onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Voor kenners: de "Roffel"
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Hallo mede-liefhebbers,

Een vraag die al vaak gesteld is: moet ik origineel Volvo-onderdelen kopen of aftermarket delen en dan welk merk? Ik heb hier ook menig topic over gelezen en ook vanuit mijn achtergrond als mechanisch constructeur is bekend dat Volvo vele delen bij diverse fabrikanten betrekt: de OEM-leveranciers. Echter ik heb bij de topics nog nooit een foto hiervan ter "overtuiging" gezien, welke OEM-leveranciers dat nu echt zijn. Onlangs heb ik nieuwe delen onder m'n V70 uit 1999 gezet en me verdiept in goede kwaliteit onderdelen en van de volgende leveranciers onderstaande aangeschaft. Allen gerenommeerde merken van uitstekende kwaliteit. Van de oude Volvo-onderdelen die ik eraf heb gehaald, heb ik nu eens gekeken of ik kon ontdekken welke OEM-merken op mijn Volvo zaten. Hieronder het overzicht en foto's.

-draagarmen: gekocht (120,- incl. BTW) Lemfoerder. Origineel Volvo gemonteerd (160,- excl. BTW): Lemfoerder. Herkenbaar aan het beeldmerk van Lemfoerder op de rubberbussen en stalen afdekkap van de fuseekogel: driehoek met de uil erin.

-stuurstangen (buitenzijde): gekocht (30,- incl.) Lemfoerder. Origineel Volvo gemonteerd (40,- excl.): Lemfoerder. Herkenbaar aan het beeldmerk van Lemfoerder op de rubberbalg en stalen afdekkap van de kogel: driehoek met de uil erin. Gietdeel met de letter LH en RH ook exact hetzelfde.

-spoorstangen (binnenzijde): gekocht (40,- incl.) Lemfoerder. Origineel gemonteerd Volvo (70,- excl.): SMI.

-remslangen: gekocht Ate (13,- incl.) : Origineel gemonteerd Volvo (35,- excl.): waarschijnlijk Ate (remklauwen zijn in ieder geval Ate)

-wiellagers voor en achter: gekocht SKF (105,- incl.). Origineel Volvo gemonteerd: achterzijde SKF (165,- excl.) (ingegraveerd op buitenzijde flens), voorzijde: FAG (op kunststof lagerafdichting.)

-lambda-sonde voor katalysator: gekocht Denso DOX-1409 (160,- incl.), origineel gemonteerd Volvo (250,- excl.): Denso. (ik heb een motor met Denso injectie).

-koplampen: Hella (150,- p/stk zonder motor). Origineel gemonteerd Volvo (230,- excl.): Hella (Hella-logo op het glas).

-gasveren achterklep: origineel Volvo gemonteerd: Stabilus type 2364KC (Stabilus-merknaam en type op de bedrukking onder Volvo-logo), (60,- inclusief). Stabilus geeft aan op site als vervangend type 3958IA (Lift-o-mat)-> ook gekocht, 26,- incl. Perfect uitwisselbaar door exact dezelfde lengte, veren hebben einddemping. Klep gaat perfect met mooie snelheid open, je kan hem na het eerste stuk gewoon loslaten want ruim voor het einde wordt de beweging netjes gedempt.(zaag een stevige lat op 130 cm voor tussen slotvanger en slot, klep mag je iets onder spanning naar boven drukken, bij montage kan het zijn dat je met de lat de klep nog 1-2 mm lichtjes omhoog moet drukken om de kogelkop van de gasveer mooi op de kogel van de klep te krijgen en daarna kun je die gewoon met de hand over de kogel drukken.)

12-9-2015:
Kachelradiateur (je verwarming): Origineel Volvo gemonteerd: Behr. Gekocht: Hella/Behr 56,-. Deze wordt geleverd zonder O-ringen. Deze bij de dealer halen voor 2.50 p/stk.

