Verbruik is inderdaad nog niet om over naar huis te schrijven. De gereden 4400km met 1 op 18,7 en dat is net zo zuinig/onzuinig als mijn BMW 125d die ik hiervoor had. En die was toch echt beduidend 'explosiever' dan de D4. Wellicht wordt het nog beter. Opvallend is wel dat de verbruikscomputer/VOC app een stuk positievere waarden van verbruik laat zien dan dat ik uitreken met de 'spritmonitor'.
En zo jammer van de tankdop, of ontbreken ervan. Ben na 5x tanken geen grote fan van het systeem zonder tankdop. Sterker, ben al behoorlijk afkerig ervan. Iemand anders issues ermee? Vind het namelijk onhandig dat ik geen idee heb hoeveel brandstof er nog in kan...ik stop nooit als de pomp de 1e afslaat en wil nog even aftoppen maar dat is met de V40 geen doen.
1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.
- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
Hallo allemaal, ben nieuw op dit forum (er is geen voorstel topic toch?), maar sta op het punt om dezelfde stap te maken als Roel gemaakt heeft, dus ben wel benieuwd naar de rechtstreekse vergelijking. Het belangrijkste wat ik me afvraag zijn eigenlijk de volgende dingen:
- Hoe bevallen de stoelen ten opzichte van de 3-serie? Je had daar de sportstoelen, hoe is dat in de Volvo? Is de zitting niet te kort?
- Hoe is het rijgedrag? De 3-serie EDE is redelijk slapjes geveerd (kwam van een 1-met-M-onderstel af), maar stuurt briljant. In de proefrit vond ik de V40 lekker sturen, alleen wat onzeker door de voorwielaandrijving.
- Hoe "onlogisch" is de bak ten opzichte van de motor? Ik lees her en der dat de verhoudingen van de bak niet kloppen, maar merk je dat ook echt?
- En nog eentje, hoe bevallen de leren stoelen? Lees ook weer her en der dat het "glad" leer is, dus ik overweeg om het nubuck erin te houden (dus niet Plus Line te nemen op R-Design)...
- Wat valt het meeste op? Tegen en mee?
Ik moet met een paar weken bestellen, en twijfel nog erg tussen een nieuwe 3 en een V40 (sedan versus hatchback speelt ook erg mee)...
Het lijstje nu:
- V40 D4 Business (joh)
- R-Design
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro Line (twijfel ik nog aan)
- Security Line
- R-Design Plus Line (twijfel, ivm. leer dus)
- Luxury Line (kan alleen met Plus, maar gaat om het zonnedakje)
- Scandinavian Line (woon in de polder, dus standkachel is lekker)
- Premium Audio (alhoewel, veel verhalen over trillingen?)
- Neerklapbare bijrijdersstoel
- Verlaagd chassis
- Metalic zwart (geen keuze, company-color)
- 18" Ixion
En wat doet die Personal Car Communicator key?
- Hoe bevallen de stoelen ten opzichte van de 3-serie? Je had daar de sportstoelen, hoe is dat in de Volvo? Is de zitting niet te kort?
- Hoe is het rijgedrag? De 3-serie EDE is redelijk slapjes geveerd (kwam van een 1-met-M-onderstel af), maar stuurt briljant. In de proefrit vond ik de V40 lekker sturen, alleen wat onzeker door de voorwielaandrijving.
- Hoe "onlogisch" is de bak ten opzichte van de motor? Ik lees her en der dat de verhoudingen van de bak niet kloppen, maar merk je dat ook echt?
- En nog eentje, hoe bevallen de leren stoelen? Lees ook weer her en der dat het "glad" leer is, dus ik overweeg om het nubuck erin te houden (dus niet Plus Line te nemen op R-Design)...
- Wat valt het meeste op? Tegen en mee?
Ik moet met een paar weken bestellen, en twijfel nog erg tussen een nieuwe 3 en een V40 (sedan versus hatchback speelt ook erg mee)...
Het lijstje nu:
- V40 D4 Business (joh)
- R-Design
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro Line (twijfel ik nog aan)
- Security Line
- R-Design Plus Line (twijfel, ivm. leer dus)
- Luxury Line (kan alleen met Plus, maar gaat om het zonnedakje)
- Scandinavian Line (woon in de polder, dus standkachel is lekker)
- Premium Audio (alhoewel, veel verhalen over trillingen?)
- Neerklapbare bijrijdersstoel
- Verlaagd chassis
- Metalic zwart (geen keuze, company-color)
- 18" Ixion
En wat doet die Personal Car Communicator key?
