Beste forummers,
Vandaag heb ik thuis een schroef (wat daar van over was) van ca 8 mm uit mijn band gehaald. De band loopt niet leeg, de plek waar de schroef zat heb ik gecontroleerd met zeepsop.
Ik had de schroef al in de band zien zitten maar was toen niet thuis. Ik had zelfs een autowegrit voor de boeg. Mijn redenering was: ik weet niet hoe lang de schroef er al in zit, de band loopt niet leeg dus kan ik het er wel op wagen.
Wat is wijs in in dit geval? Een schroef laten zitten en doorrijden naar huis? Meteen verwijderen met de kans dat de band op een tijdstip dat niet uitkomt leeg loopt?
Achteraf gezien heb ik misschien geluk gehad.
De vraag is: wat doen jullie in zo'n geval?
Schroef in band
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
in principe kan je een schroef of spijker laten zitten en rustig naar een bandenboer rijden, wel kijken of de spanning niet is afgenomen als je geen systeem hebt dat dat tijdens het rijden controleert. De schroef/spijker houdt het gat meestal keurig dicht en zo voorkom je dat je aan de kant van de weg moet gaan zitten klooien met een reservewiel of thuiskomertje. Bij de bandenboer ALTIJD de band demonteren en kijken wat de schade aan de binnenkant is, zeker als je een tijdje met onderspanning hebt gereden omdat er toch een beetje lucht is ontsnapt. Als alles er verder nog netjes uitziet kan de band gerepareerd worden, bij voorkeur met een zelfvulcaniserende pleister aan de binnenzijde.
In jouw geval betreft het een schroefje van slechts 8 mm en het is de vraag of die door de gehele band is gegaan, maar ook dat kan je alleen konstateren als je de band demonteert en dan zou ik alsnog een pleister plakken op de plek waar de schroefpunt zat omdat er daar nog maar een heel dun stukje rubber over is. Je zegt dat je geen luchtverlies kon zien; mooi, maar ook dan is het mogelijk dat er wel luchtverlies optreedt tijdens het rijden als de band warm wordt en vervormt bij aanraking van de weg.
Dit hele verhaal geldt niet als er een binnenband is gemonteerd, want spijkers en schroeven die door de binnenband gaan zorgen er voor dat de band in no time leeg is en al verruwineerd is voordat je op de vluchtstrook stilstaat.
In jouw geval betreft het een schroefje van slechts 8 mm en het is de vraag of die door de gehele band is gegaan, maar ook dat kan je alleen konstateren als je de band demonteert en dan zou ik alsnog een pleister plakken op de plek waar de schroefpunt zat omdat er daar nog maar een heel dun stukje rubber over is. Je zegt dat je geen luchtverlies kon zien; mooi, maar ook dan is het mogelijk dat er wel luchtverlies optreedt tijdens het rijden als de band warm wordt en vervormt bij aanraking van de weg.
Dit hele verhaal geldt niet als er een binnenband is gemonteerd, want spijkers en schroeven die door de binnenband gaan zorgen er voor dat de band in no time leeg is en al verruwineerd is voordat je op de vluchtstrook stilstaat.
- lint
- Geartronic member
Inderdaad altijd de band laten controleren door een bandenbedrijf op beschadiging.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- LtStone
- 4th Gear member
Ik heb bij een vorige auto bijna een vol jaar met een spijker gereden. Je moest de band wat "langer" oppompen als de andre drie maar dat was alles (en dat moet je toch elke maand doen als je geen stikstof hebt) was niets aan de hand, de spijker was direct zijn eigen prop. Bij de APK moest ik uiteindelijk wel....
Als de band niet (te) zacht is loop je daar geen gevaar en/of bij een noodstop en/of maneuvre kan het stukje oppervlakte rubber dat je mist (ter groote van de schroef) ook geen noemenswaardig verschil maken. De logica dicteert als het niet zakt kan je ook net zo goed doorrijden als laten maken. Bij de APK ben je wel de sigaar...
Als de band niet (te) zacht is loop je daar geen gevaar en/of bij een noodstop en/of maneuvre kan het stukje oppervlakte rubber dat je mist (ter groote van de schroef) ook geen noemenswaardig verschil maken. De logica dicteert als het niet zakt kan je ook net zo goed doorrijden als laten maken. Bij de APK ben je wel de sigaar...
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
een jaar doorrijden met een spijker in een band klinkt stoer maar slaat natuurlijk nergens op; je weet niet hoelang de spijker is en voor het zelfde geld richt de spijkerpunt (als het een lange is) de nodige ravage aan in de binnenkant van de band, maar daar kom je pas achter als je in de vangrail hangt na een klapband........Een vreemd voorwerp als spijker of schroef hoort niet thuis in een band en dient zo snel mogelijk verwijderd te worden. Laten zitten (onder voorwaarden, zie mijn eerdere bericht) om een bandenboer te bereiken is aanvaardbaar.
