PiH Tuning
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Nee, dit klinkt niet als een optimale tuning
... je zou inderdaad verwachten dat de acceleratietijd verbetert.
Rica geeft toch verbetering van 2 seconden op bij 0-150km icm een stage 1 tuning, dan kan het toch niet zo zijn dat bij jou de tijden verslechteren??? Dan verwacht je toch dat je nog meer verbetering krijgt.
Heb je ook cijfers voor ons van 0-100, 0-150?

Rica geeft toch verbetering van 2 seconden op bij 0-150km icm een stage 1 tuning, dan kan het toch niet zo zijn dat bij jou de tijden verslechteren??? Dan verwacht je toch dat je nog meer verbetering krijgt.
Heb je ook cijfers voor ons van 0-100, 0-150?
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36
Kan het zijn dat de software nog in moet leren vandaar het schokkerige opschakelen? Lagere acceleratietijden kan er op duiden dat de ECU de turbodruk verlaagt vanwege "heat soak" van de intercooler, als er herhaaldelijk geaccelereerd wordt zonder tussenpozen loopt de inlaattemperatuur op.
V60 D6
Mini Cooper S
Mini Cooper S
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15
Met Rica contact gehad over de stage 2 getunede auto, het schakelgedrag en matige acceleratie, zou niet moeten mogen. Stage 1 en 2 waren afgelopen jaar al veelvuldig getest, is volgens Roel een van de beste tuning files ooit.
Advies langs gaan, en ook testen met stage1
software inleren is geen sprake van
wordt vervolgt
Advies langs gaan, en ook testen met stage1
software inleren is geen sprake van
wordt vervolgt
V60 D6 MY14 Rood
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Als je iets terug leest zie je dat het al aan bod is gekomen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15
De belangerijkste ervaringen zijn helaas gewist, oa alle acceleratietijden, ervaring in hybride en boven de 150 km/uur, zal eens kijken of ik de informatie nog ergens heb.
Samenvatting van de ervaringen van gebruikers: fors sneller boven 150 en meer koppel in hybride modus. Rustiger rijden, mooi laag in de toeren.
De eerste ervaring van een schok bij opschakelen is bij een 2de versie van de stage 2 verdwenen. Verbruik gelijk of zuiniger.
Topsnelheid begrensd op 265.
1,5 sec winst van 0-150 in power modus
0,5 sec winst van 0-100
0,4 sec winst van 80-120
Samenvatting van de ervaringen van gebruikers: fors sneller boven 150 en meer koppel in hybride modus. Rustiger rijden, mooi laag in de toeren.
De eerste ervaring van een schok bij opschakelen is bij een 2de versie van de stage 2 verdwenen. Verbruik gelijk of zuiniger.
Topsnelheid begrensd op 265.
1,5 sec winst van 0-150 in power modus
0,5 sec winst van 0-100
0,4 sec winst van 80-120
V60 D6 MY14 Rood
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Het vreemde van de tuning vind ik dat het bij ieder auto bijna anders blijkt te zijn, en dan nogal forse verschillen.HFH schreef: De belangerijkste ervaringen zijn helaas gewist, oa alle acceleratietijden, ervaring in hybride en boven de 150 km/uur, zal eens kijken of ik de informatie nog ergens heb.
Samenvatting van de ervaringen van gebruikers: fors sneller boven 150 en meer koppel in hybride modus. Rustiger rijden, mooi laag in de toeren.
De eerste ervaring van een schok bij opschakelen is bij een 2de versie van de stage 2 verdwenen. Verbruik gelijk of zuiniger.
Topsnelheid begrensd op 265.
1,5 sec winst van 0-150 in power modus
0,5 sec winst van 0-100
0,4 sec winst van 80-120
Volgens informatie zou bij een stage 1 tuning al 2 sec gewonnen moeten worden bij 0-150 in powermodus. Uit bovenstaande cijfers blijkt dat bij een stage 2 tuning je 1,5 sec winst hebt....terwijl een stage 2 tuning meer vermogen en koppel oplevert.
Ik begrijp dat niet alles nauwkeurig gemeten kan worden maar het komt wel raar over. Dan twijfel ik toch weer over het nut van de tuning

Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36
Tijden meten m.b.v. stopwatch of video opname zijn niet betrouwbaar en kan je niet gebruiken om het verschil te meten.
