Sunblinds doen of niet ?

BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik zit te twijfelen om een setje sunblinds te kopen voor mijn XC70, een setje voor de kofferbak staat nu in de aanbieding voor 80euro.

Ik hoor echter goeie en slechte ervaringen met sunblinds, over o.a de slechte pasvorm, los komen etc.

De reden voor de sunblinds zou zijn omdat ik soms de auto parkeer met spullen in de koffer die hoger zijn dan het afdekzeil, waardoor ik het zeil niet kan dichttrekken, en zodoende liggen alle spullen open en bloot zichtbaar in de kofferbak.

Mijn vrouw ziet het niet zo zitten, want dan moet je weer telkens die sunblinds verwijderen om de ramen aan de binnenkant schoon te maken.

Wie heeft er ervaringen met sunblinds op een V70NN of XC70NN ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
pjdamen
2nd Gear member

Ik heb ze sinds enkele dagen. Ben er tevreden over. De pasvorm (orgineel Volvo) is perfect. Montage een eitje.

Maar als je het doet om de achterbak aan het zicht te onttrekken heeft het geen zin. Je kan nog vrij goed zien wat er achterin ligt.

Tegen de zon (opwarming) is het wel perfect.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Lexus76
3rd Gear member

Ik heb sunblinds gehad in een Ford Mondeo wagon. Ik was daar zeer over te spreken. Ze pasten toen goed en waren makkelijk te bevestigen. Ik heb ze regelmatig eruit gehaald en weer erin gedaan. Bleven goed. waren Sunniboys of zoiets. Bij mijn huidige XC70 '06 heb ik de ramen laten blinderen. Ik wil nu nooit meer anders. Qua looks vind ik blinderen mooier dan sunblinds. Het zijn beide zwarte auto's en dan vindt ik het blinderen echt stukken mooier. Is ook duurder, maar je hoeft niets te demonteren voor schoonmaak ofzo. Als er geen licht in de auto brand kun je er ook niet in kijken. Ik heb sinds kort een kindje en onze kofferbak ligt dus tegenwoordig ook vol zooi. Ik heb toendertijd de achterruiten maximaal laten blinderen en de voorste zijruiten het maximale toegestane om niet zo'n heel groot contrast te krijgen.
Nog een klein puntje, bij die sunblinds had ik snel dat de ramen gingen beslaan als ik met wat meer mensen in de auto zat. Ze zijn wel geperforeerd, maar toch is de ventilatie niet optimaal. Daarnaast konden de achterpasagiers niet goed naar buiten kijken. Daar kreeg ik wel eens opmerkingen over. Dan kun je ze er gelukkig uithalen. Bij de geblindeerde ramen zie je van binnen bijna niet eens dat ze geblindeerd zijn.
Zelfs mijn vrouw is er voorstander van. Ook in het donker! ;)
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Gr. Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Plein69
4th Gear member

Mijn buurman heeft vorig jaar zomer orgineel Volvo gekocht.
In mijn optiek erg slap en ondanks gebruik van klemmen nar een jaar nog steeds plooien.

Ik heb bij een bedrijf in Zevenhuizen voor 135 euro Privacy shades gekocht.
Zit goed en strak en is compleet met deuren, en achterbak.
Nadeel. Achterruit is twee delig dus een naad in het midden.

Als reactie op de reactie hier boven.
Beslaan kan ik mij totaal niet in vinden.
Zowieso heb ik in de winter eigenlijk altijd de climate op auto staan met airco aan zeg maar.

De privacy shades zijn iets donkerder dan Volvo.
Stof is ook dikker. Inkijk is minder maar bij goed kijken zie je wel wat er ligt.
Helpt zeker tegen opwarmen van de auto.
De kinderen klagen niet over uitzicht naar buiten. (ZIjn ook blij dat ze geen zon op de tv's hebben)

Topic van vorig jaar.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... des&page=1

Mijn foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
lint
Geartronic member

Ik vind het laten tinten van de ruiten fraaier staan dan die sunblinds maar nu de sunblinds in de aanbieding zijn voor € 80 kan ik mij voorstellen dat de verleiding groot is om de originele sunblinds te kopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
scatmanben
1st Gear member

Heb ze ook gehad van Privacy shades, pasvorm perfect, met passagiersraam open rijden waaien ze los.
Met kleine kinderen ook een nadeel, want als die eenmaal doorhebben dat ze er los inzitten trekken ze de schermpjes er regelmatig uit, (mijn ervaring koters van 2 en 3 ;) )
Heb nu ramen laten tinten, veel beter en mooier!
Volvo V70 D5 en Volvo V40 2.0T
LtStone
4th Gear member

Ik heb zelf (ook) Privacy Shades in mijn S60. Pasvorm geen klachten, dat hangen was in het begin het lijkt wel of ze even moeten gaan "zetten" mijn achterraam bestaat uit twee losse delen die je met een ijzertje in het midden aan elkaar vastmaakt. Hier zat het langst een "slag" in, maar met over een maandje of wat met dat ijzertje iets te corrigeren is het nu goed. Er zit nu een dikker gedeelte in het midden waar de twee randen bij elkaar komen. Dit voor de puristen, als je hier niet tegen kan niet doen, je ziet het namelijk constant in de binnespiegel.

