PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Een vorige opstart van dit onderwerp is helaas tijdens de laatste crash verloren gegaan.
Heb met het hemelvaart weekend nogal wat PIH's gespot met soms wel hele grote caravans erachter…
Hoe rijdt dat en hebben jullie nog speciale tips?
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Op de snelweg rijd ik 90 km/h.
Ik zet de automaat dan handmatig in z'n 5. Dan draait de motor zo'n 1800 rpm.

Als ik de automaat op D zet, draait hij in de 6e versnelling zo'n 1500 rpm.
Dat lijkt me wat weinig.

Qua verbruik zie ik ook niet veel verschil tussen 5e of 6e versnelling.
Volgens mij ook wel een teken dat de 6e versnelling te zwaar is voor de motor.

Voor een flinke heuvel schakel ik dan even terug naar z'n 4.
Hoe doen jullie dat? ook handmatig schakelen of gewoon automatisch in D?
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Ik heb begrepen dat je het beste in Hand kunt rijden. Dit om te voorkomen dat de auto de hele tijd gaat schakelen tussen de 5e en de 6e. Dan wordt de bak te warm.
Zelf heb ik nog geen ervaring met caravan + automaat. Wel met een sterke diesel en een 6 bak.
Alleen op vlakke wegen en niet te veel tegenwind reed ik gewoon 90 in de 6e. Maar het verbruik in 5 was ook niet slecht. Als het wat heuvelachtig wordt, reed ik altijd in 5 .
En dan was er bijna geen autoweg heuvel te hoog.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik vind zelfs die 1800rpm aan de lage kant.
Om een optimale koeling van de GT te krijgen zijn toeren nodig, je zit maar 400rpm boven lockup.
Een beetje vals plat of een goeie tegenwind op de caravan en je kunt problemen krijgen met de koeling.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

Mijn caravan weegt beladen max 1500 kg. Deze hebben we sinds 2 jaar.
Daarvoor een caravan gehad die max 1800 kg beladen was.
In die tijd reed ik een V70 2.5 GT uit 2001 en later een D5 GT uit 2004. Nu rijd ik wederom een D5 GT uit 2006.
Altijd in D stand gereden met beide auto's in combinatie met caravan. Alleen bij Luik even in de handstand want toen viel de auto nog meer terug dat de vrachtwagens.
Verder vrijwel alleen in de D. Stand en rond de 85-90 km per uur. Ik heb ook gehoord van pingelen tussen 5 en 6.
Beide V70 's doen dat met mijn rijstijl niet. Ik ben geen techneut dus misschien verkracht ik met deze manier van rijden mijn automaat, dan hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door EPCL op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
voorheen
V60 T6 Twin Engine MY2023
Polestar 2 first edition
V70 D3 2011 MY2012 Ocean Race automaat
V60 D5 2017 Twin Engine Special Edition
V70 2.5 D 2001 Summum RTi enzovoort
V70 D5 2004 MY 2005 Kinetic
Land Rover Discovery 2004
V70 D5 2006 Momentum, RTI dvd, niveauregeling, imiv, enz.
S80 D2 2014 Summum automaat

actueel
XC60 T6 Twin engine MY2022
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Paar weken geleden eerste rit met caravan gemaakt. Caravan is een flinke en weegt 1600kg. Je merkt amper dat ie erachter hangt.
Wereld van verschil met A6 die ik hiervoor had. Die trok hem ook prima, maar je merkte het wel.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Montalbano schreef: .....Wereld van verschil met A6 die ik hiervoor had. Die trok hem ook prima, maar je merkte het wel.
Ter vergelijk is het wel leuk om te weten wat voor soort motor in je A6 lag.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Zaterdag weer met de paardentrailer onderweg geweest. Bij lagere snelheden gewoon electrisch gereden, gaat super. Alleen is de accu wel veel sneller leeg.
De rest heb ik op power gereden, dit werkt erg goed. De electromotor geeft een extra zetje bij wegrijden en de auto schakelt niet te snel op.
Laatst gewijzigd door Autowina op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

