LED kentekenplaatverlichting V50 - HOWTO

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Beste leden,

Ik wilde 'even' mijn kentekenplaatverlichting vervangen door van die (in mijn ogen) mooi LED's. Dat viel tegen.
Wanneer je de lampjes gewoon omwisselt krijg je problemen. De LED lampen branden niet constant, zwak of knipperen. Dit als gevolg van de contactovergang en de lage stroom die wordt getrokken. Lampjes weer omgeruild en de LED lampjes weer in de kast. Na een paar weken wil je het dan toch voor elkaar hebben, dus druk in de weer en hieronder een howto voor de liefhebber.

Mijn auto heeft geen canbus controle op deze lampen, latere types mogelijk wel wat tot foutmeldingen kan leiden als je geen zogenaamde canbus LED's koopt. Achteraf was dat misschien ook de oplossing geweest, hier zit vaak een extra weerstand in waardoor de LED's evenveel stroom trekken als de originele gloeilampen.

HOW TO:
- Draai de 4 TORX schroeven uit het kunststof waar 'Volvo' op staat en trek het paneel voorzichtig naar je toe. Gaat wat moeilijk omdat het verkleefd zit met een afdichtingsrubber
- Druk de stekker in het midden in en trek deze eruit
- Neem het paneel mee naar binnen en verwijder de lampbehuizingen door de schroeven te verwijderen en de lamphuizen naar beneden te trekken
- Soldeer draden aan de LED lampen (in mijn geval telefoonsnoer gebruikt, kan ivm de lage stroom prima)
- Voer de draden door het reeds aanwezige gat in de lamphuisbevestiging
- Klik de LED's in de houder en monteer deze terug in het kunststof paneel. Trek de draden voorzichtig 'door' de buizing naar buiten zodat er niet teveel snoer in het lamphuis zit en zorg dat de LED's mooi naar beneden schijnen.
- Draai de 4 schroeven van het lamphuis vast (niet te strak, het is redelijk kwetsbaar)
- Leid de kabels onder het rubber van de kunststof behuizing door en zorg dat er wat lengte overblijft bij de lampjes zodat je ze er later ook uit kan halen zonder dat het hele paneel van de auto af moet.
- Mijn LED's hadden geen polariteit (het maakt niet uit hoe je plus of min aansluit), maar verfieer met een multimeter welke draad de linker en rechter lamp gemeenschappelijk hebben, dit is de aarde (-). Verkeerd aansluiten leidt tot kortsluiting omdat de bekabeling parallel over de originele verlichting heeb zit.
- Strip de bedrading en neem de plastic unit weer mee naar buiten.
- Maak de omhulzig van de kabel die uit de kofferbak steekt bloot (niet doorknippen), doe hier de gestripte kabeltjes omheen en soldeer het geheel vast (de dikke kabel is de +, de dunnen de -). In mijn geval komt rood/geel aan de plus en groen/wit aan de min.
-Omwikkel de soldering met tape en doe de originele bescherming hierover heen.
-Geheel weer op zijn plek duwen en de vier torxen er weer inschroeven. Zorg dat het rubber op de juiste plek zit.

Best een klusje maar ik ben zeer blij met het resultaat. Door de solderingen met parallele kabel heb je een gegarandeerde (goede) verbinding. De LED's kosten
€ 12,- samen bij Halfords, de rest had ik als 'nerd' liggen.
Door het op deze wijze te doen blijft alles wel origineel en kun je het zo weer terugbouwen als je dat ooit wil.

Foto's zijn wat matig. Had flitser nog op 'aan' staan..... laatste foto heb ik de laatste letters van het kenteken niet weggeshop om het echte beeld weer te geven. Tevens kreeg ik de foto's in het bericht niet op volgorde, ik ben hier nog behoorlijk vers.....

p.s. Vanzelfsprekend geen verantwoordelijkheid van mijn kant als er iets mis gaat, geheel op eigen risico.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Mooie howto
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

dank voor de handleiding!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Je kunt natuurlijk ook gewoon de goede ledlampen monteren, blijft alles gewoon orgineel en is veel minder werk.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Hallo Snorremans, wat zijn de goede?
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”