Betreft V70 uit 2002, D5 blok, 360.000km.
Sinds een paar dagen heb ik het idee dat de motor wat rauwer loopt. Vandaag met raampje open meende ik op de parkeerplaats (na uurtje rijden) ook wat meer een dieselgeluid te horen dan ik gewend ben, dus even de motorklep open en de peilstok iets uitgetrokken: stevige carterdamp zichtbaar. Openen van olievuldop geeft hetzelfde beeld. Wanneer ik de dop er los op leg blijft deze liggen, wordt bij stationair draaiende motor niet omhoog 'geblazen'. Wat me verder opviel was dat ik bij het openen van de olievuldop van onder het kleppendeksel een donker, beetje droog bob-bob-bob-bob geluid hoor. Dit geluid is vrijwel weg wanneer de dop er weer op zit. De motor klinkt verder wat meer als een diesel dan voorheen.
Nu mijn vraag: carterdamp is niet oké, duidt op te veel drukopbouw in het carter. Mogelijk verbrandingsgassen die langs een zuigerverenset slaat, maar zou het ook een verbrande klep kunnen zijn? Dit in combinatie met het bob-geluid? Gezien km stand lijkt slijtage me niet vreemd, maar de vraag is even hoeveel kwaad het kan en hoe ver ik er nog mee kom. Komende dagen geen tijd voor bezoekje garage, vandaar even hier de vraag aan technici die dit mogelijk al eens bij de hand hebben gehad, geeft misschien alvast een richting (kop reviseren of vervangende V70 zoeken...).
En misschien zijn er V70 D5 rijders die ook eens even onder hun motorkap willen kijken, de dieselvuldop losdraaien en het geluid willen vergelijken met wat ik beschrijf; mogelijk stelt het niets voor.
Alvast dank!
--- Edit: het blijkt gewoon een producteigenschap te zijn, zorgen om niets dus. ---
D5 blok: carterdamp en bob-bob-bob-bob geluid: opgelost
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Loopt hij goed? Pakt hij goed op?
En je koelvloeistof? OK? Geen drukopbouw
360K is een dikke kmstand he. Ook voor een D5 .Brommen kan ook nog aan je flexibele uitlaatdeel liggen. Kan een klein lekje in zitten.
En je koelvloeistof? OK? Geen drukopbouw
360K is een dikke kmstand he. Ook voor een D5 .Brommen kan ook nog aan je flexibele uitlaatdeel liggen. Kan een klein lekje in zitten.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Zojuist even ingegaan op jouw verzoek en mijn D5 even gestart en geluisterd. Allereerst een wedervraag aan jou, hoe staat jouw oliepeil erbij? Te hoog niveau veroorzaakt ook overmatige carterdamp. Waar dit eventuele hoge niveau vandaan komt is vraag 2. De olie op de peilstok zou je in ieder geval ook iets meer kunnen zeggen. Maar ik heb in ieder geval even mijn auto laten lopen (vandaag nog niet gereden dus koud) maar heb evengoed een flink gekulk hoorbaar vanuit het kleppendeksel wanneer ik de dop eraf draai. Via de peilstok geen damp maar dat probeer ik morgen voor je uit, maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit wel zal zijn bij een warme motor.
Het andere geluid zou idd goed vanuit je uitlaat kunnen komen.
Gr, Martijn
Het andere geluid zou idd goed vanuit je uitlaat kunnen komen.
Gr, Martijn
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Alvast dank voor de reacties. Zal morgen als de motor koud is ook eens starten en controleren op damp. Verder ook even kijken naar drukopbouw in de koelvloeistof.
Oliepeil is overigens normaal, maar zal dit morgen ook meteen nog even bekijken wanneer alles even lekker heeft kunnen terugzakken.
Het bob-bob-bob geluid komt trouwens echt vanuit de olievulopening en gaat als ik het goed heb gezien gepaard met de stoten carterdamp die daaruit komen.
En Martijn, ben benieuwd naar jouw motor als die warm is. Hoop stiekem dat die ook lekker 'bob-bobt', dan ga ik binnenkort alvast wat geruster naar de garage voor een korte controle.
Oliepeil is overigens normaal, maar zal dit morgen ook meteen nog even bekijken wanneer alles even lekker heeft kunnen terugzakken.
Het bob-bob-bob geluid komt trouwens echt vanuit de olievulopening en gaat als ik het goed heb gezien gepaard met de stoten carterdamp die daaruit komen.
En Martijn, ben benieuwd naar jouw motor als die warm is. Hoop stiekem dat die ook lekker 'bob-bobt', dan ga ik binnenkort alvast wat geruster naar de garage voor een korte controle.
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat plopplop geluid doen heel veel D5 Volvo,s.
Een verbrande klep komt bij een diesel nooit voor.
Oliedop verhaal die er op blijft liggen is een automarkt broodje aap verhaal,maar ok..