Thermostaat: Origineel Volvo gemonteerd: Wahler. Prijs 20,- ex. Te koop bij div. websites: prijs 15,- incl.


Hiermee wil ik laten zien dat Volvo daadwerkelijk van deze fabrikanten de onderdelen monteert en aangeven dat je deze merken dus gerust kan monteren zonder bedenkingen te hebben over de kwaliteit ervan. Dit scheelt dus vele euro's met Volvo-onderdelen bij de dealer voor exact dezelfde onderdelen, maar dan zonder Volvo-logo erop.
Bijgevoegd foto's met de kenmerken van de diverse fabrikanten op de gedemonteerde Volvo-delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door La Bruja op 01.01.1970 - 01:00, 12 keer totaal gewijzigd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het is inderdaad een kwestie van uit zien te vinden waar Volvo haar onderdelen betrekt. Dat is je in elk geval goed gelukt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

mooi gedaan :)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Mooi gedaan, scheelt veel...

Bewijs heb ik niet, maar de remmerij schijnt van ATE te komen. OEM leverancier bij Volvo met een ander doosje er omheen....
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Het remsyteem komt van Ate (voor dit type wagen, van andere weet ik het niet), het logo is in het remzadel meegegoten. Op onderdelensite www.havam.nl kun je het ook zien in het menu remmen hydrauliek: "systeem Ate".
Laatst gewijzigd door La Bruja op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

For what it's worth: de discussie over OEM / hetzelfde onderdeel in een ander doosje voor veel minder geld wordt ook elders besproken en er zijn mensen (uit de auto industrie) die dan vertellen dat er toch kwailitietsverschillen zijn. Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

cees klumper schreef: Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.

man, dat geloof je toch zelf niet!, ze zouden zichzelf in de voet schieten als ze dat deden, want er zijn massa universeel garages en automaterialen zaken die gewoon bosch bestellen ipv mercedes
keep calm!, your randomizer is running
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.


Nou, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou het dus gaan om gebruik van andere materialen en materiaalbehandelingen (denk aan harden, slijpen etc.) voor onderdelen, want qua dimensies moeten ze gelijk zijn anders past het niet.

1. Denk maar eens aan wat dat voor consequenties voor de productie dat zou hebben: omstellen van zeer grote productielijnen, productieprocessen en assemblagelijnen, grondstoffen van A-kwaliteit en B-kwaliteit op voorraad houden. Tevens de gehele productontwikkeling en logistiek (verschillende stuklijsten, onderdelentekeningen).
2. Risico tijdens productieprocessen van vermengen van B-kwaliteit in A-kwaliteit product/verpakking. 1 foutje en je kan hele partijen terughalen bij de autofabrikanten die dan ook hun productie kunnen stilleggen. Dan kan je meteen inpakken... :-|
3. Stel dat de OEM-fabrikant dat zou doen en dan om risico's van punt 2 te vermijden: 2 fysiek gescheiden lijnen dus 2 locaties ->dubbele kosten?
4. Om dan de prijzen voor het eigen label concurrerend te moeten houden, moet het merendeel van extra kosten op de delen die aan de autofabrikanten geleverd verhaald worden en dus heel veel duurder zijn. Dat is ook zo, je betaald gruwelijk veel meer bij de dealer, echter dan is de marge voor de dealers ook veel minder. Ook de autofabrikanten zelf zouden van deze marge profiteren dus als deze laag is vanwege de hogere prijs dan lijkt me dat niet interessant voor de autofabrikanten.
5. Ik vermoed dat de aftermarkt-marge veel groter is dan de OEM-marge. Slechtere kwaliteit zou de eigen positie schaden. De marges op eigen label producten zijn denk ik veel hoger en gaan direct in eigen portemonnee van de OEM-er. De autofabrikanten onderhandelen alle marges tot minimale uit.
6. OEM-ers moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die de autofabrikant stelt. Anders mogen deze delen niet gemonteerd worden. Als onder het eigen label lagere kwaliteit geproduceerd wordt, dan zou dat zou afbreuk doen aan de goede naam van de OEM-leverancier zelf. Meer dan de minimale kwaliteit gaat de OEM-er echt niet maken voor de autofabrikant want dan kost dat product nog meer voor de autofabrikant en het is niet logisch.
7. Als dit zo was, zou dit dan niet allang bekend zijn, zeker vandaag de dag, met internet.