vaudi schreef:
Montalbano schreef: .....Wereld van verschil met A6 die ik hiervoor had. Die trok hem ook prima, maar je merkte het wel.
Ter vergelijk is het wel leuk om te weten wat voor soort motor in je A6 lag.
Ja, inderdaad. Dat was een 2.0tfsi met 170pk en ook flink wat lager koppel. Dus de vijfcilinder diesel is sowieso al een hele vooruitgang, maar voor mijn gevoel geeft de accu vooral bij het optrekken net dat beetje extra dat het gevoel geeft dat het compleet moeiteloos gaat.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Ik sluit me bij bovenstaande commentaren aan, je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Ik hou wel van opschieten met de caravan en met deze auto gaat dat heel makkelijk.

Met mijn XC90 met 3,2 benzine motor ging het ook niet bepaald moeilijk maar die diesel in combinatie met het electronisch aangedreven gedeelte geeft net dat beetje extra pit. Heb heel leuk zitten "spelen" met het op het vlakke gedeelte nog wat "saven" om dat bergop of bij een inhaalsituatie te kunnen gebruiken. En natuurlijk "gratis" laden op de camping, ik blijf wel een Nederlander he?
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Donker
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12

Zelfde hier. 1750kg er achter gehad. PIH is een geweldige trekker.
Tot mijn verbazing ging op de snelweg bij 90km/h op cruisecontrol de diesel zelfs uit en op elektra verder. Ik had een volle accu.
MvD-PIH
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 08.08.2013 - 10:38

Hoe is jullie ervaring met een trekhaak. Zien de sensoren hem als obstakel als je zonder aanhang achteruit rijdt? Mijn Espace dealer wilde destijds geen garantie geven dat er bij achteruitrijden niet altijd en waaarschuwende piep klonk. Daar heb ik dus nooit een haak op laten zetten.
Een afneembare beter dan een vaste? Ik heb er nu nog niets op zitten, dus hoor graag ervaringen.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Kwam onderweg uit Spanje nog een Nederlander tegen die in heel frankrijk elektrisch had gereden (die gratis stroom op zo'n camping is toch wel handig) en hij had eigenlijk helemaal niet door dat er een caravan achter zijn auto zat. Die man had glimlach van oor tot oor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb een vaste trekhaak, en de parkeersensoren doen het nog prima. Dealers weten helaas niet altijd waar ze over praten. Dat is kennelijk bij alle merken zo.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Ik heb een afneembare trekhaak van Westfalia net zoals iemand anders hier op het forum, waar ik zeer tevreden over ben.

Met deze trekhaak geen probleem met parkeersensoren, alleen bij achteruitrijden "ziet" hij de caravan maar dat is logisch volgens mij. Kwestie van even uitzetten en later weer aanzetten. Is dit bij een originele "Volvo" -Thule- trekhaak trouwens ook zo, of "weet" die trekhaak dat er een caravan of aanhanger achter hangt en schakelt de parkeersensoren achter automatisch uit?

Voordeel van deze trekhaak is dat hij geheel niet te zien is als hij gedemonteerd is. Ook de contactdoos scharniert weg en is dus geheel uit 't zicht.

Het enige probleem was dat na installatie de elektrische installatie helemaal niks deed. De oorzaak bleek de verkeerde software op het regelkastje van de trekhaak. Nadat dit 2 weken later omgewisseld was, was het probleem ook opgelost.
Laatst gewijzigd door JoopXC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
HansBb
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38

Net 3000km met de caravan (1700kg) gereden. Het is zondermeer een goede trekauto. Echt zuinig is ie zeker niet en dat in combinatie met dat kleine tankje betekent na 280km bij de pomp staan...... :-(, maar goed dat is dan niet anders. Verder kreeg ik tot 2 keer toe een melding dat ik langzamer moest gaan rijden ivm oververhitting van de auto....... . Dit gebeurde bij warm weer en erg stevig doorrijden in de bergen/heuvels.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

