Versnellingsbak perikelen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
yerun
2nd Gear member

Een hele tijd terug heb ik de schakelbusjes laten vervangen (Ph I, 2000) omdat er wel erg veel speling in de versnellingen zat. Daarna schakelde hij weer wat strakker maar niet super, vooral de 5 was lastig in te leggen.
Vorige maand APK laten doen, en toen kwam men erachter dat de versnellingsbak olie lekte. Dit heb ik zelf kunnen zien, een groot gedeelte van de olie zat aan de onderkant van de auto, naar achter gewaaid tijdens het rijden. Dit is verholpen maar daarna was de 5e versnelling bijna helemaal niet meer te gebruiken (pook blokkeerde bij het proberen te gaan naar 5). Alleen bij hogere snelheiden, zeg maar 90+ ging ie redelijk soepel naar 5. Bij 120 helemaal zonder problemen.

Begin deze week teruggeweest toen bleek dat er iets niet goed was met de onlangs vervangen schakelbusjes. Dit is onder garantie van de eerste reparatie gefixt. Hoera, 5 werkt weer zoals het zou moeten... MAAR... de garage deelde mij mee dat de 2e versnelling problemen heeft. En inderdaad, er is kunst- en vliegwerk nodig om em in z'n 2 te krijgen.
Probleem is dat het volgens de garage niet aan de schakelbusjes of mechanisme ligt, maar in de bak zit. Volgens mij betekent dit slecht nieuws.

Nu hoop ik niet dat straks de 2e versnelling helemaal gaar is, want dan wordt het helemaal een ellende. Dus ik ben bang dat als ik dit opgelost wil hebben, dat de hele versnellingsbak eruit moet en gerepareerd/gereviseerd of vervangen moet worden.

Nu heb ik 2 vragen hierover:

1) Is het te voorspellen of de 2e versnelling er helemaal aan zal gaan? Heeft iemand hier ervaring mee? Ja, de bak heeft weer olie.
2) Kan het gerepareerd worden en wat zijn ongeveer de kosten? Mijn gok is een paar duizend euro, heb t nog niet gevraagd bij de garage.

Gezien de km. stand en leeftijd lijkt het met niet rendabel de reparatie uit te voeren als mijn gok over de kosten enigszins klopt...
Alvast bedankt voor de reacties :)
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
lint
Geartronic member

Wanneer de versnellingsbak definitief defect raakt weet je nooit. Misschien is een goede gebruikte versnellingsbak een optie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
volvo-s40
4th Gear member

Ik wil de bak wel voor je vervangen mocht die tijd er aan komen. Drukt je weer in de onkosten.
Gelijk nieuwe koppelingsplaten, drukgroep en druklagers erin en je kunt weer jaren vooruit.
Wel even een goede 2e hands bak opzoeken.

Bij je op het Alexander dinges naast de Volvo dealert in rotterdam, even rondneuzen op de sloperijen, staan meestal wel s/v40ers.
Als je er 1 hebt gevonden wil ik eventueel wel mee helpen met eruit halen.

totale kosten plaatje komen we dan wel uit.

Van origine zit er een sachs koppeling set in.
Al is een set van Valeo ook niet onaardig, deze is iets dunner, maar voor een 1.8 goed genoeg om x aantal jaren vooruit te kunnen.
De set van LUK is om te bleeren en niet aan te raden. 30.000 mee gedraaid en slipt nu al. (ga ik over een week vervangen bij een v40 diesel rijder)

2e set kost scheelt afhankelijk waar je het haalt zo'n 50 tot 100 euro vergeleken met de 1e set.
Online bestellen is ook weer goedkoper (originele set rond de 240 dealer kan ook, vraagprijs ligt rond de 350), zowel de sachs set als de rest.
Waarom zeg ik dit.. ik kan niet in je portemonnee kijken.
En kan afhankelijk van je keuze de kosten drukken.

Let wel op, alles wat 2e hands is blijft een gok.
gereviseerd model ben je tussen de 500 en 1300 kwijt, afhankelijk bij welk revisie bedrijf je langs gaat.
En dan moet deze nog geplaatst worden met de koppelings set... kassa... is de auto niet meer waard.

Wanneer een bak daadwerkelijk overlijd is en blijft altijd een verrassing, de Renault bakken hebben meestal de gewoonte om van het 1 op het ander gewoon helemaal niets meer te doen... sta je daar lekker te roeren en gas te geven zonder vooruit te komen.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MarioC70
6th Gear member

Er kan ook iets anders aan de hand zijn,de vijfde versnellingmoer los gelopen,dat kun je controleren door het deksel er af te halen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
yerun
2nd Gear member

Bedankt voor alle reacties en volvo-S40 voor t aanbieden te helpen :)
Voorlopig laat ik het even zo, met wat moeite en rustig aan is de 2 nog steeds te gebruiken. Kan alleen maar hopen dat t zo blijft.
En anders kom ik hier ongetwijfeld terug :)
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Bart Giesen
5th Gear member

Bij type versnellingsbak kun je, buiten de bussen, ook de schakelstang afstellen. Dit luisterd vrij nauw... Als deze niet 'goed' staat zijn versnellingen ook lastig te benaderen.
jtb81
3rd Gear member

Wat Bart Giesen zegt heb ik ook gehad bij mijn S40. Na het vervangen en afstellen van deze stang was de bak weer zo nieuw als goed.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”