hoog olieverbruik S60 2.4 D5 + zwaar motorgeluid

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
SjorS60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.04.2014 - 18:21

Ik heb mijn Volvo S60 2.4 D5 nu bijna een half jaar, en de auto bevalt me prima. Echter heb ik nu wel 2 dingen die me niet lekker zitten.

Ten eerste is het hoge olieverbruik. Ik heb het niet precies bijgehouden, hoe vaak ik de melding kreeg van de boardcomputer met 'oliepeil laag bijvullen', maar toch zeker al vaker dan tien keer. Heb hem gekocht met 195183 op de teller, en heb er nu 205000 op staan.

Verder is me opgevallen, dat de motor erg veel lawaai maakt, ook bij warme toestand. Bovendien hoor ik een vreemd soort vreemd getik van de motor als ik gewoon gas geef.
Als advies voor het zware motorgeluid, kreeg ik van de garage waar ik hem in onderhoud heb, om twee keer een volle tank Shell V-power diesel erin te gooien. Heb dat gedaan, maar het is er helaas niet minder op geworden.

Waar ik bang voor ben, is dat de auto door de vorige eigenaar flink is misbruikt. Nu weet ik wel dat je altijd wel een beetje een risico hebt bij een tweede hands auto, want je kunt nooit alles controleren wat ermee is gedaan. Verder heeft de auto wel alle voorgeschreven beurten gehad, en er zat NAP op.

Woensdag ga ik ermee naar de garage om te kijken wat het kan zijn.
Heeft iemand hier een advies voor? Ik wil namelijk erg graag lang door met deze auto, want hij rijdt echt geweldig. Maar als er nu al dure reparaties aan zitten te komen, ben ik bang dat ik toch naar iets anders op zoek moet.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29902
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Al eens bij de Volvodealer geweest om het motorgeluid te laten beoordelen in combinatie met het olieverbruik, er is geen lekkage ?
Ook het uitlezen van de auto kan meer duidelijkheid geven over het probleem.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

D5's verbruiken normaliter meetbaar geen olie en hoef je niets bij te vullen tussen de beurtjes door. Zou indrdaad naar de dealer gaan om het geluid te laten beoordelen.

Heb je (nog) garantie?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
SjorS60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.04.2014 - 18:21

Naar mijn weten is er geen lekkage. In ieder geval wordt hij woensdag uitgelezen, dus ik ben benieuwd wat er uit komt. De garantie is er inmiddels af. Toch wel vreemd, want in het begin deed die dat niet, en ik ga er altijd zuinig mee om.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Van welk jaar is de auto?
Latere modellen hebben een regenererend roetfilter waardoor er problemen kunnen ontstaan met de tuimelaars en stoters.
Oudere modellen hebben soms slechte injectoren waardoor de auto meer herrie kan maken met gas geven.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
HyperScarified
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.06.2010 - 03:50

Ik zie in SjorS60 zijn intro post dat hij een S60 D5 uit 2006 heeft. Dat is dus de 185 pk, Euro4 motor met de potentiële klepstoter/tuimelaar problemen.

Mijn auto valt in dezelfde categorie en verbruikte ook behoorlijk olie in combinatie met een vreemd motorgeluid (deed denken aan het 'motorboot' geluid). Bij mij bleken de stoters en tuimelaars aan vervanging toe. Ze zullen al niet in geweldige staat zijn geweest toen ik hem kocht (bij 284k km's), maar ik kwam er rond de 3 ton achter dat bij de afleverbeurt er gewoon 10w40 olie in gegooid was door het afleverende bedrijf. Dit zal het proces in mijn blok zeker versneld hebben.

Ik zou er snel naar laten kijken, want als je ermee blijft rijden kan het je blok echt om zeep helpen. Ik was voor een set nieuwe klepstoters, -tuimelaars, een nieuwe wervelklep en de interne schoonmaak ongeveer 1700 euro kwijt.
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Been there, done that.....1400 euro. Versleten tuimelaars en stoters bij 250dkm met de 185 PK D5 uit 2006.
Staat nu bijna probleemloos op 350dkm.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
HyperScarified
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.06.2010 - 03:50

1400 kan goed kloppen. Nu ik erover nadenk heb ik meteen een grote beurt laten meenemen. Alle filters ook meteen mee laten vervangen en ze hebben ook nog nieuwe (zelf aangeleverde) Xenon lampjes ingebouwd.
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
SjorS60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21.04.2014 - 18:21

Ik heb net de uitslag gekregen, en hoewel ik er rekening mee heb gehouden, dat het een duur geintje zou worden, ben ik toch erg geschrokken.

De verstuivers waren getest, en nu bleek dat er vier niet lekker liepen. Heb het dringende advies gekregen, alle vijf te laten vervangen. Verder was het uitlaatspuitstuk lek. Daar komt ook nog een kleine buurt bij. Ik moest rekening houden, met een factuur van boven de 2000 euro.

Van het autobedrijf heb ik het advies gekregen deze reparaties wel te laten doen, omdat het dan nog eens erg nadelig voor het hele motorblok kon zijn. Bovendien als ik de auto is deze toestand wil verkopen of inruilen, krijg ik daar zowiezo aanzienlijk minder voor.

Ik heb er dus mee ingestemd, aangezien ik het een erg fijne auto vindt en er nog zeker een paar jaar mee door wil. Het is door de zure appel heen bijten, maar hopelijk kan ik dan met een goed gevoel er weer een tijd tegenaan.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29902
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heel verstandig om de reparatie te laten uitvoeren. Het is nu even slikken, maar voor de prijs van de reparatie heb je geen andere auto, zeker niet als je een auto inruilt met een motorprobleem.
Zo lezen wil je nog een paar jaar doorrijden met de auto, dat is mooi want dan smeer je de reparatiekosten uit over de jaren.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dit kan nooit de oorzaak zijn van een hoog olieverbruik, ik zou dus heel duidelijke afspraken maken met het bedrijf dat het olieverbruik me de reparaties is opgelost!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik zou idd een second opinion vragen. ALs het dan ook nog eens de tuimelaars blijken te zijn ben je in totaal 3500 euro verder..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
HyperScarified
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.06.2010 - 03:50

Zoals hierboven al gezegd wordt is het inderdaad wel slim om een second opinion te vragen. Als je tuimelaars en klepstoters ook vervangen moeten worden zal je richting de 3000 euro gaan: de klepdeksel is waarschijnlijk toch al gelicht, dus dat bespaart wat werk.

Alsnog een behoorlijk bittere pil. Succes ermee.
--
Volvo V70 (MY2003) D5 163 pk aut., 359000 and counting!
Volvo S60 (MY2006) D5 185 pk Geartronic, 336000
Volvo S40 (MY1997) 1.8
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Bij mij kwamen de verstuivers ook uit de diagnose....guess what....die waren het niet.
Ik heb destijds revisie verstuivers genomen.

Verstuivers vervangen zonder resultaat € 1.267,77
Stoters tuimelaars € 1.252,86

Ik adviseer je om een garage te nemen waarbij je een heel goed gevoel hebt.
Waar woon je ?
Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Daarbij komt dat slechte verstuivers volgens mij vooral een kwaal is van de eerste serie D5 tot ongeveer 2003/2004. Daarna kom je dat bijna niet meer tegen.
Het kan natuurlijk zijn dat jij dat net wel hebt, maar ik zou eerst een verder kijken?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”