Nieuw lid! met motorschade :-(

Geleverd vanaf 2003
Gesloten
JoeriV50
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2014 - 11:42
Locatie: Utrecht

Beste allen!

Sinds een paar maanden heb ik een prachtige V50 Momentum 2005 aangeschaft, 1.6D met 260.000km op de teller,
heel blij om eindelijke na alle Honda's en Toyota's eindelijk een degelijke auto te kopen :-)
maar kort na aankoop (aankoop zonder garantie, SUKKEL) alweer veel problemen gehad....

Graag zou ik jullie hulp en mening willen over het volgende:

Kort na aankoop is de turbo kapot gegaan (deze was overigens al 90.000km geleden gereviseerd door vorige eigenaar), waarschijnlijk vuiligheid/roetdeeltje
in gekomen, waardoor de turbo kapot is gelopen (interne schoepenrad stuk geslagen). De auto rijdt nog wel, maar mist 40% vermogen.
Daarna direct de motor 2x geflusht (ook filters etc, olieleidingen vervangen etc) en nieuwe gereviseerde turbo van Turbo's Hoet in Hoevelaken (top bedrijf overigens) gemonteerd.

Na het monteren van de ' nieuwe' turbo was het vermogen nog steeds niet helemaal terug. Dus flink gezocht naar de oorzaak!
Onder andere: dieselfilter vervangen, inlaat schoongemaakt, intercooler gedemonteerd, slangen nagekeken,
EGR- afgedopt en softwarematig laten wegschrijven.

Na veel zoeken door mijzelf en garage en turbo's Hoet; turbo wederom stuk vanwege dezelfde oorzaak. (roetdeeltje
of metaaldeeltje vanuit de uitlaat die het interne schoepenrad hebben stuk geslagen) -zucht-

De garage is verder gaan zoeken naar de oorzaak, verstuivers gedemonteerd, inlaat gedemonteerd en met
speciaal apparaat in de zuigers gekeken.
Ze zien wel wat lichte schade in de zuigers maar kunnen verder niks zien, om verder te kijken dient de cilinderkop
gedemonteerd te worden.
Verder zien ze wat beschadigingen op de krukas, op twee plekken zit een slijtage plekje. Oorzaak?
misschien ooit olie tekort gehad? of distributieriem welke kapot is gegaan??
MAAR dit hoeft geen probleem te zijn.

Nu zijn er een aantal oplossing mogelijk, maar ik graag jullie (ervaren?) mening over zou hebben:
(houd er rekening mee dat op dit moment de inlaat, turbo en verstuivers zijn gedemonteerd, en ik nu
deze week al zo'n 600,- aan kosten heb gemaakt)

De garage en Turbo's Hoet denken dus aan een roetdeeltje uit EGR of kapotte zuigerveer de turbo tot 2x toe
heeft kapot gemaakt (motor rookt niet, maar heeft naar mijn mening wel wat overdruk, wanneer ik ooit de oliedop eraf
haalde met lopende motor merkte ik dat er best veel druk uit de motor kwam, wil dit duiden op
een kapotte zuigerveer oid?). Nou de EGR is NA de 2e kapotte turbo afgedopt dus die kan geen probleem meer geven.

OPTIE 01
- motor terug opbouwen, met gereviseerde turbo, en hopen dat alles goed gaat. Mocht er weer vuil in de
turbo terecht komen, en de turbo weer kapot gaan, dan heb ik hierin weer twee opties:
a. gewoon door blijven rijden, maar dan genoegen nemen met minder vermogen
b. auto verkopen MET daarbij melden welke problemen de auto heeft, wil niemand anders met deze
problemen opzadelen. (handelaar of laat het ding naar Polen gaan)

OPTIE 02
- motorblok laten demonteren en een andere motor inbouwen, flinke kosten post!? en is het dat waard?

OPTIE 03
- niks meer aan de auto doen, inruilen op een andere (goedkopere) auto bij de garage waar deze nu staat.

Ik zou het fijn vinden als jullie hier nog een mening over kunnen geven, dan kan ik een verstandige keuze maken.
Of misschien hebben jullie nog goede ideeën? Of weten jullie iemand (beun) die een nieuw motorblok
kan aankomen en eventueel inbouwen.

Alvast bedankt!!!!! :-/ :-)
Volvo V50 1.6D Momentum
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

De auto is om en bij de 9 jaar, hierbij moet rekening gehouden worden.
Als, en ik zeg duidelijk ALS je er een nieuw blok inlegt, dan nog hebben alle andere onderdelen ook al 260.000km gelopen.
Hoe zit het met de onderhoudshistoriek van deze wagen? Hoe is er met deze wagen gereden?
Het kan niet zijn dat een 1.6D op die km.stand bij normale omstandigheden "op" is?
Al eens een tweede opinie gevraagd bij een Volvo-dealer of -specialist?
Hoe dan ook, de uiteindelijke keuze van wat te doen gaat bij jezelf liggen. Dat kunnen wij hier op het forum niet voor jou doen.
Laatst gewijzigd door Kurt1975 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo's
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Helaas hoor ik in veel van je klachten de "standaard" 1.6D klachten terug. Dit blok uit 2005 loopt niet over qua betrouwbaarheid en met die kilometerstand ben je erg afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee om gesprongen is. Ik zou bij die km-stand en dat motorblok heeeeeel hard wegrennen.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Persoonlijk zou ik hem inruilen, en kijken wat je er nog voor krijgt. Zuur leergeld misschien, maar ik denk dat de kosten die komen gaan nog veel hoger gaan zijn.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24620
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MODS EDIT: hier gaan we verder over de motorschade, niet drie dezelfde topics openen!

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1306167
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gesloten

Terug naar “S40 - V50 series”