''Motor management service vereist''

De grotere Volvo's
Plaats reactie
PaulD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2013 - 07:25
Locatie: Holten

Hallo
Eerste keer dat ik probeer een bericht te posten, beetje onwennig allemaal

Ben de gelukkige bezitter van een XC70, diesel D5, 2005. Ben technisch aardig onderlegd maar op autogebied een nitwit.
Sinds een tweetal weken heb ik de bekende foutmelding ''motor manegement service vereist'' in het vizier. Heb foutcode laten uitlezen bij de garage aan de overkant waarbij de code ECM-135F naar voren kwam. Omdat de garage midden in een verbouwing zit is er verder nog niets gedaan. Ik had gezien dat de wervelklep ook aanleiding kan geven tot deze foutmelding. Ik zie zelf geen problemen met het bekende plastic stangetje.
De auto heeft problemen, met name bij warme motor, met accelereren waarbij uitlezing brandstofverbruik hoog is en behoorlijk fluctueert.

Wat me opviel was dat met stationair lopende motor ik niets zag bewegen wat betreft de wervelklep, ik vroeg me af of dat klopt of dat hij bij hoger toerental pas iets zou moeten gaan doen (zoals gezegd, een nitwit) Wie zou me hier iets over kunnen vertellen ?

Er was ook nog een foutcode PHM-0030 actief waarover de garage verder niets heeft gezegd

Bij voorbaat dank, PaulD
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29155
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Het is verstandig om naar de dealer of een specialist te gaan die de auto uitleest en dan de problemen oplost, deze garage noemt wat codes en onderneemt verder geen actie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

La VIDA Local... :D
Bij mij was het de Oliepeilsensor die de ellende veroorzaakte, maar dat is niet gezegd dat het bij jou ook zo is.
Daarom kan je beter de wijze woorden van Lint ter harte nemen.
Mvgr
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
PaulD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2013 - 07:25
Locatie: Holten

Onverwacht vervolg op de al eerder genoemde storingen; Met Pinksteren op naar de schoonfamilie, 140 km verderop in het land. Ook al ging het optrekken met warme motor nog steeds niet goed, op de heenweg geen problemen gehad. Dat laatste kunnen we niet zeggen over de terugweg. Op de A10, klein stukje voor de Zeeburgertunnel, zag ik in mijn ooghoek dat het brandstofverbruik op een hoog niveau bleef hangen. Vervolgens kwam er een rateltje in de motor wat snel luider werd en verscheen er de melding ''Roetfilter vol''. Met de tunnel in zicht meteen naar de rechterkant want dat is wel het laatste wat je wilt, stil komen te staan in één van de drukste tunnels van Nederland (zonder vluchtstrook zoals later bleek). Nauwelijks op de vluchtstrook beland ANWB gebeld; Waar mijnheer stond, bij hectometerpaal 103 A10 RE. ''dat is een gevaarlijk punt mijnheer'' waarna de matrixborden zonder pardon op 70 en 50 km/h werden gezet en het aantal rijbanen werd teruggebracht van 3 naar 2. Gelukkig zijn we niet in de tunnel stil komen te staan want dan had het heel anders af kunnen lopen. Ook voor het overige verkeer omdat in zo'n geval de slagbomen onherroepelijk dicht gegaan met als gevolg de zoveelste file om Amsterdam.
Was nog aan het bellen met de ANWB toen er al een motoragent 100 meter achter ons stopte, met de zwaailicht aan om het verkeer te waarschuwen. Eventjes later gevolgd door, jawel, een wit/blauw/oranje volvo die dwars geparkeerd werd over de eerste rijbaan ter hoogte van de politiemotor. Later werd er uitgelegd dat ze deze afstand aanhouden omdat als de Volvo geraakt zou worden door een passerende auto met 100 km/h deze nog op veilige afstand van ons tot stilstand zou komen.
Even staan keuvelen met de drie agenten waarbij bleek dat de boodschap ''Motor service vereist'' ook bij politie volvo's nog wel eens langs wil komen. Binnen no time was er een wagen van Rijkswaterstaat gearriveerd die onze, tot op dat moment, trouwe XC70 met de lier op zijn wagen zette want de Volvo wilde niet meer starten. Deze bracht ons naar een tankstation bij de eerste afslag waar we moesten wachten op de Wegenwacht. Hebben de motoragent daar nog twee keer gezien, volgens mijn vrouw, doordat mijn 16-jarige dochter die ook mee was en, good for her, er een stuk knapper uitziet dan haar vader.
Na niet al te lange tijd kwam toen de bekende gele bus in zicht van de Wegenwacht. Na wat zaken uitgelezen te hebben en de auto zonder enig probleem gestart te hebben (......) kreeg ik de vraag of mijnheer een pittige rijder was. Dat is zeker niet het geval, het komt zelden voor dat ik boven de 2000 toeren zit. Kreeg toen te horen dat je er goed aan doet om toch, van tijd tot tijd, een keer goed toeren te maken om de katalysator te regeneren. We hebben samen een stukje gereden bij hoog toerental waarna er op gegeven moment plots een grote blauwe wolk uit de uitlaat kwam zetten. Na de nodige formaliteiten hebben we de laatste 100 km naar huis zonder problemen kunnen afleggen. Hebben constant boven de 3000 toeren gereden maar toe we, met tuitende oren, eenmaal thuis waren was de melding betreffende het roetfilter verdwenen. Had ook het idee dat het optrekken wat beter ging.

