zou eventueel ook zeker een D3 overwegen, rijdt een stuk snediger, pittiger dan de 2.0d en toch slechts een 2 liter maar wel 5 cylinders.
Ik zou eventueel ook zeker een D3 overwegen, rijdt een stuk snediger, pittiger dan de 2.0d en toch slechts een 2 liter maar wel 5 cylinders.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40
De roetfilter van de 2.0d in een V70 is van een ander soort dan in de V50 ligt. Dit is een vaste filter die 'in principe' niet vervangen hoeft te worden in de V70 en werkt ook niet met het vloeistofsysteem van de V50. De onderhoudstarieven van een 2.0d in een V70 liggen dus ook lager dan bij een 2.0d in een V50 waarbij die dure vloeistof toegevoegd moet worden (iig bij 120k km) dit is ook online te checken bij Volvo.BlackcurrantV70 schreef: Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de roetfilter van de 2.0d op regelmatige tijdstippen moet vervangen worden, als normaal onderhoud.
Ik zou eventueel ook zeker een D3 overwegen, rijdt een stuk snediger, pittiger dan de 2.0d en toch slechts een 2 liter maar wel 5 cylinders.
En ben het met je eens natuurlijk de D3 is een nog fijnere motor maar deze is pas later om de markt gekomen en heeft de 2.0d vervangen. Eea hangt dus af van het besteedbaar budget omdat die D3 een veel jongere auto zal zijn.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Dat is waar, een D3 ga je niet snel vinden voor 10 tot 13500 euro
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Spaar effe door voor een heerlijk lopende V70 D3, vanaf zo'n € 15000 gezien op bekende autosites.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 28.09.2009 - 12:37
Ik ga gewoon even proefrijden met de 2.0d en de D3motor. De D5 is me bekend 

Vroeger
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
Volvo V70 D5 summum geartronic 2008
Volvo XC90 D5 Elite geartronic 2003
Volvo V70 D5 Edition II geartronic 2004
BMW 520d High excutive aut 2013
BMW 120i High excutive aut 2008
Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
Nu
Volvo XC90 D4 polestar Anniversary Edition 2018
Mini Clubman Cooper Salt business 2016
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Als je twijfelt aan het budget voor de D3 zou ik je een proefrit ermee afraden, want dan wil je bijna zeker de 2.0d niet meer.
Wij hebben beide motoren gehad in een C70, en de D3 met geartronic is "a lot more fun" dan een 2.0d
Wij hebben beide motoren gehad in een C70, en de D3 met geartronic is "a lot more fun" dan een 2.0d
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De BMW heeft dat ik 163 pk en wat meer nm's?Hettijo schreef: Dank alvast voor jullie feedback! Ik rijd nu een BMW met een 2.0d motor. Vandaar mijn vraag. Die motor voldoet prima alhoewel ik wel weet dat je dat niet een op een kan vergelijken.
Ben benieuwd of er al forumleden zijn met 250 plus op de teller.
Zelf een V50 met 2.0D gehad en daar heel veel ellende mee gehad.
Qua betrouwbaarheid en vooral ook nog eens souplesse, etc haalt een 2.0D het echt niet bij een D5 is mijn mening.
Mijn voorkeur zou dan een iets oudere V70 zijn maar wel met het fijnere motorblok.
Of toch inderdaad voor de D3 gaan kijken

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Martin_D4
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 15:03
- Locatie: Huissen
tja de 2.0 common rail van PSA. Wat kun je daar van zeggen.. ik heb er twee gehad. (nou ja één 2,.0 en één 2.2) Ze zijn in principe goed uitontwikkeld. roetfilters willen wel eens quasi storingen geven en hebben onderhou dnodig. Nieuwe partikefilters of FAP vloeistof zijn bijkomende kosten die je voorheen niet had. (maar ja toen had je ook nog een machtige zwart/bruine wolk achter de auto bij flink doortrekken)
Je kan prima 3 ton of meer rijden met die blokken, maar door de (milieu-) elektronica zijn ze wel een stuk minder vergevingsgezind dan vroeger. Waar je voorheen gewoon een slecht lopende diesel hoorde krijg je nu de melding dat de raildruk te laag is of start de motor domweg niet omdat het starttoerental te laag is en de verstuivers dicht worden gehouden door de ECU.
Beste onderhoud voor een diesel? -> gewoon veel kilometers maken, rustig warm draaien en af en toe je voet op de mat bij het invoegen.
Dus technisch is er geen beperking om een 2.0 te kopen, heb je het over emotie, dan rolt de bal m.i. richting de vijf cylinder. Die hoort gewoon bij de Volvo.
let wel: een vijf cylinder is ook niet onderhoudsvrij. (verhalen van defecte brandstof pompen, afgebroken poulies ed. zijn er genoeg)
succes met je keuze.
Je kan prima 3 ton of meer rijden met die blokken, maar door de (milieu-) elektronica zijn ze wel een stuk minder vergevingsgezind dan vroeger. Waar je voorheen gewoon een slecht lopende diesel hoorde krijg je nu de melding dat de raildruk te laag is of start de motor domweg niet omdat het starttoerental te laag is en de verstuivers dicht worden gehouden door de ECU.
Beste onderhoud voor een diesel? -> gewoon veel kilometers maken, rustig warm draaien en af en toe je voet op de mat bij het invoegen.

Dus technisch is er geen beperking om een 2.0 te kopen, heb je het over emotie, dan rolt de bal m.i. richting de vijf cylinder. Die hoort gewoon bij de Volvo.
let wel: een vijf cylinder is ook niet onderhoudsvrij. (verhalen van defecte brandstof pompen, afgebroken poulies ed. zijn er genoeg)
succes met je keuze.
(1998) 940 Polar Limited Edition (356.000km)
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta
(2014) V70 D4 Nordic+ Electric Silver (124.000km)
(2012) Skoda SuperB 1.6 Tdi (115.000)
(2003) Peugeot 406 GT 2.2 hdi (375.000 km)
(1999) Peugeot 406 2.0 Hdi (320.000 km)
(2003) Seat Toledo 1.8 20v
(2001) Seat Toledo 1.8 20v
(1998) Opel Astra 1.6
(1994) ford fiesta