Bij de grote beurt van mijn XC90 zijn de voorbanden naar de achterkant gegaan en de achterbanden naar voren.
De banden voorop zijn vrijwel nieuw qua profiel en de achterbanden zijn nog door de APK gekomen maar hebben minder profiel.
Er is veel te lezen over dit onderwerp, maar de de meningen verschillen nogal en het maakt ook nog uit wat voor AWD koppeling ik heb, een Haldex,Visco etc.
Wat voor koppeling heb ik? Het is een D5 uit 2007, de sport.
Ik vraag mij nu af of ik om schade te voorkomen eigenlijk 4 nieuwe banden moet plaatsten om ervoor te zorgen dat er niet teveel verschil is in profiel.
Wat adviseren jullie?
Dank!
AWD 2007 XC90
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
De XC90 heeft bij mijn weten en altijd een HALDEX-koppeling gehad, dus qua verschil in profieldiepte loop je duidelijk minder risico dan met een visco-koppeling.
Maar uiteraard is het beter ook bij dit 4x4-systeem een niet al te groot verschil in profieldiepte te hebben, dat verschil moet immers ergens gecorrigeerd worden in het aandrijfsyteem.
Echter wordt er 'normaal gesproken' (al zijn hier ook andere miningen over) wel geadviseerd om de banden met het meeste profiel achter te monteren. Dit verkleint het risico op uitbreken van de achterzijde bij remmen. Beetje afhankelijk van de exacte profieldiepte van de slechtste band, is het wat dat betreft misschien verstandig nieuwe banden (achter monteren
Maar uiteraard is het beter ook bij dit 4x4-systeem een niet al te groot verschil in profieldiepte te hebben, dat verschil moet immers ergens gecorrigeerd worden in het aandrijfsyteem.
Echter wordt er 'normaal gesproken' (al zijn hier ook andere miningen over) wel geadviseerd om de banden met het meeste profiel achter te monteren. Dit verkleint het risico op uitbreken van de achterzijde bij remmen. Beetje afhankelijk van de exacte profieldiepte van de slechtste band, is het wat dat betreft misschien verstandig nieuwe banden (achter monteren
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28.05.2014 - 20:33
Duidelijk antwoord, ik vervang de 2 slechtere banden zodat het verschil minimaal is en dan zou het goed moeten zijn.
Dank!
Dank!
Jers3n schreef: De XC90 heeft bij mijn weten en altijd een HALDEX-koppeling gehad, dus qua verschil in profieldiepte loop je duidelijk minder risico dan met een visco-koppeling.
Maar uiteraard is het beter ook bij dit 4x4-systeem een niet al te groot verschil in profieldiepte te hebben, dat verschil moet immers ergens gecorrigeerd worden in het aandrijfsyteem.
Echter wordt er 'normaal gesproken' (al zijn hier ook andere miningen over) wel geadviseerd om de banden met het meeste profiel achter te monteren. Dit verkleint het risico op uitbreken van de achterzijde bij remmen. Beetje afhankelijk van de exacte profieldiepte van de slechtste band, is het wat dat betreft misschien verstandig nieuwe banden (achter monteren