Vierwielaandrijving, 400 pk en slechts 14% bijtelling Nieuwe Volvo XC90 krachtige en schone SUV

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vierwielaandrijving, 400 pk en slechts 14% bijtelling
Nieuwe Volvo XC90 krachtige en schone SUV


De nieuwe XC90 die Volvo later dit jaar introduceert, biedt een ongekende combinatie van kracht en minimale emissies. De vierwielaangedreven zevenzitter levert maximaal 295 kW (400 pk) vermogen bij een CO2-uitstoot van gemiddeld ongeveer 60 g/km (NEDC-cyclus). Zuinig genoeg dus voor 14% bijtelling.

‘In de nieuwe Volvo XC90 hoef je geen enkele concessie te doen’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group. ‘Voorheen moest je kiezen: óf vermogen óf een lage CO2-uitstoot. Maar de nieuwe Volvo XC90 biedt beide.’

De nieuwe XC90 biedt een reeks Drive-E-innovaties, die zorgen voor een uitstekende combinatie van prestaties en brandstofefficiëntie. Alle Drive-E-motoren zijn viercilinders en bieden rijplezier dat gewoonlijk wordt geassocieerd met veel grotere motoren, maar doen dat door de geavanceerde techniek op een veel efficiëntere en schonere manier.

‘Met onze nieuwe Drive-E-motoren hebben we een familie van intelligente benzine- en dieselmotoren die met hun vermogens zorgen voor dynamische rijeigenschappen, terwijl ze ongeëvenaard zuinig met brandstof omgaan’, aldus Mertens. ‘Met zeven personen in de nieuwe XC90 is de CO2-uitstoot per persoon en per kilometer uitzonderlijk laag.’

T8 met Twin Engine-technologie
De topversie van de nieuwe Volvo XC90, is de ‘Twin Engine’-versie, die de T8-badge draagt. Deze plug-in hybride biedt een ongekende combinatie van krachtige prestaties en laag verbruik. In de hybridemodus werkt de tweeliter viercilinder Drive-E-benzinemotor met compressor en turbo – die via de achttraps automaat de voorwielen aandrijft – samen met de 60 kW (82 pk) sterke elektromotor, die de achterwielen aandrijft. De compressor zorgt voor extra kracht bij lage toerentallen, wat de bestuurder een natuurlijk en krachtig gevoel geeft. De turbo treedt in werking bij hogere toerentallen, wanneer de luchtstroom in de motor sterk is. De elektromotor op de achterwielen biedt vrijwel direct zijn maximale trekkracht.

Met een druk op een knop kan de bestuurder overschakelen naar puur elektrische aandrijving, om stil en emissievrij in de stad te rijden. De actieradius bedraagt dan zo’n veertig kilometer per volle acculading. Indien nodig kan hij ook onmiddellijk weer terug naar de gecombineerde aandrijving van de benzinemotor en de elektromotor, met een gezamenlijk vermogen van ongeveer 295 kW (400 pk) en een koppel van 640 Nm.

Volvo heeft geen compromissen gedaan op het gebied van prestaties en laag verbruik. Daarbij biedt Volvo’s nieuwe ondersteltechniek – Scalable Product Architecture (SPA) – ook nog meer flexibiliteit in het interieur. Andere autofabrikanten hebben moeite om hun grote accupakket succesvol te combineren met een luxueus en ruim interieur. Volvo is daar echter wel in geslaagd: ‘Aangezien ons SPA platform al vanaf het begin is ontworpen en ontwikkeld met de opdracht dat een elektrische aandrijflijn mogelijk moest zijn, doet de Twin Engine-techniek geen afbreuk aan de interieurruimte voor passagiers en bagage’, vertelt Mertens.

Andere motoropties, D5 sterkste viercilinder diesel
De Volvo XC90 is ook leverbaar met de D5 twinturbo dieselmotor met 165 kW (225 pk) vermogen, 470 Nm koppel en een in zijn klasse ongeëvenaard brandstofverbruik van ongeveer 6 l/100 km. Ook de D4 twinturbo turbodieselmotor is leverbaar in de XC90. Die levert 140 kW (190 pk) vermogen en 400 Nm koppel, bij een verbruik van ongeveer 5 l/100 km. Beide dieselmotoren maken onder andere gebruik van de geavanceerde I-Art techniek. Elke cilinder heeft zijn eigen regelunit om de inspuiting van brandstof te optimaliseren. Dit zorgt voor een nog efficientere motor bij een zeer goed motorgedrag. Het assortiment omvat tenslotte de T5 benzinemotor met 187 kW/254 pk en 350 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de achttraps versnellingsbak.

