hoi
sinds een maand ben ik in het bezit van een v50 uit 2004 hij heeft al een paar km gereden (270.000) maar is een hele fijne auto. Nu is het verbruik nogal hoog, ongeveer 7 liter terwijl hij 6 liter aangeeft ook was hij een beetje gezapig onderin. Ik rijd rustig aan dagelijks 130km waaarvan een groot deel snelweg met een gangetje van 130km/h. Bij het uitlezen is gebleken dat de egr vastzit, deze is nu geblokkeerd. Ik heb ook de stekker losgetrokken zodat het lampje niet brand. Hij rijd veel beter en lijkt iets zuiniger, maar dat weet ik pas volgende week als de tank weer leeg is. nu de vraag ik lees allerlei verhalen over het blokkeren van de egr klep, apk en milieu effecten ben ik niet in geïnteresseerd die zijn mij duidelijk. wat is het beste voor het verbruik en motor:
1. zo laten, dus stekker los en EGR geblokkeerd
2. EGR schoonmaken en weer werkend krijgen
3. EGR uit laten programmeren
egr klep V50 2.0D 2004
- lint
- Geartronic member
Welkom.
Voor je vragen eens informeren bij http://volvotunenl.wix.com/volvotune
Voor je vragen eens informeren bij http://volvotunenl.wix.com/volvotune
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- foxtrot
- 2nd Gear member
Ik ben langs volvotune geweest.
Egr uit en roetfilter leeg. Rijdt zuinig en soepel weer.Hij doet meteen eventueel eco-tuning op maat. (heb ik erop)
aanrader!
Egr uit en roetfilter leeg. Rijdt zuinig en soepel weer.Hij doet meteen eventueel eco-tuning op maat. (heb ik erop)
aanrader!
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
-
- 2nd Gear member
Hoi, als ik vragen mag, welke stekker heb je losgegooid?frankmun schreef: hoi
sinds een maand ben ik in het bezit van een v50 uit 2004 hij heeft al een paar km gereden (270.000) maar is een hele fijne auto. Nu is het verbruik nogal hoog, ongeveer 7 liter terwijl hij 6 liter aangeeft ook was hij een beetje gezapig onderin. Ik rijd rustig aan dagelijks 130km waaarvan een groot deel snelweg met een gangetje van 130km/h. Bij het uitlezen is gebleken dat de egr vastzit, deze is nu geblokkeerd. Ik heb ook de stekker losgetrokken zodat het lampje niet brand. Hij rijd veel beter en lijkt iets zuiniger, maar dat weet ik pas volgende week als de tank weer leeg is. nu de vraag ik lees allerlei verhalen over het blokkeren van de egr klep, apk en milieu effecten ben ik niet in geïnteresseerd die zijn mij duidelijk. wat is het beste voor het verbruik en motor:
1. zo laten, dus stekker los en EGR geblokkeerd
2. EGR schoonmaken en weer werkend krijgen
3. EGR uit laten programmeren
Laatst gewijzigd door Martijn-A op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 3rd Gear member
Stekkertje; van de EGR klep.
In een 2.0D zit die klep tussen de motor en de bestuurder, dus als je voor de auto staat, achter de motor.
Je ziet een mooie blinkende RVS buis lopen van voor naar achter, over de motor ietsje aan de rechterkant.
Die buis loopt rechtrstreeks naar de EGR uitlaat.
Door die buis komt die "vuile" hete lucht terug de motor in.
De EGR klep hangt er dus aan en nromaal vindt je 1 stkkertje komende uit die klep.
Die klep moet wel in een bepaalde stand staan, als die niet goed werkt, blijft ze normaal gezien in de verkeerde stand staan.
De beste maneir om de EGR uit te trekken is eerst de motor wat warm rijden, dan op een hoog toerental die stekker lostrekken.
Maar, wat bij mij beter gewerkt heeft en echt een aanrader is;
Bahrdahl heeft een pakketje EGR klep reiniger. Dat bevat een busje om bij de diesle te gooien, en een spuitbusje om rechtstreeks idn emotor te spuiten.
In een 2.0D zit die klep tussen de motor en de bestuurder, dus als je voor de auto staat, achter de motor.