Laatst gewijzigd door pdw op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- codriver
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
- Locatie: @home
Vandaag V40 D4 R-Design demo mee gehad, rijdt super goed en voor je het weet rij je veel te snel (199 op teller) wat hij snel bereikt (voor in Duitsland) Bakverhoudingen zijn wel langer als mijn huidige V50 D3, 80 in 5 vindt ie prettiger als in 6 terwijl ik met D3 80 in 6 rij, met 400 Nm is het echter voor de rest geen enkel probleem dat de verhoudingen langer zijn.
Kortom heerlijke auto waar ik naar uit kijk!
Kortom heerlijke auto waar ik naar uit kijk!
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03.04.2014 - 20:25
Hoi, over de stoelen:pdw schreef: Hallo allemaal, ben nieuw op dit forum (er is geen voorstel topic toch?), maar sta op het punt om dezelfde stap te maken als Roel gemaakt heeft, dus ben wel benieuwd naar de rechtstreekse vergelijking. Het belangrijkste wat ik me afvraag zijn eigenlijk de volgende dingen:
- Hoe bevallen de stoelen ten opzichte van de 3-serie? Je had daar de sportstoelen, hoe is dat in de Volvo? Is de zitting niet te kort?
- Hoe is het rijgedrag? De 3-serie EDE is redelijk slapjes geveerd (kwam van een 1-met-M-onderstel af), maar stuurt briljant. In de proefrit vond ik de V40 lekker sturen, alleen wat onzeker door de voorwielaandrijving.
- Hoe "onlogisch" is de bak ten opzichte van de motor? Ik lees her en der dat de verhoudingen van de bak niet kloppen, maar merk je dat ook echt?
- En nog eentje, hoe bevallen de leren stoelen? Lees ook weer her en der dat het "glad" leer is, dus ik overweeg om het nubuck erin te houden (dus niet Plus Line te nemen op R-Design)...
- Wat valt het meeste op? Tegen en mee?
Ik moet met een paar weken bestellen, en twijfel nog erg tussen een nieuwe 3 en een V40 (sedan versus hatchback speelt ook erg mee)...
Het lijstje nu:
- V40 D4 Business (joh)
- R-Design
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro Line (twijfel ik nog aan)
- Security Line
- R-Design Plus Line (twijfel, ivm. leer dus)
- Luxury Line (kan alleen met Plus, maar gaat om het zonnedakje)
- Scandinavian Line (woon in de polder, dus standkachel is lekker)
- Premium Audio (alhoewel, veel verhalen over trillingen?)
- Neerklapbare bijrijdersstoel
- Verlaagd chassis
- Metalic zwart (geen keuze, company-color)
- 18" Ixion
En wat doet die Personal Car Communicator key?
Ik had in de bmw sportstoelen, maar niet electrtisch instelbaar (behalve de lendensteun) en dus ook geen geheugen. De stoel an sich vind ik veel beter in de BMW (sportstoel) maar met alle electrische foefjes nu, prefereer ik deze (Ik ben zelf niet lang, 1.81m, dus heb geen moeite met de lengte van de zitting).
stuurgedrag:
Ik ervaar het precies zoals jij qua sturen.
Qua vering: Als de de 320 EDE slapjes geveerd vond, dan vind je dat bij de V40 zeker. Maar misschien dat de combi verlagen + 18inch dat wegneemt.
versnellingsbak:
Ik ben geen kenner, en vind de auto lekker rijden, maar het schakelen kan volgens mij veel optimaler.. Je hebt, zeker bij het wegrijden vanuit stilstand, het gevoel dat er "iets niet klopt"..Geen idee hoe ik dit uit kan leggen

Personal Car Comm Key:
Volgens mij is het enige dat dit doet, het kunnen uitlezen van de status van de deuren (gesloten of open) als je < 100m bij de auto vandaan bent dmv ledjes die op je sleutel gaan branden als je de "i" knop indrukt. Ik heb het verder niet onderzocht nog. Mocht dit zo zijn, en je hebt ook Volvo On Call , dan kun je de optie weglaten want dat kan ook met de Volvo on Call app op je telefoon.
De leren bekleding:
Bevalt prima, geen klachten. Ik draag vooral jeans, dus misschien dat dit met katoenen/wollen pantalons wat anders aanvoelt?
Grootste meevaller:
De motor.. Het doortrekken als je al aardig aan de snelheid zit. Dan kloppen de bakverhoudingen opeens wel

Grootste tegenvaller:
De Premium Audio van Harman Kardon. Zeker in vergelijking met de H/K audio in de BMW stelt dit niet veel voor.
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
Hoi Roel, bedankt voor je antwoorden alvast... Begrijp ik dan goed dat je niet het sport onderstel hebt gekozen?
En je hebt de Premium Audio, hier lees ik uit af, dat ik net zo goed de normale versie ("High Performance") kunt nemen?
En je hebt de Premium Audio, hier lees ik uit af, dat ik net zo goed de normale versie ("High Performance") kunt nemen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03.04.2014 - 20:25
Graag gedaanpdw schreef: Hoi Roel, bedankt voor je antwoorden alvast... Begrijp ik dan goed dat je niet het sport onderstel hebt gekozen?
