Hallo
Ik heb een volvo xc90 d5 uit 2005 171000 km.
Sinda een jaar heb ik een hele enkele keer MOTOR SERVICE VEREIST als je flink gas geeft (120km per uu +) (of bij helling stevig oprijden). en bij hogere buitentemperaturen.
Gedurende herfst, winter en voorjaar gaan last, buitentemp bij de 28 dan af en toe erop.
Meteen gaat hij dan in een noodloop.
Harder dan 90 gaat t dan niet....maar een tel of 10 later verdwijnt de melding en rijdt de auto weer normaal.
Melding blijft ook wel hangen en verdwijnt na motor afzetten en loopt dan ook weer goed.
Laten uitlezen bij Volvo :
284 - ecm-5340 communicatieproblemen met de centrale electronica module. communicatiestoring (inmiddels los gehad en connectoren goed gereinigd, ook kabelboom in paravaan is schoon en droog)
372 - cem-1f00 edm software. onjuist signaal.
284 - ecm 2501 brandstofdruk te hoog (dtc - ecm 2501)
871 - ccm 0063 temperatuur rechts klepmotor. interne storing
871 - ccm -0040 luchtkwaliteitssensor. interne storing.
393 aud - 0002 luidspreker rechtsvoor. signaal ontbreekt (wel geluid uit de speaker).
Vacuumslangen al vervangen incl dieselfilter, nu onderste vacuumslang naar voorste motorsteun met tie rib dicht, om te kijken of hij daar lekt.
De LLM schoongemaakt, had in het verbruik (uitlezen van dashboard) bij optrekken positief effect.
EGR is schoon en staat dicht.
fan 1ste en 2de snelheid slaat beide aan.
volgende week gaan we brandstofdruk sensor en klep vervangen.
Wie heeft er nog ideeën??
volvo xc90 motor service vereist bij hogere temp
-
- 2nd Gear member
Ik heb wel eens een Topic gelezen over temperatuur sensoren. Er zit er 1 in voor het display op dashboard maar een aparte voor de koelvin. Die voor de koeling gaat na verloop van tijd te lage waardes geven en dan raakt de motor te warm. Omdat er een aparte sensor voor je Dash aanwezig is kun je hiervoor geen meldingen krijgen. Exact weet ik het niet, zal even zoeken naar het Topic. Gezien jou problemen met warm weer een aardige suggestie..
Gr, Martijn
Gr, Martijn
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 2nd Gear member
Volvo V70 D4 Summum
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi Magma360
Deze gaat vaak over een niet goed functionerende CEM:
284 - ecm-5340 communicatieproblemen met de centrale electronica module. communicatiestoring (inmiddels los gehad en connectoren goed gereinigd, ook kabelboom in paravaan is schoon en droog)
Deze:ecm 2501 brandstofdruk te hoog (dtc - ecm 2501)
Gaat over hoge/lage brandstofdruk, brandstofdruk regelklep-brandstof drukregelaar
Bij Vollast/gas geef je aan dat de storing (ook) optreed, even een snelle vraag van mijn kant: wanneer is het brandstof filter voor het laatst vervangen?
Bij deze storing is een nieuwe vaak een oplossing, en waarschijnlijk ook de oorzaak van je nood-loop.
mvgr Obbe
Deze gaat vaak over een niet goed functionerende CEM:
Deze:ecm 2501 brandstofdruk te hoog (dtc - ecm 2501)
Gaat over hoge/lage brandstofdruk, brandstofdruk regelklep-brandstof drukregelaar
Bij Vollast/gas geef je aan dat de storing (ook) optreed, even een snelle vraag van mijn kant: wanneer is het brandstof filter voor het laatst vervangen?
Bij deze storing is een nieuwe vaak een oplossing, en waarschijnlijk ook de oorzaak van je nood-loop.
mvgr Obbe
Laatst gewijzigd door Obbetuning op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Hallo Obbe,
Die is vorig jaa zomer vervangen (dat is nu dus zo'n 20k terug).
Maar die is toen ook vervangen met het idee dat de storing daar wel vandaan kon komen.
Helaas heeft het toen niet voor een oplossing gezorgd.
Morgen gaan we de koelwatertemperatuur sensor vervangen (idd 15 euro dus de moeite waard om iig te proberen).
En de brandstofdruk sensor en klep.
Als dat klaar is horen jullie het weer.
Maar dat wordt wel even afwachten voor beter (warmer) weer
Die is vorig jaa zomer vervangen (dat is nu dus zo'n 20k terug).
Maar die is toen ook vervangen met het idee dat de storing daar wel vandaan kon komen.
Helaas heeft het toen niet voor een oplossing gezorgd.
Morgen gaan we de koelwatertemperatuur sensor vervangen (idd 15 euro dus de moeite waard om iig te proberen).
En de brandstofdruk sensor en klep.
Als dat klaar is horen jullie het weer.
Maar dat wordt wel even afwachten voor beter (warmer) weer

-
- 2nd Gear member
Niet alleen voor jouw probleem, wat dacht je van mijn witte huidmagma360 schreef: Maar dat wordt wel even afwachten voor beter (warmer) weer![]()

Maar ik ben benieuwd of je resultaten boekt, let us know!

Volvo V70 D4 Summum
-
- 6th Gear member
Gaat over de temp sensor in dat andere topic, koop een orginele en geen imitatieding, is maar een tip.
Zou hem nog is goed uit laten lezen op brandstofdruk enz..
Zou hem nog is goed uit laten lezen op brandstofdruk enz..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.