De hoofdreden waarom ik shades heb ipv blinderen is dat je de ramen wél (met name gedeeltelijk) naar beneden kan doen maar dan niet direct de zon binnenkrijgt! Heerlijk voor een tochtje langs rustieke Duitse dorpjes waar je voor een zo goed mogelijke ervaring niet met airco rijdt natuurlijk. Tweede reden is dat ik het eraf kan halen, ik heb het nog nooit hoeven doen, maar het idee dat ik dat kán in combinatie met bovenstaande gaf voor mij de doorslag.

Even wat reactie:
Dat wegwaaien heb ik gelukkig nooit meegemaakt (logica dicteert dat je niet met 180+ moet verwachten dat ze blijven zitten :) ). Wellicht omdat ik het in combinatie met winddeflectors heb (tip: doen ClimAir super dingen).
Verder heb ik niet het idee dat ramen "sneller" beslaan met meerdere passagiers dan de ruiten toch al zouden doen zonder die dingen. Schoonmaken is inderdaad lastig, maar goed zo lastig zijn ze ook weer niet los te maken én eenmaal goed schoongemaakt blijven ze dat vaak ook omdat weer niemand met zen vette klauwen eraan kan komen.
Ga er tenslotte niet vanuit dat je van buitenaf niets kan zien. Vanaf een meter of anderhalf-twee is het inderdaad onzichtbaar (blijft me verbazen). Maar als je naast de auto staat - iets dat dieven nou eenmaal doen - zie je wel degelijk naar binnen. Ok je moet het overigens ook haast zwart maken als je hetzelfde effect met blinderen wil.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
pjdamen
2nd Gear member

LtStone schreef: Er zit nu een dikker gedeelte in het midden waar de twee randen bij elkaar komen. Dit voor de puristen, als je hier niet tegen kan niet doen, je ziet het namelijk constant in de binnespiegel.
Bij de V70/XC70 zit deze rand er niet.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Jungle
2nd Gear member

Heb zelf ook sinds enkele dagen sunblinds (van Volvo) in de V70NN, met name om het opwarmen van de auto te voorkomen maar stiekem ook omdat ik het mooier vind. Het liefst had ik de ramen laten blinderen, maar dat wil mijn vrouw perse niet, dus vandaar voor deze oplossing gekozen.

Sluit me wel aan bij eerdere meningen over inkijk: dat lukt nog steeds aardig als je dicht bij de auto staat, dus of het tegen diefstal helpt...
Laatst gewijzigd door Jungle op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.5T Summum 2008 [VolvoTune]
BlackcurrantV70
7th Gear member

Blinderen heb ik zo mijn twijfels over, mijn XC60 was af fabriek geblindeerd en dat vond ik wel erg zwart.

De sunblinds spreken me wel aan omdat het er ook in de winter af kan.. blinderen is eigenlojk voor altijd.

Ben er nog niet uit :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Peter248
2nd Gear member

Ik heb de originele sunblinds van Volvo in mijn XC70. De achterste (achterklep) heeft echter al iets groter gaten dan de kleine gaatjes/perforeringen. Het lijkt alsof de zon de gaatjes groter "gebrand" heeft. Jammer maar het is nog niet storend. Ze helpen in ieder geval wel mooi tegen zoninval.

Wat me wel opvalt is dat deze blinds (ook bij de achterportieren) met klemmetjes vastgeklemd zitten. In mijn 2008 V70 had ik er alleen voor de achterportieren. Ze waren door de dealer gemonteerd bij een grote beurt, maar zonder klemmetjes. Waren die er toen nog niet? Overigens liggen ze nog op zolder in een mooie hoes. Ik zou zeggen, je mag ze gerust proberen maar het helpt niet tegen afscherming van de inhoud van de kofferbak ;-)
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

LtStone schreef:
De hoofdreden waarom ik shades heb ipv blinderen is dat je de ramen wél (met name gedeeltelijk) naar beneden kan doen maar dan niet direct de zon binnenkrijgt! Heerlijk voor een tochtje langs rustieke Duitse dorpjes waar je voor een zo goed mogelijke ervaring niet met airco rijdt natuurlijk.
Klopt helemaal, na het aanbrengen van sunblinds rij ik meer met wat geopende achterramen, en idd. voor dit soort vakantietrips.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ramen open doe ik nooit, daar heb ik het schuifdak voor !

Wij zijn ook maar met zijn 2, dus achterin zit er haast nooit iemand, vandaar dat ik alleen de sinblinds voor de kofferbak zou nemen en niet voor de achterportieren.