Zo meteen maar eerst eens het forum checken op alle mogelijke problemen met roetfilters. Als er iemand is met goede ervaringen met een Volvo garage in de buurt van Holten/Deventer dan graag bericht want daar gaan we toch wel even langs.

En natuurlijk, alle hulpverleners bedankt, ook namens mijn dochter :-)
PaulD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2013 - 07:25
Locatie: Holten

Toestanden.... Met Pinksteren naar de schoonfamilie in de kop van Noord Holland, 140 km. Afgezien van het inhouden bij versnellen op de heenweg geen last gehad. Op de terugweg zag ik bij Amsterdam in mijn ooghoek dat brandstofverbruik vrij hoog opliep wat werd gevolgt door een rateltje in de motor. Het rateltje verdween bij terugschakelen maar was even snel weer terug tesamen met de melding in het display ''Roetfilter verstopt''. Omdat ik vlak voor de Zeeburgertunnel zat meteen aan de kant want ik had geen zin om het landelijk nieuws te halen (tunnel heeft geen vluchtstrook, in geval van autos met pech worden de slagbomen, en daarmee de A10, gesloten). Ik haalde nog net de vluchtstrook waarna de motor afsloeg.
Ik bellen met de ANWB alarmcentrale, waar mijnheer dan precies stond. Oh, dat is een gevaarlijk punt waarna onverbiddelijk de matrixborden op 70 en 50 km/h werden gezet en de rijbaan naast de vluchtstrook werd afgesloten. Contact was nog niet verbroken of er stopte een motoragent op 100 meter met zwaailichten om verkeer te waarschuwen, even later gevolgd door een, jawel, wit/blauw/oranje Volvo die op de eerste rijbaan ging staan. Later vertelden ze dat ze dat deden omdat als de Volvo vol geraakt zou worden door een passant die door de klap wel 75 meter verderop terecht kan komen, vandaar de afstand die ze aanhouden.
Tijdens het wachten op Rijkswaterstaat die je in zo'n geval weghaalt kwam er een auto die na de politie Volvo weer op de rechterrijstrook ging rijden. Dit had de warme belangstelling van de 3 agenten die inmiddels bij ons stonden, kenteken opgeschreven, de Audi kan een bon verwachten van 230 Euro omdat dit even zwaar wordt aangerekend als door rood rijden.
Rijkswaterstaat kreeg de Volvo niet aan de gang dus met de lier op de vrachtwagen getrokken en bij de eerste afrit bij een tankstation neergezet om daar te wachten op de Wegenwacht. Deze kwam al snel en heeft toen de zaken doorgemeten, volgens hem was de luchtmassameter goed want hij reageerde naar verwachting op het gasgeven. Of mijnheer een pittige rijder was, Wel, dat is hij niet, toerental komt bij mij zelden boven de 2000 uit, We zijn toen een stukje gaan rijden en hebben het toerental op 3500 gehouden. Even later bij een verkeerslicht kwam er plotseling een grote blauwe wolk uit de uitlaat. Omdat de motor verder redelijk liep (versnellen ging nog steeds traag) met de auto naar huis gereden in zijn 4. Thuis (100 km verderop) met tuitende oren thuis gekomen maar had wel het idee dat het optrekken nu iets beter ging.

Alle hulpverleners bedankt voor de geboden assistentie, mijn dochter heeft de motoragent er als Facebookvriend op na gehouden.

Na Pinksteren maar weer naar de garage. Zou het liefst terecht willen bij één die goed bekend is met Volvos of een liefhebber die wel eens wat doet (tegen betaling natuurlijk). Mocht iemand een goed adres kennen in Deventer en omgeving dan houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29155
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is niet in de omgeving van Deventer maar wel de specialist voor dit soort problemen http://volvotunenl.wix.com/volvotune
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PaulD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.02.2013 - 07:25
Locatie: Holten

Bedankt voor de tip. Ik heb de website bekeken en heb inmiddels Email contact gehad. Klinkt alsof ze inderdaad verstand van zaken hebben. Maar ..... vandaag met het onweer toch de auto gepakt en weer stil komen te staan langs de snelweg. Gegeven moment ging hij niet harder dan 80 km/h (de noodloop neem ik aan) en voelde het vermogen toen langzaam wegzakken. Heb gelukkig de parkeerplaats gehaald, 1 km vóór m'n afslag, en kon een paar minuten later weer starten. Ben evrvolgens goed thuis gekomen maar om n u 110 km te gaan rijden op deze manier is zeker geen feest.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”