Er zit een geavanceerd carterontluchtingssysteem op een moderne auto,dus dat oliedop verhaal is niet meer aan de orde tenzij hij uit 1960 stamt..
Vergeet ook de km stand niet,het plopplop geluid wordt meestal veroorzaakt door een klepstoter of tuimelaar die wat ingesleten is of een inlaatklep die wat moeilijk sluit..
Heb er eentje uit elkaar liggen,je mag eventueel komen kijken hoe het probleem wordt veroorzaakt,maar hij kan er heel oud mee worden als je er niets aan doet..
Een verbrande klep komt bij een diesel nooit voor.
Oliedop verhaal die er op blijft liggen is een automarkt broodje aap verhaal,maar ok..
Er zit een geavanceerd carterontluchtingssysteem op een moderne auto,dus dat oliedop verhaal is niet meer aan de orde tenzij hij uit 1960 stamt..
Vergeet ook de km stand niet,het plopplop geluid wordt meestal veroorzaakt door een klepstoter of tuimelaar die wat ingesleten is of een inlaatklep die wat moeilijk sluit..
Heb er eentje uit elkaar liggen,je mag eventueel komen kijken hoe het probleem wordt veroorzaakt,maar hij kan er heel oud mee worden als je er niets aan doet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
@ MarioC70, dank voor de reactie. Het is echt een door gas veroorzaakt geluid, dat bob-bob. Niet de klepstoters oid. Kan er bij een niet lekker sluitende inlaatklep ook dampontwikkeling in het carter ontstaan?
Als zoveel D-5 motoren dit bob-bob geluid hebben, gaat dat dan bij die motoren ook gepaard met duidelijke puffen carterdamp/rook uit de olievuldop opening? Ik zie mijn auto er heel graag nog een heel stuk ouder mee worden, maar ben even wat huiverig.
Vandaag niet met de auto gereden aangezien ik vanochtend het idee had dat het oliepeil wat is gestegen. Valt er daar nog iets te linken met de beschreven verschijnselen? Er is een retrofit roetfilter zonder verdere aansturing aanwezig dat inmiddels al een 200.000 km meedraait, maar lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft.
Als zoveel D-5 motoren dit bob-bob geluid hebben, gaat dat dan bij die motoren ook gepaard met duidelijke puffen carterdamp/rook uit de olievuldop opening? Ik zie mijn auto er heel graag nog een heel stuk ouder mee worden, maar ben even wat huiverig.
Vandaag niet met de auto gereden aangezien ik vanochtend het idee had dat het oliepeil wat is gestegen. Valt er daar nog iets te linken met de beschreven verschijnselen? Er is een retrofit roetfilter zonder verdere aansturing aanwezig dat inmiddels al een 200.000 km meedraait, maar lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Het geluid herken ik, evenals het roken bij geopende olie vuldop. Er zijn meerdere topics over, Mario heeft me gerustgesteld dat dit normaal is. Inmiddels staat mijn D5 op 440000km. Je hebt dus nog heel wat te gaan!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Ook hier geen ander beeld dan jezelf al schetst. Een identieke bopper met warme motor wanneer ik de olievuldop loshaal. Bij warme motor zie ik ook wat damp als ik de peilstok iets lift.
Oliepeil staat bij mij in het midden dus ik denk dat je zeker nog een paar ton vooruit kan. Wanneer je oliepeil niet stijgt of zakt zal het wel meevallen vermoed ik.
Oliepeil staat bij mij in het midden dus ik denk dat je zeker nog een paar ton vooruit kan. Wanneer je oliepeil niet stijgt of zakt zal het wel meevallen vermoed ik.
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
- ArjanU
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05
Das een geruststellend bericht. Die van ons doet dat ook...
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Laat even een goeie diagnose stellen en daarmee bedoel ik dus echt een goeie,want die moet je tegenwoordig met een lampje zoeken..olav schreef: @ MarioC70, dank voor de reactie. Het is echt een door gas veroorzaakt geluid, dat bob-bob. Niet de klepstoters oid. Kan er bij een niet lekker sluitende inlaatklep ook dampontwikkeling in het carter ontstaan?
Als zoveel D-5 motoren dit bob-bob geluid hebben, gaat dat dan bij die motoren ook gepaard met duidelijke puffen carterdamp/rook uit de olievuldop opening? Ik zie mijn auto er heel graag nog een heel stuk ouder mee worden, maar ben even wat huiverig.
Vandaag niet met de auto gereden aangezien ik vanochtend het idee had dat het oliepeil wat is gestegen. Valt er daar nog iets te linken met de beschreven verschijnselen? Er is een retrofit roetfilter zonder verdere aansturing aanwezig dat inmiddels al een 200.000 km meedraait, maar lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Dat is precies waar ik hoop komende vrijdag of anders volgende week tijd voor te hebben. Voor nu iedereen alvast hartelijk dank voor de antwoorden!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Zojuist een filmpje op youtube opgescharreld:
Hier zijn twee D5 motoren hoorbaar, de meest bob-bob-bobbende (de eerste motor) klinkt exact zoals de mijne. Kijkende naar de reacties onder het filmpje zou het niet zoveel voor moeten stellen, maar ik studeer nog op de vertaling.