Je ziet een mooie blinkende RVS buis lopen van voor naar achter, over de motor ietsje aan de rechterkant.
Die buis loopt rechtrstreeks naar de EGR uitlaat.
Door die buis komt die "vuile" hete lucht terug de motor in.
De EGR klep hangt er dus aan en nromaal vindt je 1 stkkertje komende uit die klep.
Die klep moet wel in een bepaalde stand staan, als die niet goed werkt, blijft ze normaal gezien in de verkeerde stand staan.
De beste maneir om de EGR uit te trekken is eerst de motor wat warm rijden, dan op een hoog toerental die stekker lostrekken.
Maar, wat bij mij beter gewerkt heeft en echt een aanrader is;
Bahrdahl heeft een pakketje EGR klep reiniger. Dat bevat een busje om bij de diesle te gooien, en een spuitbusje om rechtstreeks idn emotor te spuiten.
-
- Starter
De eerste serie V50 en S40 heeft geen controle op de werking van de klep. Je krijgt dan geen diagnose-melding bij loskoppelen van het stekkertje. In dat geval is loskoppelen van de stekker naar mijn ervaring een prima oplossing (op voorwaarde dat de klep dicht staat en niet in open toestand is blijven hangen / is dichtgeslibd).
Ik weet dat bij recentere versies wel een melding ontstaat bij loskoppelen van de stekker. In die gevallen kan een dun metalen plaatje in de klep worden aangebracht met in het midden een vrij klein gaatje. De stekker laat je dan zitten. Gevolg: het motormanagement 'ziet' dat de klep is aangesloten en meet een zeer kleine luchtstroom (voldoende om geen storings-indicatie te geven).
Succes!
PS: Bij mij is het verbruik gedaald, vermogen toegenomen en loopt de motor veel lekkerder. Dit vooral na de eerste rit Duitse autobahn
Ik weet dat bij recentere versies wel een melding ontstaat bij loskoppelen van de stekker. In die gevallen kan een dun metalen plaatje in de klep worden aangebracht met in het midden een vrij klein gaatje. De stekker laat je dan zitten. Gevolg: het motormanagement 'ziet' dat de klep is aangesloten en meet een zeer kleine luchtstroom (voldoende om geen storings-indicatie te geven).
Succes!
PS: Bij mij is het verbruik gedaald, vermogen toegenomen en loopt de motor veel lekkerder. Dit vooral na de eerste rit Duitse autobahn

S40 2.0d Momentum my2005, 400.000+ km
V70 D4 my2015, Nordic+, Luxury line, Family line, verlaagd sportchassis, twilight bronze exterieur, sandstone beige interieur
V70 D4 my2015, Nordic+, Luxury line, Family line, verlaagd sportchassis, twilight bronze exterieur, sandstone beige interieur
-
- 3rd Gear member
EGR lostrekken gaf bij mij geen melding,
ik heb een MY04 gehad en een MY06, EGR is losgeweest op beide wagens, nooit melding gehad.
ik heb een MY04 gehad en een MY06, EGR is losgeweest op beide wagens, nooit melding gehad.
-
- 2nd Gear member
Shit, had ik eerder moeten weten. Heb nu paar maanden geleden een C4 uit 2005 met een 1,6hdi motor verkocht waarbij de EGR klep stuk was. Reinigen van de klep hielp niet meer, maar dit wetende had ik beter het plaatje kunnen monteren en de stekker eraf en diagnose resetten. Had mij weer inruilwaarde opgeleverd..
Jammer...
Jammer...
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 2nd Gear member
Juist bij de 2.0d kan je de stekker gewoon uittrekken zonder storing te krijgen. zou iedereen moeten doen eigenlijk die met ee 2.0d rijdt.
Bij de 1.6 d kan dat niet zonder storing te krijgen.
Bij het uitlezen zal er wel een storing komen (bij de 2.0d) als de stekker er af is maar je weet van waar het komt he
Op boordcomputer dus geen melding
Bij de 1.6 d kan dat niet zonder storing te krijgen.
Bij het uitlezen zal er wel een storing komen (bij de 2.0d) als de stekker er af is maar je weet van waar het komt he

Op boordcomputer dus geen melding