In de bergen is zelf schakelen het advies! Ongeveer 3000 toeren maken als je met een caravan een berg op moet. Dit ivm koeling!
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Net terug uit Zwitserland met de PIH en een trailer erachter waarop 2 motorfietsen stonden. Geen probleem voor de auto maar verbruik gaat richting 1 op 11. Wat ik wel mis is een temp meter om in de gaten te houden wat er met de motor gebeurd. Geen probleem geweest maar ik hou het toch liever in de gaten.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Op een PIH -itt andere Volvo modellen!- zie je vrijwel niets van de originele Volvo afneembare trekhaak.
Pvdveen
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 28.02.2013 - 18:22

HansBb schreef: Net 3000km met de caravan (1700kg) gereden. Het is zondermeer een goede trekauto. Echt zuinig is ie zeker niet en dat in combinatie met dat kleine tankje betekent na 280km bij de pomp staan...... :-(, maar goed dat is dan niet anders. Verder kreeg ik tot 2 keer toe een melding dat ik langzamer moest gaan rijden ivm oververhitting van de auto....... . Dit gebeurde bij warm weer en erg stevig doorrijden in de bergen/heuvels.
Ik had ook 1 keer de melding dat het rustiger moest omdat de temperatuur te hoog op liep. Het motor vermogen wordt dan ook afgeknepen.
Er moet natuurlijk ook 300 kilo extra omhoog worden getrokken. Even iets om rekening mee te houden.
Berg af en de accu zat weer voor 30 km vol.

Ik heb verschillende mogelijkheden geprobeerd om berg op te rijden met de caravan.
- Powerstand. Voordeel Toerental blijft mooi hoog en veel vermogen na een haarspelt bocht. Nadeel accu wordt ook continu opgeladen dus zware belasting van de diesel en erg hoog brandstof verbruik.
- AWD. Voordeel veel power en goede tractie in haar speltbochten. Nadeel hoge belasting motor door bijladen accu. Toerental af en toe te laag.
- Hybrid. Voordeel zuinig. Nadeel toerental af en toe te laag.
- Hybrid handmatig. Voordeel zuinig en juiste toerental. Nadeel niet alle power beschikbaar
- Power handmatig. Voordeel juiste toerental en continu tractie. Nadeel verbruik
- Hybrid handmatig met indoen nodig AWD. Voordeel zuinig, juiste toerental en indien nodig veel tractie. Nadeel af en toe op knopje drukken en schakelen.

Wat ik het plezierigste vond rijden was Hybrid automaat met indien nodig AWD. Als het toerental te laag blijft even een dot gas erbij en de bak schakelt wel terug. En in haarspelt bochten de AWD inschakelen zodat je optimaal tractie hebt.

Berg af continu heel licht de rem indrukken zodat er alleen wordt geremd op de electro motoren. Dit kan je goed zien als je het dasboard in de power weergave zet. Nadeel is wel dat de caravan dan regelmatig in de oploop rem loopt. Bij de stopplaats waren de auto remmen koud maar de remmen van de caravan waren goed opgewarmd. De plastic dopjes op de moeren van de caravan waren door de warmte zacht geworden en vervormd. O-) . Maar de caravan remde nog goed. Bij de rest van de afdaling maar iets minder afgeremd op de elektromotor. In het dal was de accu weer voor 30 km gevuld.
Als je bergop gaat zorg er dan wel voor dat de tank goed gevuld is want de resterende km lopen erg hard terug. Beneden aan de berg nog 90 Km boven nog 20 Km :( .

Mijn ervaring met de V60 PIH in de bergen t.o.v. mijn A6 3.0 tdi quattro. De V60 doet niet veel onder t.o.v. de A6. De V60 ligt mooi stabiel op de weg door het hoge gewicht op de achteras. Hij zakt ook niet door de veren met de caravan er achter. Het blijft wel een voorwiel aandrijver, Dus af en toe best veel reactie in het stuur. Maar met de AWD knop is dit goed op te lossen. Het koppel van de elektro motoren zorgt er wel voor dat je erg makkelijk van je plek komt. En hij rijdt zelfs elektrisch met de caravan er achter. Leuk voor op de camping :D .
Volvo V60 PIH MY14 Saville Grey. Licht leer sport stoelen, donkere hemel. Met SCT
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”