Als je echt het verschil in tijd zou willen meten zou je of een 1/4 mijl baan moeten vinden, of een Vbox (http://www.velocitybox.co.uk/) moeten kopen. En dan met dezelfde autoconfiguratie (banden, gewicht etc) hetzelfde traject (liefst heen en weer) tijdens gelijke weersomstandigheden voor en na tuning moeten meten.
Daarnaast denk ik niet dat bij het "nut" van de tuning enkel gekeken moet worden naar de verbeterde acceleratie, meestal krijg je er ook een soepelere auto door die hierdoor makkelijker en comfortabeler (minder snel terugschakelen etc) te rijden is.
Als je echt het verschil in tijd zou willen meten zou je of een 1/4 mijl baan moeten vinden, of een Vbox (http://www.velocitybox.co.uk/) moeten kopen. En dan met dezelfde autoconfiguratie (banden, gewicht etc) hetzelfde traject (liefst heen en weer) tijdens gelijke weersomstandigheden voor en na tuning moeten meten.
Daarnaast denk ik niet dat bij het "nut" van de tuning enkel gekeken moet worden naar de verbeterde acceleratie, meestal krijg je er ook een soepelere auto door die hierdoor makkelijker en comfortabeler (minder snel terugschakelen etc) te rijden is.
V60 D6
Mini Cooper S
Mini Cooper S
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15
betreffende metingen waren met torque pro en via video analyse (gemeten in een auto van iemand die stage 1 en 2 heeft incl de softloader)
auto direct getest na omzetten ecu files, dus geen inleren etc.
2 keer zelfde traject, banden, temperatuur etc. standaard, stage 1, stage2b (aangepaste file ivm eerder te heftig schakelen)
echter alleen in de power modus.
Nu is de winst in de powermodus, die al erg snel is veel geringer, dan in de hybride modus.
Verwacht in de hybride modus veel meer winst in seconden.
Dit voelt ook zo, en erg soepel, laag in de toeren.
Dus qua dagelijks nut, wel een aanrader.En zeker voor mensen die veel boven de 150 rijden.
Misschien kunnen andere mensen hun ervaringen / metingen ook nog delen. (tijden, verbruik etc en dan mn in de hybride modus)
auto direct getest na omzetten ecu files, dus geen inleren etc.
2 keer zelfde traject, banden, temperatuur etc. standaard, stage 1, stage2b (aangepaste file ivm eerder te heftig schakelen)
echter alleen in de power modus.
Nu is de winst in de powermodus, die al erg snel is veel geringer, dan in de hybride modus.
Verwacht in de hybride modus veel meer winst in seconden.
Dit voelt ook zo, en erg soepel, laag in de toeren.
Dus qua dagelijks nut, wel een aanrader.En zeker voor mensen die veel boven de 150 rijden.
Misschien kunnen andere mensen hun ervaringen / metingen ook nog delen. (tijden, verbruik etc en dan mn in de hybride modus)
Laatst gewijzigd door HFH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 MY14 Rood
- friend
- 2nd Gear member
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 06.02.2013 - 15:21
Het lijkt er op dat Volvocars Polestar tuning aan de V60 D6 AWD (PHEV) accessoires toegevoegd heeft:
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/nl-NL/NL/V60/2014/D6%20AWD/Automatic/L.H.D/List/performance/software
Het is alleen (nog) niet op de Polestar site te vinden. Is het dan nu wel leverbaar of een beetje te voorbarig?
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/nl-NL/NL/V60/2014/D6%20AWD/Automatic/L.H.D/List/performance/software
Het is alleen (nog) niet op de Polestar site te vinden. Is het dan nu wel leverbaar of een beetje te voorbarig?
Laatst gewijzigd door friend op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 Plug-in Hybrid (Sensus Connected Touch*), S40, 850, 460, 242
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee dat klopt!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
En hoe zien de prestaties eruit?
- V60_PHEV
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05
Als ik het zo lees wordt de auto sneller en zuiniger en dat alles met behoud van de garantie?
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van Polestar tuning boven het origineel houden?
Als alles alleen maar beter wordt vraag ik mij af waarom de auto niet origineel met die instellingen zo geleverd is.
En krijg je na tuning altijd dat lelijke roeten van de uitlaat?
Je ziet soms dieselauto's die dikke walmen uitstoten als ze inhalen, klopt het dat dat door tuning kan komen?
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van Polestar tuning boven het origineel houden?
Als alles alleen maar beter wordt vraag ik mij af waarom de auto niet origineel met die instellingen zo geleverd is.
En krijg je na tuning altijd dat lelijke roeten van de uitlaat?