En je hebt de Premium Audio, hier lees ik uit af, dat ik net zo goed de normale versie ("High Performance") kunt nemen?

Ik heb wel sportonderstel, maar met 17inch wielen.
Over de keuze van de audio kan ik niks zeggen want ik heb blind (of moet ik hier doof zeggen?) voor h/k gekozen gezien mijn ervaringen met h/k in de BMW.
Ik heb nooit geluisterd naar de High Performance audio in een Volvo V40 dus weet niet hoeveel minder dit is.
Even voor de duidelijkheid, over het algemeen ben ik heel positief over de V40 hoor, qua waar voor je geld (minder bijtelling) icm alle opties die je ervoor krijgt.
- Antoninho
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25.06.2014 - 16:34
- Locatie: Eindhoven
Mij is verteld dat de Personal Car Communicator key het 'oude' systeem is en nu vervangen is door de Volvo on Call app op je telefoon.
Ik heb dit daarom weggelaten uit m'n configuratie... Keyless drive zat al in een van optionele pakketten.
Ik heb dit daarom weggelaten uit m'n configuratie... Keyless drive zat al in een van optionele pakketten.
Lease: Volvo V40 D4: R-Design Plus Line, Business Pack Connect, Sensus Connect Premium Audio, Scandinavian Line, Luxury Line, Security Line, Intellisafe Pro Line, Black Sapphire metallic, leder Charcoal, DAB+, Verlaagd sportchassis, Stuurbekrachtiging, Extra getint en waterafstotend glas, 18" Midir
Private: BMW Z4 Roadster 2.5i, Monacoblau metallic, Full Leather, Navigation Professional, 17" Turbine Styling 201
Private: BMW Z4 Roadster 2.5i, Monacoblau metallic, Full Leather, Navigation Professional, 17" Turbine Styling 201
- pdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10
Zo werd het me ook verteld, maar die meneer wist wel meer dingen niet zeker. Wellicht wel even interessant, want ook op deze vraag kreeg ik een wollig antwoord. Die elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, is dat ook gekoppeld aan de sleutel? Lees: als je met sleutel 1 de auto opent, of met sleutel 2, gaat de stoel dan automatisch in de goede stand? (het antwoord van de dealer op deze vraag was overigens: ja!)... Ik zou dat super vinden, want mijn vriendin en ik schelen nogal qua lengte, dus ofwel zij "valt" in de auto, ofwel ik zit klem tussen stuur en stoel 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17.06.2014 - 18:43
De Harman Kardon setje heeft helaas geen subwoofer, alleen 9 speakers heb ik begrepen vd dealer 
Ik vraag me af of de High Performance setje wel een woofer in de kofferbak heeft, want het geluid wat ik had gehoord had wel redelijk veel bass tijdens mn proefritje.

Ik vraag me af of de High Performance setje wel een woofer in de kofferbak heeft, want het geluid wat ik had gehoord had wel redelijk veel bass tijdens mn proefritje.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Nee heeft 'ie niet, tenzij de samenstelling ervan veranderd is sinds 2012...Maar heeft 'ie inderdaad ook niet nodig.OceanRace237 schreef: De Harman Kardon setje heeft helaas geen subwoofer, alleen 9 speakers heb ik begrepen vd dealer
Ik vraag me af of de High Performance setje wel een woofer in de kofferbak heeft, want het geluid wat ik had gehoord had wel redelijk veel bass tijdens mn proefritje.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Jumpman
- 4th Gear member
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
V50 R schreef: Ja, het stoelgeheugen kan gekoppeld worden aan de sleutels, de sleutel achterkant is ook verschillend van vorm zodat je kan zien van wie de sleutel is. Ook de spiegels verstellen mee. Ik vind het een ideale optie.
Is idd een ideale optie, dacht eerst van ach joh dat had van mij niet gehoeven, is dat het in het pakket zit.
Maar nu zou ik niet anders meer willen.
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
- Jumpman
- 4th Gear member
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Premium sound heeft 10 speakers!!!D2 schreef:Nee heeft 'ie niet, tenzij de samenstelling ervan veranderd is sinds 2012...Maar heeft 'ie inderdaad ook niet nodig.OceanRace237 schreef: De Harman Kardon setje heeft helaas geen subwoofer, alleen 9 speakers heb ik begrepen vd dealer
Ik vraag me af of de High Performance setje wel een woofer in de kofferbak heeft, want het geluid wat ik had gehoord had wel redelijk veel bass tijdens mn proefritje.
Dolby Surround
Neem aan dat de H/K als vervanger van Premium Sound toch ook wel 10 speakers heeft.
Zitten er namelijk 2 in de centerspeaker boven op dashboard
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive