Nog effe een opmerking over al die crash-verhalen. Ik ben typisch iemand die juist
niet uit de ervaring verhalen vertelt, maar wat meer
theoretisch onderlegd is.
Jullie moeten een aantal zaken wel netjes onderscheiden voordat je het gaat hebben over kinetische energie (inderdaad 1/2*m*v^2). Je hebt twee soorten van manieren om die energie kwijt te raken bij een botsing: elastisch en inelastisch. Kort gezegd: elastisch: energie blijft behouden, maar wordt doorgegeven (de andere verkeersdeelnemer krijgt een deel van jou impuls mee), maar blijft in de vorm van kinetische energie. Het biljartbal effect zeg maar. Bij inelastisch wordt de energie geabsorbeerd. Dit kan in de vorm van mechanische energie (vervormen van de panelen, kreukelzones etc), geluid, etc etc.
Bij elastische botsingen is een zwaardere auto in het voordeel, ten opzichte van een lichtere auto (ga ik niet in details uitleggen, behalve als jullie dat graag willen). Bij een inelastische botsing is de verhouding "beschikbare kreukelzone" ten opzichte van "snelheid" de doorslaggevende factor. Een grote auto zou dan het beste zijn.
Let wel: Verreweg de meeste energie van een botsing wordt geabsorbeerd door inelastische processen, behalve bij hele lage snelheden.
Nou even over de mensen die in de auto zitten: je kan op twee manieren gewond raken als je bij een botsing bent betrokken. 1) je lichaam komt in aanraking met een hard onderdeel van de auto. Dit gebeurt als de auto vervormt door de botsing. Des te stijver de auto, des te kleiner de kans dat dat gebeurt (zie de opmerking over de smart). 2) de G-krachten waar je aan bloostgesteld wordt. Bij een botsing rem je heel snel af, en dat afremmen (i.e. de G-krachten) kan wel eens te gortig worden voor allerlei delen van je lichaam. De piekwaarde van de G-krachten wordt bepaald door hoe lang je hebt om af te remmen, en hoe geleidelijk dat gaat. Bij een Smart heb je maar heel kort, en als je de kooi niet laat vervormen, nog minder, dus hoewel je niets raakt, ga je toch dood vanwege het hele plotselinge afremmen. Bij een GROTERE auto, heb je na het raken van het 'obstakel' meer remweg nog (pak em beet: de lengte van de motorkap), dus zal de piekwaarde van het afremmen lager liggen: dus beter. Massa van de auto speelt hier in geen rol.
Conclusie: Dus zolang je het niet hebt over het "wegkegelen" van andere weggebruikers in een botsing (of zelf weggekegeld worden), is een
grote auto veiliger, niet een
zwaardere auto.
Tot zover de natuurkunde voor vandaag! Jullie zijn allemaal welkom voor vragen! (of opmerkingen, of correcties als jullie denken dat ik het fout heb...

)
p.s. Ik heb hierbij geen rekening gehouden met nieuwere of betere veiligheidssystemen. Dit is allemaal theorie!