Janken tijdens sturen en schuimende olie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Tym
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.06.2014 - 14:51

Beste mensen,

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik heb een volvo s60 uit 2001 met 155.000 km op de teller en vorig jaar een lpg systeem laten inbouwen. Ik heb onlangs een raar geluid gehoord tijdens het nemen van een rotonde. Het begint niet gelijk maar als de motor een tijdje draait dan begint er iets te janken tijdens het sturen. Ook begint de stuurbekrachtigingsolie enorm te schuimen waardoor die overloopt en dus gaat lekken. Wat me ook is opgevallen is dat als ik recht op de snelweg rijdt en ik tik een beetje tegen het stuur naar links of rechts dan begint het stuur behoorlijk te trillen. Wat ook heel raar is maar wat ik moeilijk kan omschrijven is is dat als ik bijvoorbeeld optrek of iets dergelijks dat ik een soort harde KNOEP hoor. Dat is niet constant maar dat komt geregeld voor. Ondertussen heeft mijn monteur verschillende werkzaamheden uitgevoerd zoals : de draagarmen vervangen, stuurbekrachtiging olie vervangen en gereinigd, stuurbekrachtigingspomp vervangen. Maar dit mocht allemaal niet baten. Wat zou dit probleem kunnen zijn?'
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik denk eerder in het reservoir vd stuurolie, daar is een modificatie van geweest, het pijpje breekt af met als gevolg schuimende olie.
Die knoep zou kunnen komen door speling op de spiebanen vd aandrijf as tov de naaf, locktite doet hier wonderen.

Trillen kan komen door banden en/ of aandrijf-assen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Tym
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.06.2014 - 14:51

Jeetje, bedankt! Wat een technisch verhaal. Wat zou ik nu het beste kunnen doen dan ?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Met dit verhaal naar je monteur gaan, en vragen wat er nu mis was met die stuurpomp, grote kans dat het die niet is maar dat het pijpje in het reservoir afgebroken is, even dop eraf en met de vinger voelen of het retour pijpje nog vastzit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Tym
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.06.2014 - 14:51

Oké goed ! En welk pijpje van de twee is het retourpijpje? En ik moet dus van binnenuit voelen met me vingers in de olie of er iets loszit ? Prima en wat betreft dat trillen van het stuur met circa 120 km/pu , kan daar dus niks mee te maken hebben of wel ?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Door dat afgebroken pijpje komt er lucht in het stuursysteem en dat is nooit goed, het zou het vreemde stuurgedrag kunnen verklaren wellicht versterkt door onbelans
Het bovenste pijpje is de retour het loopt inwendig door en gaat dan naar beneden waar die de olie onder het nivo moet terugbrengen, het kan ook gescheurd zijn. een nieuwe kost ong 50 euro.

Laat anders je monteur er even naar kijken
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Tym
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.06.2014 - 14:51

Morgenavond de auto brengen en dan zal ik zeker dit aan de monteur voorleggen. Thanks
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

En geen rode ATF vullen...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”