Ik snap wel dat je zelfs met sunblinds van dichtbij in de koffer kan kijken, maar nu zie je dus van 50m al dat er van alle spullen in de open kofferbak liggen, ik hoopte dat dat met de sunblinds minder zou zijn.
Nu:

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
lint
Geartronic member

Sunblinds zijn ook niet echt voor het uit het zicht houden van de inhoud van de bagageruimte, het scheelt iets maar niet voldoende om de boeven af te schrikken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PGV90
6th Gear member

Ze werken prima, en gemakkelijk in en uit te nemen.
SChoonmaken valt best mee, geen vieze vingers meer!

En deze aanbieding is wel goed; ongeveer helft vd prijs.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
mees
6th Gear member
Contacteer:

'kHeb een jaar of 3 geleden voor de 70 de kofferruimte van 3 stuks voorzien. Reden: licht en mogelijk wat warmte 'buiten houden' voor de hond.
Bijna grandioos; de klemmetjes plakken niet maar de pasvorm houdt hem voor 99% goed op z'n plaats.
Scheelt heel veel licht-inval en vooral: inkijk. Hond werd rustiger !
Dacht deze maand: zal ik de achterportieren ook doen. Maar het zicht naar buiten is ook stukken minder.
En dat veiligheidsaspect wil ik niet missen…..bij het rechtsaf slaan.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
René D
2nd Gear member

Ik heb ook sun blinds in mijn v70 my'11.
Nu heb ik het idee dat er te weinig klemmetjes bij geleverd zijn voor achter ruimte.
Er zaten 8 klemmetjes bij geleverd.
Drie per zij ruit en twee voor achter ruit.
De achterruit blind valt er regel matig uit.
Ga dus twee voor zij en vier voor achter proberen.
Zat geen handleiding bij waar klemmen moeten komen dus zelf wat dokteren.

Ze bevallen mijn goed bij gebrek aan getint glas.
Wat andere ook schrijven klopt dat je redelijk makkelijk naar binnen kan kijken.
Zonlicht word voldoende gefilterd voor achter passagiers.
Ook staat het net wat netter.
Bij mijn zit er geen rand in het midden op de achterklep.
Laatst gewijzigd door René D op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V

DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
LtStone
4th Gear member

Vanaf een meter of anderhalf-twee zie je haast niets meer in de auto. Dus als de opzet enige discretie op afstand is (bijvoorbeeld bij de Mac of zo) dan zijn de blinds zeer geschikt. Maar dan evenzo is blinderen dat ook. Stand 1-1.

Als de ramen naar beneden doen ook geen casusmaker is (2-2) dan blijft enkel over: JA in de winter - of ander jouw moverende reden - kunnen ze der af. Blinderen is dan uiteraard een ramp, en al helemaal de Hemel-beware als je er achteraf ontevreden over bent - je weet wel - toch te licht - toch te donker enzovoorts.

Eindstand 3-2 voor shades, winnaar van de pool.....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Beans
1st Gear member

De Volvo sunblinds hebben goede pas vorm en voldoen m.i. als het gaat om filteren van zonlicht. De klemmen bij de zijportieren ramen heb ik maar achterwege gelaten (ging telkens los bij open en dicht van ramen), de bedoeling van de iets langere klemmen is waarschijnlijk bevestiging aan het bovenste rubber. Echter handleiding met de optimale montage punten zit er niet bij. Bij de achterklep heb ik de klemmen verdeeld over de bovenkant zitten, montage onder 2 en boven 2 ging eveneens los bij klepbewegingen.
Summum
6th Gear member

LtStone schreef: Vanaf een meter of anderhalf-twee zie je haast niets meer in de auto. Dus als de opzet enige discretie op afstand is (bijvoorbeeld bij de Mac of zo) dan zijn de blinds zeer geschikt. Maar dan evenzo is blinderen dat ook. Stand 1-1.

Als de ramen naar beneden doen ook geen casusmaker is (2-2) dan blijft enkel over: JA in de winter - of ander jouw moverende reden - kunnen ze der af. Blinderen is dan uiteraard een ramp, en al helemaal de Hemel-beware als je er achteraf ontevreden over bent - je weet wel - toch te licht - toch te donker enzovoorts.

Eindstand 3-2 voor shades, winnaar van de pool.....
Ho ho, dat is wat kort door de bocht!

Je vergeet te melden dat het zicht door de sunblinds toch veel minder goed is dan door geblindeerde ramen. Zelfs als de achterruit niet in twee delen is verdeeld door de sunblinds. Het gevoel constant door "gaas"te moeten kijken in je achteruitkijkspiegen beviel mij persoonlijk niet. Daarom gekozen voor verdonkerde ruiten, dat geeft helder zicht. In mijn V50 had ik een erg donkere variant, in de V60 een tint lichter (zelfs iets minder dan af-fabriek geblindeerde ramen). Staat mooier naar mijn mening en de donkerste variant nam mij iets te veel licht weg bij rijden in de winter of bij nacht.

Overigens is diefstalpreventie van verduisterde ramen maar beperkt. In mijn V50 is mijn achterruit een keer ingetikt, ondanks (of dankzij?) het feit dat men niet kon zien of er iets achterin lag. Nadeel was dat ik de nieuwe ruit opnieuw moest laten tinten.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”