Begin langzaam maar zeker ook meer op het net en op dit forum te vinden over dit geluid.
De auto is overigens zijn hele leven lang al keurig dealer onderhouden en heeft altijd op tijd de beurten gehad. Naast een keer een nieuwe koppeling nooit problemen, vandaar dat ik er nog graag een hele tijd mee door rijd.
Hier zijn twee D5 motoren hoorbaar, de meest bob-bob-bobbende (de eerste motor) klinkt exact zoals de mijne. Kijkende naar de reacties onder het filmpje zou het niet zoveel voor moeten stellen, maar ik studeer nog op de vertaling.

Begin langzaam maar zeker ook meer op het net en op dit forum te vinden over dit geluid.
De auto is overigens zijn hele leven lang al keurig dealer onderhouden en heeft altijd op tijd de beurten gehad. Naast een keer een nieuwe koppeling nooit problemen, vandaar dat ik er nog graag een hele tijd mee door rijd.
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
Waar ik mee rijd lijkt ook het meest op de eerste. Toch heb ik de indruk dat de 2e minder, je hoort meer tikkende kleppen en het blok nagelt meer minder. Net of de 2e een stuk compressie mist.
De eerst klinkt veel krachtiger. Je weet geen motorische details, euro 3 of 4 of PK uitvoering. Wellicht is de er vermogens verschil 163pk of 185pk is al een wezenlijk verschil.
De eerst klinkt veel krachtiger. Je weet geen motorische details, euro 3 of 4 of PK uitvoering. Wellicht is de er vermogens verschil 163pk of 185pk is al een wezenlijk verschil.
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Deze zijn beiden euro 3 motoren met max 163 pk.Martijn-A schreef: Waar ik mee rijd lijkt ook het meest op de eerste. Toch heb ik de indruk dat de 2e minder, je hoort meer tikkende kleppen en het blok nagelt meer minder. Net of de 2e een stuk compressie mist.
De eerst klinkt veel krachtiger. Je weet geen motorische details, euro 3 of 4 of PK uitvoering. Wellicht is de er vermogens verschil 163pk of 185pk is al een wezenlijk verschil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Inmiddels heb ik een aantal keer olie gepeild zonder er tussentijds mee te rijden, en wat me daarbij opvalt is dat het oliepeil op de dipstick door de bocht die het peilbuisje maakt vrij gemakkelijk naar boven toe wordt uitgesmeerd. Wanneer ik de dipstick goed schoonmaak en meerdere keren peil lijkt het oliepeil toch minder hoog te staan dan ik in eerste instantie dacht, netjes onder het bovenste X teken (waarbij de olie in vegen wel tot hoger komt, maar dit lijkt dus te komen door de oliepeilbuis waarin de olie mogelijk door de carterdruk ook stevig omhoog is gespetterd).
Kortom, ik begin te denken dat het allemaal wel meevalt
. Binnenkort rijd ik nog wel even langs de garage voor een beoordeling, waarbij mijn interesse vooral uitgaat naar het al dan niet verstopt zitten van de oliescheider in het carterventilatiiesysteem.
Tot zover dank voor de reacties, ik laat weten wat de uitkomst is!
Kortom, ik begin te denken dat het allemaal wel meevalt

Tot zover dank voor de reacties, ik laat weten wat de uitkomst is!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik herken je punt over het olie peilen. Als ik dit de eerste keer doe, met koude motor, kan ik de peilstok perfect aflezen. Wanneer ik deze dan schoonmaak en het nog eens doe krijg ik een peilstok te zien met overal olie. Omdat je idd de olie mee naar boven trekt.
Erg lastig en dus minder betrouwbaar. Ik ga altijd maar uit van de eerste keer....
Erg lastig en dus minder betrouwbaar. Ik ga altijd maar uit van de eerste keer....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Zojuist voor de zekerheid bij de Volvo dealer/garage langs geweest. Oliedop los, alles bob-bob-bobte en dampte als vanouds, maar dit blijkt een volledig normale producteigenschap te zijn van de D5 motor. Niets aan de hand dus, zoals naar aanleiding van de reacties op dit forum ook al mijn hoop was. Pas wanneer de carterdruk zodanig is dat de peilstok eruit komt is er een probleem, maar dat kwam bij diesels eigenlijk nooit voor.
Dank voor de reacties, ik ga lekker ontspannen de weg weer op!
Dank voor de reacties, ik ga lekker ontspannen de weg weer op!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ik meen ooit gehoord te hebben (van een kundig forumlid) dat dat geluid te maken heeft met de rembekrachtiging.
Of sla ik de plank mis Mario?
Of sla ik de plank mis Mario?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Mario....waar is Mario? Die heb ik al een poosje niet gehoord/gelezen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant