Hallo allen,
Sinds vorig jaar rij ik in een V70 2.0t R-design powershift met 70.000 km op de klok uit 2011. Binnenkort moet de motorolie ververst worden maar nu gaf de dealer aan dat het verstandig is om de automaatbak olie ook te vervangen. Dit zou dan bij de 90.000 km beurt horen.
Mijn vraag; is het raadzaam om de bak-olie bij 70.000 al te vervangen of gewoon wachten tot de teller echt op de 90.000 km staat. Veel rij ik niet per jaar +/- 10.000 km. Ook de vraag hoelang überhaupt transmissieolie mee kan?
Graag jullie mening...
Groeten Paul
hoe lang gaat automaatbak olie mee?
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
- lint
- Geartronic member
Over de levensduur van transmissievloeistof bij automaten en de noodzaak tot verversing bestaat geen eenduidigheid. Bij zware belasting en hogere km standen is het heel verstandig de vloeistof te verversen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Bij MB vervangen ze het om 60k.
Die 90k, zoals je dealer zegt, klinkt mij ook niet vreemd.
Ik houd zelf de regie, wanneer ik merk dat de bak meer gaat slippen laat ik een flush uitvoeren.
Dit is overigens wel een geartronic.
Die 90k, zoals je dealer zegt, klinkt mij ook niet vreemd.
Ik houd zelf de regie, wanneer ik merk dat de bak meer gaat slippen laat ik een flush uitvoeren.
Dit is overigens wel een geartronic.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Oké, jullie zeggen gewoon doen? Wat Diesel01 schreef daar kan ik mij wel in vinden. Zelf houd ik ook altijd de regie in handen. Onder het motto; wat moet dat moet maar geen onnodige zaken laten uitvoeren om de dealer te spekken. Wel schakelt de powershift hakerig maar na enige reviews gelezen te hebben blijkt dat dat het karakter van de bak is.
De GT bak in mijn vorige V70 2.4 was veel vloeiender...
Groeten Paul

De GT bak in mijn vorige V70 2.4 was veel vloeiender...
Groeten Paul
-
- 5th Gear member
Zolang de bak geen problemen heeft, doe t de oldskool manier. Aftappen en bijvullen en herhaal dat in een paar weken diverse malen. Dan gebeurt het rustiger en gaat rotzooi niet in hoeken zitten waar t nog nooit geweest is. Heb nu toch al vaker gehoord dat mensen opeens een probleem hebben na een flush. Zeg verder niet dat dit bij iedereen gebeurt, maar de kans is aanwezig. Op de rustige manier van aftappen speel je safe.
Net als met een motor, moet je ook geen additieven bij de olie gooien om aanslag eruit te krijgen, rotzooi komt ook in dit geval weer op plekken waar t nooit eerder heeft gezeten. Kanalen kunnen verstopt raken, doordat vuil door de al vernauwde openingen moeten gaan waardoor ze helemaal verstopt raken. Filter raakt sneller verstopt etc. Ergste geval defecte oliepomp.
Veel beter is, paar keer in wat vaker regelmaat olie en filter vevangen. Langzaam aan zal de motor steeds schoner worden.
Maar ach wie ben ik. Ik ben nog van de stempel. Laat dingen met rust die gewoon goed werken. Zeker als een auto 20 jaar oud is, bijvoorbeeld een 960. Zal ik echt niet zomaar gaan flushen. Die automaat is helemaal gewend geraakt aan hoe die is van binnen, waar ieder vuiltje zit. Inrijden noemen ze dat ook wel. Nou als al die troep in een keer meekomt met de flush, hou ik mn hart vast.
Net als met een motor, moet je ook geen additieven bij de olie gooien om aanslag eruit te krijgen, rotzooi komt ook in dit geval weer op plekken waar t nooit eerder heeft gezeten. Kanalen kunnen verstopt raken, doordat vuil door de al vernauwde openingen moeten gaan waardoor ze helemaal verstopt raken. Filter raakt sneller verstopt etc. Ergste geval defecte oliepomp.