Dat dit tussen de verschillende merken zo is, dat is duidelijk, maar binnen 1 merk dat OEM levert aan autofabrikanten lijkt me dus een zeer lastig verhaal.

Maar goed, ik werk niet bij een automotive OEM-er. Wellicht is dit voor sommige delen wel het geval. Ik ben benieuwd om welke delen dit dan gaat. Interessant om te weten dan, bijvoorkeur met een voorbeeld wat er dan precies van lagere kwaliteit in wordt gestopt. Dan weet ik namelijk ook waar ik tussen moet kiezen :-)


Ad. 1-7-2014: Schoot me net wel hetvolgende binnen: de enige delen waarbij ik dit wel verwacht zijn delen van het uitlaatsysteem. Plaatdikte, anti-corrosiebehandeling evt. en vulling. Hier heb je maar een paar variabelen. Mijn ervaring (bij 3 auto's midden- en achterdempers) met aftermarket uitlaten is dat deze aanmerkelijk sneller doorroesten dan origineel gemonteerd. Bijv. onlangs na 22 jaar bij onze Mitsubishi Colt de originele achterdemper (echt waar) laten vervangen. Deze nieuwe is nu al aan het roesten. Bij een andere auto was de aftermarket-demper na 3 jaar alweer door.
Ik zal binnenkort voor m'n V70 waarschijnlijk ook een demper moeten gaan vervangen, dan zal ik er eens induiken.
Laatst gewijzigd door La Bruja op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nou, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou het dus gaan om gebruik van andere materialen en materiaalbehandelingen (denk aan harden, slijpen etc.) voor onderdelen, want qua dimensies moeten ze gelijk zijn anders past het niet.

1. Denk maar eens aan wat dat voor consequenties voor de productie dat zou hebben: omstellen van zeer grote productielijnen, productieprocessen en assemblagelijnen, grondstoffen van A-kwaliteit en B-kwaliteit op voorraad houden. Tevens de gehele productontwikkeling en logistiek (verschillende stuklijsten, onderdelentekeningen).
2. Risico tijdens productieprocessen van vermengen van B-kwaliteit in A-kwaliteit product/verpakking. 1 foutje en je kan hele partijen terughalen bij de autofabrikanten die dan ook hun productie kunnen stilleggen. Dan kan je meteen inpakken... :-|
3. Stel dat de OEM-fabrikant dat zou doen en dan om risico's van punt 2 te vermijden: 2 fysiek gescheiden lijnen dus 2 locaties ->dubbele kosten?
4. Om dan de prijzen voor het eigen label concurrerend te moeten houden, moet het merendeel van extra kosten op de delen die aan de autofabrikanten geleverd verhaald worden en dus heel veel duurder zijn. Dat is ook zo, je betaald gruwelijk veel meer bij de dealer, echter dan is de marge voor de dealers ook veel minder. Ook de autofabrikanten zelf zouden van deze marge profiteren dus als deze laag is vanwege de hogere prijs dan lijkt me dat niet interessant voor de autofabrikanten.
5. Ik vermoed dat de aftermarkt-marge veel groter is dan de OEM-marge. Slechtere kwaliteit zou de eigen positie schaden. De marges op eigen label producten zijn denk ik veel hoger en gaan direct in eigen portemonnee van de OEM-er. De autofabrikanten onderhandelen alle marges tot minimale uit.
6. OEM-ers moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die de autofabrikant stelt. Anders mogen deze delen niet gemonteerd worden. Als onder het eigen label lagere kwaliteit geproduceerd wordt, dan zou dat zou afbreuk doen aan de goede naam van de OEM-leverancier zelf. Meer dan de minimale kwaliteit gaat de OEM-er echt niet maken voor de autofabrikant want dan kost dat product nog meer voor de autofabrikant en het is niet logisch.
7. Als dit zo was, zou dit dan niet allang bekend zijn, zeker vandaag de dag, met internet.