Je ziet soms dieselauto's die dikke walmen uitstoten als ze inhalen, klopt het dat dat door tuning kan komen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Dat roeten wordt door de techniek nog steeds tegen gegaan. Zou men gewoon onbeperkt het max. vermogen eruit persen, dan kun je dat roeten niet meer voorkomen. Daarom zal Polestar ook de grenzen goed in de gaten houden. Zodat het roetfilter het nog aan kan.V60_PHEV schreef: Als ik het zo lees wordt de auto sneller en zuiniger en dat alles met behoud van de garantie?
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van Polestar tuning boven het origineel houden?
Als alles alleen maar beter wordt vraag ik mij af waarom de auto niet origineel met die instellingen zo geleverd is.
En krijg je na tuning altijd dat lelijke roeten van de uitlaat?
Je ziet soms dieselauto's die dikke walmen uitstoten als ze inhalen, klopt het dat dat door tuning kan komen?
Gebruik je het extra vermogen dat de tuning oplevert, dan zal je auto extra slijten. Maar dat is hetzelfde als bij een standaard auto die tot het uiterste wordt belast, doch Volvo begrensd de auto gewoon eerder. Met alles eruit halen slijt de auto harder dan als je rustig rijdt. Oneerbiedig gezegd verschuift tuning de grenzen waarop de standaard software afbreekt nog wat langer uit. Zodat je meer vermogen te besteden hebt.
Extra slijtage krijg je o.a. aan: banden / wielophanging / remmen / belasting koppeling / tandwielen / thermische belasting in het inwendige van de motor. Dus de algehele conditie van je auto moet gewoon perfect in orde zijn om het aan te kunnen.
De meesten gebruiken de tuning vooral om de auto meer souplesse te geven. Vooral bij auto's met handbak is dat zeer goed merkbaar. Bij onze PIH is dat wat minder omdat de automaat met vloeistof koppeling een dempend karakter heeft.
Laat je tunen dan raad ik je aan niet onbeperkt van dat extra vermogen gebruik te maken. Zeker bij deze v60 uitvoering kan dat binnen de NL toch al nooit erg lang. Bij caravan rijden en snelle stukken op de autobaan kun je het wel gebruiken. Trek je bijv. even snel op tot 240 dan zou dat wel niet zo erg zijn. Immers daarna rij je weer als in een standaard. Maar sleur je de caravan met 120 over allerlei bergen, dan zou ik de motor zeker wat rust gunnen.En in ieder geval onder het vermogen blijven dat standaard al aanwezig is.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Poni
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Poni
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10.06.2014 - 15:34
Na 7 maanden meelezen nu wat weining eigen ervaringen met tuning van mijn PiH tuning (RICA)
Na 10.000 km standaard tuning stage 1 , merkbaar sneller maar toch boven 150 nog niet alle potentie.
Bij km stand 22000 stage 2, vooral vanaf 150 kmh blijft de auto doorgaan .... echter
De 5e en 6e versnelling gaven nogal "klappen" welke niet fijn aanvoelden (bij vol accelereren)
Telefonisch contact met Roel leverde stage 3 op (ergens in dit topic stage 2b genoemd)
Het snelheidsgevoel is er niet echt maar mijn auto gaat in een vloeiende beweging door naar 200+
Klappen van versnellingen is er niet meer, en gevoelsmatig rijdt de auto soepeler dan met
orginele software
Helaas heb ik geen tijden maar ben van plan dit na mijn vakantie uit te zoeken en te posten.
Na 10.000 km standaard tuning stage 1 , merkbaar sneller maar toch boven 150 nog niet alle potentie.
Bij km stand 22000 stage 2, vooral vanaf 150 kmh blijft de auto doorgaan .... echter
De 5e en 6e versnelling gaven nogal "klappen" welke niet fijn aanvoelden (bij vol accelereren)
Telefonisch contact met Roel leverde stage 3 op (ergens in dit topic stage 2b genoemd)
Het snelheidsgevoel is er niet echt maar mijn auto gaat in een vloeiende beweging door naar 200+
Klappen van versnellingen is er niet meer, en gevoelsmatig rijdt de auto soepeler dan met
Helaas heb ik geen tijden maar ben van plan dit na mijn vakantie uit te zoeken en te posten.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
De polestar chip is precies dezelfde als bij de d5, dat komt er dus bij!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
15 pk en 30 nm? Ga je dat merken op 283 pk/640 nm?