- LtStone
- 4th Gear member
Bij dit soort voorvallen haal ik altijd de rest van de wereld aan zoals Oost Europa, Afrika, Azie.Zuid-Amerika enzo. De wegen zijn daar een stuk beroerder dan die van ons.
Denk jij dat ze daar allemaal banden lopen te lappen?
Goed de meningen zijn zoals gebruikelijk weer eens verdeelt, de mijne mag bekend geacht worden.
Ik laat me niet gek maken, wie heeft nou niet een heel schooljaar met een punaise gefietst?
Mechanica is mechanica. En ja ik leef nog.
Goed de meningen zijn zoals gebruikelijk weer eens verdeelt, de mijne mag bekend geacht worden.
Ik laat me niet gek maken, wie heeft nou niet een heel schooljaar met een punaise gefietst?
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- jaapburg
- 4th Gear member
Sorry dit slaat natuurlijk nergens op. Kun je dit verhaaltje ook ophangen tegen de nabestaanden van de auto die je ramt als je met 130 toch een klapband krijgt ten gevolge van je stoere spijker?LtStone schreef: Bij dit soort voorvallen haal ik altijd de rest van de wereld aan zoals Oost Europa, Afrika, Azie.Zuid-Amerika enzo. De wegen zijn daar een stuk beroerder dan die van ons.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
-
- 1st Gear member
Dank voor de reacties.
De band is met schroef en na verwijdering daarvan goed op spanning gebleven. De schroef is dus waarschijnlijk niet door de band heen gedrongen. Bezoek aan een bandenbedrijf lijkt me daarom wat overdreven. Of hebben jullie een andere mening?
De band is met schroef en na verwijdering daarvan goed op spanning gebleven. De schroef is dus waarschijnlijk niet door de band heen gedrongen. Bezoek aan een bandenbedrijf lijkt me daarom wat overdreven. Of hebben jullie een andere mening?
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
schroeven en spijkers zitten zelden in de zijkant van een band, maar dat terzijde; beschadigingen aan zijkanten (de wangen) van een band zijn zelden te repareren. Reparatie in het loopvlak met een plug/prop kan, maar wordt helaas vaak toegepast zonder de band te demonteren en dat is dus af te raden; er zijn uiteraard genoeg plugreparaties bekend die probleemloos zijn verlopen maar een pleister aan de binnenkant verdient toch de aanbeveling; bij reparatie met plug wordt het gat met een vijl eerst nog groter gemaakt (en kunnen karkasdraden onnodig beschadigd worden) en de plug blijft een "vreemd" voorwerp in de band en het loopvlak wil dan wel eens dat vreemde voorwerp eruit werken.........
- dbosker
- 6th Gear member
Als je hem goed monteert valt dat allemaal best wel mee.ps-amazon schreef: schroeven en spijkers zitten zelden in de zijkant van een band, maar dat terzijde; beschadigingen aan zijkanten (de wangen) van een band zijn zelden te repareren. Reparatie in het loopvlak met een plug/prop kan, maar wordt helaas vaak toegepast zonder de band te demonteren en dat is dus af te raden; er zijn uiteraard genoeg plugreparaties bekend die probleemloos zijn verlopen maar een pleister aan de binnenkant verdient toch de aanbeveling; bij reparatie met plug wordt het gat met een vijl eerst nog groter gemaakt (en kunnen karkasdraden onnodig beschadigd worden) en de plug blijft een "vreemd" voorwerp in de band en het loopvlak wil dan wel eens dat vreemde voorwerp eruit werken.........
Goed opruwen van het gat. Voldoende lijm in het gat aanbrengen, en voldoende lijm op de koord/plug.
Naar binnen werken volgens voorschrift - d.w.z. bijna 2/3 (3-4 cm) zit aan de binnenkant. Koord zit dubbel in het gat en zit er echt gesloten in.
Door de luchtdruk wordt de overlengte aan de binnenkant platgedrukt. Het moet wel heel raar gaan als hij zich dan nog naar buiten werkt.
De meeste banden vangen spijkers als ze al een stukje versleten zijn. Ik durf het gerust aan om een band waar nog 2½ - 3 mm op zit met een plug te repareren en relatief kort daana te vervangen door een nieuwe, louter en alleen omdat de band dan toch versleten is.
laatste Volvo (960) verkocht
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Band blijft op spanning en is geslaagd voor de zeepsop test, schrijf je. Dan zou ik er persoonlijk verder niets aan doen. Het kan allemaal echt wel wat hebben hoor.advolvos schreef: Dank voor de reacties.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Ik rij al 4 jaar met zo,n plug rond ook wel eens de 240 aangetikt en er 3x mee naar italie en 1x frankrijk geweest nix aan de hand.
Band zat er 1 week onder toen zat er een schroef in..
Band zat er 1 week onder toen zat er een schroef in..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998