Dat dit tussen de verschillende merken zo is, dat is duidelijk, maar binnen 1 merk dat OEM levert aan autofabrikanten lijkt me dus een zeer lastig verhaal.

Maar goed, ik werk niet bij een automotive OEM-er. Wellicht is dit voor sommige delen wel het geval. Ik ben benieuwd om welke delen dit dan gaat. Interessant om te weten dan, bijvoorkeur met een voorbeeld wat er dan precies van lagere kwaliteit in wordt gestopt. Dan weet ik namelijk ook waar ik tussen moet kiezen :-)
+100
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Zoals boven nog toegevoegd: ik vermoed dat dit wel het geval kan zijn bij uitlaten. Mijn ervaring is dat de originele lang meegaan en de aftermarket vaak veel sneller doorroesten: (Colt 1992: na 22 jaar, ex-V40 1997 nog niet vervangen, huidige V70 1999: originele nog). Nieuwe Bosal-demper Colt reeds na paar maanden flink aan het roesten.

Ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen. (gewicht vergeleken ofzo).
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Iets anders dat me opviel is dat er voor nieuwe remschijven en -blokken veel verschillende opties zijn, ook van de OEM fabrikant, die allemaal passen maar wel in prijs verschillen tussen de zeg €50 en €200 per remschijf bijv. Dan weet ik dus niet welke van deze verschillende kwaliteitsniveau's origineel door Volvo wordt toegepast. Maar dit lijkt de uitzondering op de regel dat er voor ieder onderdeel maar 1 optie is. En misschien uitlaten, veren, schokbrekers, accu's en koelslangen, waar ook vaak verschillende kwaliteitsniveau's te krijgen zijn voor hetzelfde type auto.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Zojuist met mijn Volvo-specialist (8 jaar monteur bij Volvo geweest) over uitlaten gehad. In de regel zijn OEM-uitlaten van zwaardere kwaliteit, letterlijk. Buitenzijde dempers met meer lagen materiaal, binnenwerk ook met meer dempingsmateriaal. Aan het gewicht kan je het dus merken. Een advies van hem: informeer bij vervanging van de uitlaat toch ook bij een dealer of specialist voor een originele uitlaat -> vooral sets (bv. vanaf de kat) blijken verrassend genoeg gelijk in prijs of zelfs nog goedkoper dan losse aftermarket delen. Bij deze.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

La Bruja schreef: vooral sets (bv. vanaf de kat) blijken verrassend genoeg gelijk in prijs of zelfs nog goedkoper dan losse aftermarket delen.
Dat is al jaren mijn ervaring. Ik ga voor een uitlaat nooit (meer) naar de fastfitter. Die zijn met mindere kwaliteit inderdaad zelfs duurder dan de dealer. (Ervaring met 440 en 480.) Maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik al jaren niet meer voor een uitlaat bij een bedrijf ben geweest.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Toen Volvo eenmaal QH rotzooi ging leveren als OE toen was het gedaan bij mij met origineel.

Gewoon Lemfoerder of Meyle eronder en je zit altijd gebakken.

Heb heel de voorophanging van mijn 740 gedaan met lemfoerder. Was 59 euro kwijt voor 8 rubbers, 4 per kant. Bij de dealer was 1 rubber al 36 euro haha.