De CO2-emissie van de nieuwe XC90 verstevigt Volvo’s leidende positie als het gaat om het introduceren van nieuwe milieuvriendelijke techniek. Volgens de cijfers die de Europese associatie van autofabrikanten (ACEA) bijhoudt, heeft Volvo Car Group met zijn in 2013 geproduceerde voertuigen de gemiddeld grootste emissiereductie – 8,4 procent – ten opzichte van 2012 laten noteren.

Over de nieuwe Volvo XC90
De oorspronkelijke XC90 werd in 2002 geïntroduceerd en zorgde voor een revolutie in het SUV-segment, met zijn combinatie van ruimte, veelzijdigheid en veiligheid. De Volvo XC90 ontwikkelde zich wereldwijd tot een verkoopsucces. Ook de nieuwe XC90 zal zorgen voor een revolutie in zijn marktsegment.

De nieuwe XC90 is de eerste Volvo die gebaseerd is op het Scalable Product Architecture (SPA) platform, dat een veel grotere vrijheid biedt op het gebied van design. Het SPA platform zorgt ook voor een nog beter weggedrag en biedt de mogelijkheid om de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en in-car-technologie te integreren. Tegelijkertijd biedt het SPA platform ook meer interieurruimte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

hmmm jamer van die 14 % maar dat is toch nog maar even en dan gaat dat op de schop. Opvallen het substantieel hogere normverbruik van de D5 vs de D4.

Welke kleur werd die van jouw ook alweer ben ?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Rood :-)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

NielsPHEV schreef: hmmm jamer van die 14 % maar dat is toch nog maar even en dan gaat dat op de schop. Opvallen het substantieel hogere normverbruik van de D5 vs de D4.
Denk dat dat komt door de AWD. De D4 is er alleen als FWD
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

T8 zal wel flink wat gaan kosten waarschijnlijk. Maar 400pk zal wel goed aanvoelen :D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Komt er ook nog een D6? (of D8)
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik denk het niet, de focus ligt op de amerikaanse en chinese markt, en daar is een benzine hybride een stuk populairder. Ik denk dat het bij een T8 en D5 blijft icm de achttrapsautomaat.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Dan kun je je afvragen of er ook een wat meer geknepen benzine versiekomt met alleen fwd, die wel 14% bijtelling of 7% bijtelling haalt?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Marc Apeldoorn schreef: Dan kun je je afvragen of er ook een wat meer geknepen benzine versiekomt met alleen fwd, die wel 14% bijtelling of 7% bijtelling haalt?
Ik denk dat ze dat niet kunnen waarmaken. De lage uitstoot in de test komt door de elektromotor op de achteras (aangenomen dat het zo werkt zoals het nu bij de PIH werkt). Met alleen een benzinemotor wordt de uitstoot veel hoger... lang leve de test ;)....
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

De auto is te groot om er met alleen benzine een 7-14% van te maken. Kijk maar naar bmw met zn X5 en 14%. De outlander is het wel gelukt door een andere aandrijflijn, daar is het elektrische aandrijving waarbij het m.blok als generator functioneert. Maar ik denk dat in deze categorie 25% bijtelling geen probleem gaat zijn.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

25% bijtelling is altijd een probleem, volume krijg je er niet door......
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Bij de vorige generatie was 25% ook geen probleem en die bleef aardig hoog in de verkoop statistieken, zelfs aan het eind van de cyclus. Volvo haalt zn volume niet uit NL, in amerika en china kunnen ze scoren met de nieuwe Suv, vandaar de T8. En 14% is toch ook prachtig? Als je zakelijk rijdt is een T8 best interessant. En anders heeft volvo nog steeds een D6 in de v60 beschikbaar met 7%.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik begrijp niet goed waarom 'iedereen' meteen begint te vragen naar dingen die er 'niet' zijn.
Ik ben juist blij met wat er wél is (gaat komen).
Stelletje zeurpieten ;-)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Ben schreef: Stelletje zeurpieten ;-)

Die titel is al vergeven Ben. 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Gaat het een T8 worden ben? :D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zodra die achtelijke Nederlandse regelgeving ten einde loopt is er voor iedereen weer 25% bijtelling.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ligt 100% aan prijskaartje
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

T8=minimaal 100 K schat ik zo in
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Wel bijzonder hoor, mooie zet van Volvo. Gaat geheid weer een kaskraker worden
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

100K? Oef dan valt het voordeel wel in een keer weg van die 14%..
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”