Veel beter is, paar keer in wat vaker regelmaat olie en filter vevangen. Langzaam aan zal de motor steeds schoner worden.
Maar ach wie ben ik. Ik ben nog van de stempel. Laat dingen met rust die gewoon goed werken. Zeker als een auto 20 jaar oud is, bijvoorbeeld een 960. Zal ik echt niet zomaar gaan flushen. Die automaat is helemaal gewend geraakt aan hoe die is van binnen, waar ieder vuiltje zit. Inrijden noemen ze dat ook wel. Nou als al die troep in een keer meekomt met de flush, hou ik mn hart vast.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- diesel01
- Geartronic member
Als je de post leest gaat het over een V70 van 2011 met 75k op de klok, lijkt mij in het geheel iets anders dan een 20 jaar oude 960mightyspawn schreef: Zolang de bak geen problemen heeft, doe t de oldskool manier. Aftappen en bijvullen en herhaal dat in een paar weken diverse malen. Dan gebeurt het rustiger en gaat rotzooi niet in hoeken zitten waar t nog nooit geweest is. Heb nu toch al vaker gehoord dat mensen opeens een probleem hebben na een flush. Zeg verder niet dat dit bij iedereen gebeurt, maar de kans is aanwezig. Op de rustige manier van aftappen speel je safe.

Deze man wil gewoon (preventief) nieuwe olie op zijn bak en ik heb met mijn V70 en XC60 goede ervaringen met een powerflush, die overigens de pomp van de automaat gebruikt om de olie naar buiten te drukken.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Allen dank voor jullie reacties!
Het is raadzaam om de olie te verversen. Maandag a.s. gaat mijn V70 naar de dealer. Misschien rijd hij dan lekkerder...
Groeten Paul
Het is raadzaam om de olie te verversen. Maandag a.s. gaat mijn V70 naar de dealer. Misschien rijd hij dan lekkerder...

Groeten Paul
- Bover
- 8th Gear member
Ben wel benieuwd wat resultaat was van de flush versnellingsbak bij zo een jonge auto..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- lint
- Geartronic member
Het betreft een V70 2.0t R-design powershift met 70.000 km op de klok uit 2011, misschien andere oliewissel intervallen bij een powershift bak?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Fi-Wi
- 2nd Gear member
Mijn Volvo-garage gaf aan dat ze normaliter alleen olie spoelen als er klachten met de transmissie zijn. Lijkt mij eerlijk gezegd wat laat. Ik zou zeggen dat preventief onderhoud ook bij een transmissie zinvol is.
Als er 100k+ km gereden is mag de olie wat mij betreft best vervangen worden, wat de fabrikant ook zegt. Die 3 tankbeurten staan in schril contrast met een nieuw bak.
Als er 100k+ km gereden is mag de olie wat mij betreft best vervangen worden, wat de fabrikant ook zegt. Die 3 tankbeurten staan in schril contrast met een nieuw bak.
