Help: Achterklep 940 sedan sluit niet meer!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Zoals de naam van het topic al zegt zit ik met een naar probleem;
De achterklep van mijn 940 sedan uit 1990 wil niet meer in de vergrendeling vallen... Hij ligt momenteel dicht en het is niet te zien dat hij niet vergrendeld is, maar hij is gewoon open te tillen.
Ik heb inmiddels al een hoop geprobeerd en ook de binnen-bekleding losgehaald om te kijken of het slot eruit te halen is, maar dat is me nog niet gelukt.

Iemand ervaringen of tips? Ze zijn van harte welkom! Bij voorbaat dank!
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan is de klep een keer in het slot gevallen zonder in de greep gekomen te zijn.

Er zit in het klepslot een soort haak dat omklapt door de houder in de auto zelf waar hij in valt. Even met een schroevendraaier die haak weer naar buiten bewegen en je slot werk weer.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi die simpele techniek, makkelijk zelf het probleem oplossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Simpel of niet, je moet het maar net goed kunnen uitleggen en dan moet het ook nog begrepen worden ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat moet toch wel lukken, denk ik zo. Even afwachten tot de TS weer reageert
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Inderdaad een heldere uitleg en ik verwachtte inderdaad simpele techniek.
Voor zover ik met de gegeven uitleg kan oordelen lijkt het genoemde haakje gewoon in de goede positie te staan op het moment, maar wil het haakje niet locken op het moment van dichtvallen van de klep. Ook met een schoevendraaier geprobeerd de houder waar het slot invalt "na te bootsen" maar het haakje blijft niet in gesloten positie staan en veert automatisch terug naar geopende positie.
Ik vrees dat het intern in het slot zit...
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Het is inmiddels gelukt!
Binnenin de het slot zat iets klem door een gebrek aan goede smering.
Dus heel het slot eerst losgehaald van de achterklep, vervolgens gevonden dat het allemaal erg stroef liep en klem zat.
Dus eerst de boel weer los gemaakt, toen alles goed ingevet en weer teruggeplaatst.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties!
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat je het probleem met het slot hebt opgelost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Mooi dat het is opgelost. Het geeft een goed gevoel als je iets zelf hebt opgelost.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”