Geweldig.....een overdrive!
Vroeger heb ik veel met overdrives gereden op andere merken uit de 60-er jaren zoals MG, Jaguar en Austin-Healey. Het is een geweldig principe maar was in die auto's vaak slecht uitgevoerd en had veel liefdevolle aandacht nodig. Ik kan alleen uit mijn ervaring met die auto's reageren, heb nooit een Volvo-overdrive mogen ervaren, maar aangezien de overdrive zelf hetzelfde is (Laycock) zal mijn veelvuldig gepruts van vroeger hier ook wel ongeveer kloppen.....
In de eerste plaats: weet je zeker dat de versnellingsbak in de juiste versnelling stond en er aan de andere logische voorwaarden voldaan was toen de overdrive weigerde? Hij werkt namelijk alleen als de omstandigheden kloppen!
Een haperende overdrive (wat frequent het geval was) had op die Engelse auto's meestal iets simpel elektrisch als achterliggende oorzaak. Ofwel het had te maken met een kapotte of zwakke magneetspoel (solanoid) in de overdrive zelf (soms) ofwel met een probleem in de externe bedrading (meestal). In die auto's zat vaak een ingewikkeld soort logica ingebouwd die betrekking had de stand van het gaspedaal, de gekozen versnelling (werkte alleen op de 3e en 4e, of alleen op de 4e versnelling) en de aan/uit schakelaar. Bij een type Jaguar zat er ook nog een schakelaar tussen die op de temperatuur van het koelwater werkte. Meestal viel de overdrive af als de koppeling of rem aangeraakt werd. Dat alles werd met veel draden en schakelaars gerealiseerd en daarbij met een aantal externe relais. Bij Engelse auto's was al die elektrische "troep" van het verschrikkelijke fabrikaat Lucas (dat in liefhebbers kringen ironisch beter bekend staat als "The King of Darkness") en daar was eigenlijk altijd wel wat van stuk. De overdrive zelf was daarentegen eigenlijk onverwoestbaar en is bij die auto's altijd van het fabrikaat Laycock, volgens mij is dat hetzelfde als Volvo gebruikte. Ik ken het schema niet wat Volvo gebruikte niet om de Overdrive aan te sturen, weet ook niet wat voor componenten er werden toegepast maar ik zou aan de hand van zo'n schema de boel eerst eens systematisch doormeten. Relais, kabels, kabelverbindingen, schakelaars etc. Vergeet niet de situatie goed na te bootsen, dus versnelling in de juiste stand etc. Als dat alles in orde is en de solanoid (magneetspoel) onder de juiste condities toch niet reageert is vervanging daarvan waarschijnlijk nodig.
een kennis van me heeft het e.e.a. nagekeken, het lampje springt alleen aan in zn 4; hij hoort de relais tikken, dus dat is goed.... zou nog kunnen dat er te weinig olie in de versnellingsbak zit?
hij gaat binnenkort op de brug om dit na te kijken...
waar zit het reservoir voor de versnellingsbak; kan onder de motorkap niks vinden iig..
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
De versnellingsbak heeft geen los reservoir, de olie zit in de bak zelf met een niveau en aftapplug. Misschien is het wel zo verstandig om een werkplaatshandboek te kopen, daar staan dit soort zaken allemaal in.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ben er dan ook erg blij mee.... gisteravond een hondenrek opgehaald; had er 1 gehaald, maar die bleek van type na '88 te zijn... dus gisteren even naar Barendrecht om een goede te halen voor type '83.
de 2 rechterdeuren hebben last van de bekende roestplekken onderin; vorige week 3 deuren gehaald ( 1 reserve ); echter in de kleur mintgroen..... vriend van me heeft een schade herstel bedrijf, waar de deuren binnenkort in de juiste kleur gespoten worden.
volgende week andere schokdempers achter eronder, aangezien hij een beetje doorveert....
langzaam maar zeker knappen we deze op tot een perfect exemplaar....
ik heb een nieuw 3e remlicht besteld, maar volgens mij mis ik iets..
weet iemand of je nog iets anders nodig hebt, bv een steun om hem in te hangen ofzo?
het lijkt erop dat je hem ergens op moet schuiven; dit zat echter niet bij het remlicht.....
het zou fijn zijn als iemand een foto heeft van het bevestigingsmateriaal....
lint schreef:
De versnellingsbak heeft geen los reservoir, de olie zit in de bak zelf met een niveau en aftapplug. Misschien is het wel zo verstandig om een werkplaatshandboek te kopen, daar staan dit soort zaken allemaal in.
ben op zoek naar een haynes manual in het Nederlands, maar is niet te vinden. Mocht iemand dit nog hebben liggen en hem kwijt willen, dan hoor ik het graag.
heb ondertussen ook een 244 gl uit 84 aangeschaft, dus lijkt me idd wel handig om zo'n boek te hebben...