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
spoelen van de automaat als er al klachten zijn is aan de late kant omdat vuile atf voor extra mechanische slijtage zorgt, die niet met spoelen weer is terug te draaien, preventief spoelen is dus het beste, ook omdat als er pas na bv 2 ton wordt gespoeld er extra risico is dat het vuil zich met spoelen verplaatst in de bak, het is nl niet mogelijk alle oude atf uit de bak te krijgen, en nieuwe atf maakt in een vuile bak ook weer dingen los,
oudre volvo's die nog nooit gespoeld zijn spoelen wij dus in 2 etappes, om zo het vuil wat loskomt alsnog aftetappen, ook filteren we deze auto's,
zodat die oude atf die je toch nooit helemaal wegkrijgt, hoe goed je ook spoelt, dan tenminste nog gefilterd wordt, zodat het spoelrisico nihil is,
het slijtage mechanisme van de aisin aw55 5bak en tf80 6bak van de vijfcilinders loopt via 2 paden:
1.het hydraulische kleppenhuis slijt uit door de hoogfrequente bewegingen van de regelkleppen dia door de bakcomputer worden aangestuurd,
zelfs met elke week atf verversen slijten door metaal op metaal contacht deze zachte aluminium kleppenhuizen toch na een of twee ton
gelopen te hebben uit, zodat de druk in de bak minder wordt, er meer slip ontstaat en er ruwer geschakeld wordt, en de frictieplaten in de bak snel afslijten totdat er klappen bij het schakelen ontstaan en door alle extra warmte lassen scheuren in de bak, en de bak uiteindelijk in noodloop springt,
voor die tijd al registreerd de computer te veel slip en komt de melding transmissie service vereist op het dashboard maar dan is het leed al geleden
2.ouder wordende atf die smeringseigenschappen verliest, meer metaaldeeltjes slijten af en komen in de atf terecht, de hardere metaaldeeltjes
slijten de zachtere componenten van de bak, zoals het aluminium kleppenhuis snel uit met als resultaat extra drukverlies, waardoor de atf
nog vuiler wordt en alles in een viscieuze cirkel van slijtage en slechte smering terecht komt, als de bak tussen de 60.000 en 100.000 ververst wordt
kan deze viscieuze cirkel worden vermeden, hoe langer de bak nooit ververst is hoe belangrijker het is om ook te spoelen of dubbel te spoelen,
omdat niet alleen de atf vuil is maar de bak zelf ook, en met vuil wordt dan bedoeld, metaalgruis, sludge en uitgeputte atf hoeveelheden,
na vervangen van de meeste atf (wat met verversen niet gebeurt, maar met spoelen meestal wel) is sowieso de druk in de automaatbak al weer beter omdat nieuwe atf toevoegingen bevat die de atf dik houden bij hoge temperaturen, bij oude atf zijn deze toevoegingen na een paar jaar uitgewerkt,
zodat de automaat weer directer en sneller schakelt na de spoeling agv de nieuwe atf,
ook rijdt de volvo na een atf spoeling weer zuiniger omdat de wrijvingsverlagers die standaard in de jws3309 volvo atf zitten ook na een paar jaar en bv 1000.000km zijn uitgewerkt voor een groot gedeelte, brandstof besparingen van een paar procent kunnen voorkomen,
varioclean evacueert de oude atf uit de auto liefst op de brug, zodat de zwaartekracht een handje mee helpt en van de laagste punten uit carter en koeler de maximale hoeveelheid oude atf kan lopen, samen met de meeste vervuiling, Volvo's met een paar ton gelopen zonder atf verversingshistorie
moeten dubbel gespoeld worden en worden ook nog aan de externe filter gehangen om zoveel mogelijk hard metaal uit de bak te krijgen,
jammer dat het zo ingewikkeld is maar de aisin bakken van Volvo hebben nu eenmaal geen afneembare carterpan met uitwisselbaar filter en reinigbare magneet, de nieuwe generaties grote Volvo's worden als het goed is allemaal wel weer uitgerust met vervangbare automaat filters, omdat men zich weer langzaam begint te realiseren bij Volvo dat atf verversen belangrijk is en simpel en betaalbaar moet zijn, de filled for life strategie heeft Volvo bij het onderhoud al laten varen de laatste jaren alleen het onderhoud aan aisin bakken is sowieso al lastig en helemaal omdat er zoveel achterstallig onderhoud is omdat er geen goed ververs voorschrift is en er dus weinig ververst werd bij de Volvo dealers met als gevolg dat daar nu ook vaak ,