Extremer voorbeeld. Onze V70II moest een nieuwe lambdasonde hebben. 0,9 Co ipv 03~0,5. Moest een Denso DOX-1419 in. Bij de dealer 320 euro ex btw. Bij automaterialen zaak 180 ex btw. In Duitsland 115 euro incl btw. Uiteindelijk in Nederland gekocht bij een webshop voor 95 euro. En dan maken ze er nog winst op, want ze gaven me 50 euro korting nadat ik ze weees op het feit dat die in Duitsland maar 115 euro is.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Orginele onderdelen bestaan niet, het is allemaal toelevering van verschillende fabrikanten die aan bijna alle auto fabrieken leveren..
Lemforder is van de duitse ZF fabrikant die oa automaat bakken maken.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

mightyspawn schreef: Toen Volvo eenmaal QH rotzooi ging leveren als OE toen was het gedaan bij mij met origineel.

Gewoon Lemfoerder of Meyle eronder en je zit altijd gebakken.



Ga daar niet altijd vanuit. Ik ken voorbeelden van 850-rijders, die na 20.000 km hun Meyle HD draagarmen opnieuw moesten vervangen. Compleet gaar.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Heb het ook niet zo op Meyle, ik heb hier draagarm-bussen van gehad, ik vond ze veel te slap, en gingen idd niet zo lang mee
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
StefanCJ
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.05.2006 - 11:30
Locatie: Utrecht

Ik heb onder een S70 2.5T twee draagarmen van Meyle gehad. De ene was na 14dkm compleet gaar en de ander na 40dkm. Geen succes dus.
PNP switch van de automaat vervangen voor een imitatie, was na 14 maanden ook 'op'. Voor mij gewoon weer origineel Volvo (of SKF, Contitech etc).
626Ronin
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.09.2014 - 13:44

La Bruja schreef: Hallo mede-liefhebbers,

Een vraag die al vaak gesteld is: moet ik origineel Volvo-onderdelen kopen of aftermarket delen en dan welk merk? Ik heb hier ook menig topic over gelezen en ook vanuit mijn achtergrond als mechanisch constructeur is bekend dat Volvo vele delen bij diverse fabrikanten betrekt: de OEM-leveranciers. Echter ik heb bij de topics nog nooit een foto hiervan ter "overtuiging" gezien, welke OEM-leveranciers dat nu echt zijn. Onlangs heb ik nieuwe delen onder m'n V70 uit 1999 gezet en me verdiept in goede kwaliteit onderdelen en van de volgende leveranciers onderstaande aangeschaft. Allen gerenommeerde merken van uitstekende kwaliteit. Van de oude Volvo-onderdelen die ik eraf heb gehaald, heb ik nu eens gekeken of ik kon ontdekken welke OEM-merken op mijn Volvo zaten. Hieronder het overzicht en foto's.
sorry, maar is de auto vanaf nieuw bij jou geweest? ik kan deze lemfoerder merkjes niet herkennen op de draagarmen die ik (van mijn Classic van 2000) heb gedemonteerd, alleen in het gietdeel levensgroot VOLVO.. zou er tussentijds niet al eens Lemfoerder gemonteerd zijn, bedoel ik te vragen..
Laatst gewijzigd door keimpe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Niets is wat het lijkt! ATE levert remblokken en dergelijke aan Volvo, maar niet alleen ATE. Volvo haalt haar onderdelen overal vandaan! Wanneer je denkt dat de FAG wiellagers gelijk zijn aan de originele, dan vraag ik me af waarop deze aanname is gebaseerd. Bijvoorbeeld: Volvo betrekt lambda's van Bosch, maar als je een Bosch lambda gebruikt, gaat het binnen de kortste keren weer mis.
Het probleem is dat er geen vergelijkende warenonderzoeken bestaan die auto-onderdelen testen. Misschien zijn die Arashi remschijven van € 12,50 zelfs beter dan het origineel? Het enige dat je zeker weet is dat je Volvo aan de veiligheidseisen van de RDW, EU, etc voldeed toen hij voorzien was van de originele onderdelen.
Dat neemt niet weg dat de genoemde OEM-fabrikanten meestal goed spul leveren. Maar of het gelijk is aan het origineel? Wie het weet mag het zeggen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”