Mijn V50 1.6d van 2007 heeft het op een zuipen gezet. Meer dan een jaar heb ik heel constant 850km op een tank gereden.
Sinds een tijdje kom ik niet meer verder dan 725km. Op de boordcomputer is het verbruik van een stabiele 5.4 naar 6.3 gestegen.
In mijn rijgedrag is niets veranderd en ik rij ook onveranderd 125 snelwegkilometers per dag.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Van 1:14 en een beetje wordt ik niet blij. Normaal kom ik in de zomer zelfs iets verder dan gemiddeld op een volle tank.
verbruik 1.6d; 125km per tank weg
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28898
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Lijkt mij inderdaad niet zoals het hoort. Wat is de km stand en is de auto al eens uitgelezen op storingen bij de dealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- prodigy
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 14:02
- Locatie: Regio Nijmegen
160.000km. Laatste keer uitgelezen ca 3 maanden terug toen het brandstoffilter (brandstofdruk) zorgde voor een noodloop programma. Heb al zitten denken of het nieuwe filter iets met verbruik te maken kan hebben, maar of dat uberhaupt kan weet ik echt niet.
'08 Volvo V50 1.6d Edition II - Barents Blue pearl - 17"; Spartacus
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Een hoger verbruik komt vaak door het regeneratie proces, in het regeneratie proces gaat de auto bij elke uitgaande slag diesel inspuiten om deze in de uitlaat te laten verbranden om zo de roetfilter schoon te branden.
Men merkt dan aan het verbruik dat dit omhoog gaat en dat de motor minder soepel loopt.
Zit de auto (het motor management) in een "loop" dan blijft de auto denken dat hij moet regenereren, en blijft bij de uitgaande slag diesel inspuiten met alle gevolgen van dien .
mvgr Obbe
Men merkt dan aan het verbruik dat dit omhoog gaat en dat de motor minder soepel loopt.
Zit de auto (het motor management) in een "loop" dan blijft de auto denken dat hij moet regenereren, en blijft bij de uitgaande slag diesel inspuiten met alle gevolgen van dien .
mvgr Obbe
- prodigy
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 14:02
- Locatie: Regio Nijmegen
Na een anti-skid service melding (die ook weer weg ging) en sinds gisteren een controlelampje voor het uitlaatsysteem, met bijhorende noodloopprogramma, vanmiddag maar weer eens aan de diagnose...
'08 Volvo V50 1.6d Edition II - Barents Blue pearl - 17"; Spartacus
- prodigy
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 14:02
- Locatie: Regio Nijmegen
ECM 2A30 Deeltjesscheider geblokkeerd (storingscode actief)
ECM 1507 Turbo druk regeling; te lage druk (storing niet gevonden)
ECM 2A40 deeltjesscheider signaal te hoog (storing niet gevonden)
Lijkt wat ver van oorspronkelijke topic titel af te komen; maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één met het ander te maken heeft...
Helaas was door een stroring (in veghel?) men niet in staat handmatig te regenereren.
Filter is 30.000 oud tenzij me destijds een kunstje is geflikt, maar daar gaan we maar niet van uit.
to be continued
ECM 1507 Turbo druk regeling; te lage druk (storing niet gevonden)
ECM 2A40 deeltjesscheider signaal te hoog (storing niet gevonden)
Lijkt wat ver van oorspronkelijke topic titel af te komen; maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één met het ander te maken heeft...
Helaas was door een stroring (in veghel?) men niet in staat handmatig te regenereren.
Filter is 30.000 oud tenzij me destijds een kunstje is geflikt, maar daar gaan we maar niet van uit.
to be continued

'08 Volvo V50 1.6d Edition II - Barents Blue pearl - 17"; Spartacus
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Is met het filter ook de regeneratie vloestof vernieuwd ? Normaal om de 60.000 km.
En ook moet dan de service-teller gereset worden in het regelmoduul , kan alleen met VIDA.
(NB: niet te verwarren met de service melding op de BC, die kan je als gebruiker wel zelf resetten)
En ook moet dan de service-teller gereset worden in het regelmoduul , kan alleen met VIDA.
(NB: niet te verwarren met de service melding op de BC, die kan je als gebruiker wel zelf resetten)
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Het roetfilter geeft dus de problemen, vandaar ook het hoger verbruik.prodigy schreef: ECM 2A30 Deeltjesscheider geblokkeerd (storingscode actief)
ECM 1507 Turbo druk regeling; te lage druk (storing niet gevonden)
ECM 2A40 deeltjesscheider signaal te hoog (storing niet gevonden)
to be continued![]()
mvgr Obbe