de know how ontbreekt om onderhoud te plegen aan de bak ,
groet,
varioclean
oudre volvo's die nog nooit gespoeld zijn spoelen wij dus in 2 etappes, om zo het vuil wat loskomt alsnog aftetappen, ook filteren we deze auto's,
zodat die oude atf die je toch nooit helemaal wegkrijgt, hoe goed je ook spoelt, dan tenminste nog gefilterd wordt, zodat het spoelrisico nihil is,
het slijtage mechanisme van de aisin aw55 5bak en tf80 6bak van de vijfcilinders loopt via 2 paden:
1.het hydraulische kleppenhuis slijt uit door de hoogfrequente bewegingen van de regelkleppen dia door de bakcomputer worden aangestuurd,
zelfs met elke week atf verversen slijten door metaal op metaal contacht deze zachte aluminium kleppenhuizen toch na een of twee ton
gelopen te hebben uit, zodat de druk in de bak minder wordt, er meer slip ontstaat en er ruwer geschakeld wordt, en de frictieplaten in de bak snel afslijten totdat er klappen bij het schakelen ontstaan en door alle extra warmte lassen scheuren in de bak, en de bak uiteindelijk in noodloop springt,
voor die tijd al registreerd de computer te veel slip en komt de melding transmissie service vereist op het dashboard maar dan is het leed al geleden
2.ouder wordende atf die smeringseigenschappen verliest, meer metaaldeeltjes slijten af en komen in de atf terecht, de hardere metaaldeeltjes
slijten de zachtere componenten van de bak, zoals het aluminium kleppenhuis snel uit met als resultaat extra drukverlies, waardoor de atf
nog vuiler wordt en alles in een viscieuze cirkel van slijtage en slechte smering terecht komt, als de bak tussen de 60.000 en 100.000 ververst wordt
kan deze viscieuze cirkel worden vermeden, hoe langer de bak nooit ververst is hoe belangrijker het is om ook te spoelen of dubbel te spoelen,
omdat niet alleen de atf vuil is maar de bak zelf ook, en met vuil wordt dan bedoeld, metaalgruis, sludge en uitgeputte atf hoeveelheden,
na vervangen van de meeste atf (wat met verversen niet gebeurt, maar met spoelen meestal wel) is sowieso de druk in de automaatbak al weer beter omdat nieuwe atf toevoegingen bevat die de atf dik houden bij hoge temperaturen, bij oude atf zijn deze toevoegingen na een paar jaar uitgewerkt,
zodat de automaat weer directer en sneller schakelt na de spoeling agv de nieuwe atf,
ook rijdt de volvo na een atf spoeling weer zuiniger omdat de wrijvingsverlagers die standaard in de jws3309 volvo atf zitten ook na een paar jaar en bv 1000.000km zijn uitgewerkt voor een groot gedeelte, brandstof besparingen van een paar procent kunnen voorkomen,
varioclean evacueert de oude atf uit de auto liefst op de brug, zodat de zwaartekracht een handje mee helpt en van de laagste punten uit carter en koeler de maximale hoeveelheid oude atf kan lopen, samen met de meeste vervuiling, Volvo's met een paar ton gelopen zonder atf verversingshistorie
moeten dubbel gespoeld worden en worden ook nog aan de externe filter gehangen om zoveel mogelijk hard metaal uit de bak te krijgen,
jammer dat het zo ingewikkeld is maar de aisin bakken van Volvo hebben nu eenmaal geen afneembare carterpan met uitwisselbaar filter en reinigbare magneet, de nieuwe generaties grote Volvo's worden als het goed is allemaal wel weer uitgerust met vervangbare automaat filters, omdat men zich weer langzaam begint te realiseren bij Volvo dat atf verversen belangrijk is en simpel en betaalbaar moet zijn, de filled for life strategie heeft Volvo bij het onderhoud al laten varen de laatste jaren alleen het onderhoud aan aisin bakken is sowieso al lastig en helemaal omdat er zoveel achterstallig onderhoud is omdat er geen goed ververs voorschrift is en er dus weinig ververst werd bij de Volvo dealers met als gevolg dat daar nu ook vaak ,
de know how ontbreekt om onderhoud te plegen aan de bak ,
groet,
varioclean