stuurbekrachtigingspomp

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bavo
1st Gear member

Na een klein jaar met de s40 rond gereden te hebben dacht ik er goed aan te doen na allerhande uitnodigingen van check's, een afspraak te maken om de s40 dan maar eens te laten 'checken' ook al voordat het jaar garantie mbt Volvo-select bij aankoop zou zijn afgelopen.

De airco bleek het in eens ook niet meer goed te doen, dus een airco check was niet overbodig..... Na overleg, omdat er maar een kleine 6000 km mee was gereden in het afgelopen jaar, een afspraak gemaakt om de 2.0 jaarbeurt uit te laten voeren, incl. allerhande check's.
Om een lang verhaal kort te houden was het gevolg: Airco niet goed .... afspraak voor een week later om deze verder te "checken" en een reparatie uit te voeren ... Weekje later voor de airco ..... condensor lek en onder garantie vervangen ..... Van alles gedemonteerd en gemonteerd (los gemaakt) aan de voorzijde.

Op zich ben ik al geen voorstander van zaken die gedemonteerd moeten worden omdat ik helaas ervaringen heb vanuit het verleden dat er altijd wel iets wordt 'vergeten'. Maar goed het is niet anders. Auto na de leen auto weer te hebben ingeleverd, mee naar huis genomen. Zelf even "gecheckt" of alles weer netjes aan elkaar zat. Vandaag lekker weer ... auto wassen alles weer netjes schoon ... toch. Bij starten en wegrijden geen stuurbekrachtiging meer.
Bellen en overleg en Volvo ass. en wegenwacht erbij. Kon niks vinden. Het is een elektro motor. Zou er dan een zekering zijn, was mijn vraag. Verduld ja.... zoeken en ja hoor de zekering van 80 ampère deed het niet meer. Had hij niet. Draadje erbij om een doorverbinding te maken..... motor draaide niet, contact was niet aan, maar het was 'lassen' geblazen en draadje volledig weg .... 80 amp ....??? ik heb er de ballen verstand van, maar kenners gaven aan dat dit ook niet zo handig was.

En nu .... geen idee. De elektro motor van de stuurbekrachtigingspomp zal mogelijk de sluiting veroorzaken.... neem ik aan. Is mogelijk vast gelopen ??? Overleg en de s40 moet weer naar de garage. Vraag hoe het met de garantie zat ..... auto op 11 juli op naam gekregen en vandaag is het de twaalfde ..... men gaf geen antwoord maar we zouden er wel uitkomen. Ben benieuwd waar dit allemaal op uitdraait. Voorlopig zien zonder stuurbekrachtiging bij de garage (35 km verderop) te komen.

Al met al hebben de " check's "hun werk gedaan. Er gaat van alles ("in eens") kapot. 8-) <_< Blijft de vraag over : moet ik de Volvo nog betrouwbaar vinden ?? al met al wel teleurstellend op dit moment ....... :(
Laatst gewijzigd door Bavo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40, Volvo V40
Bavo
1st Gear member

Nou ... de s40 staat weer voor de deur. Afgelopen maandag auto 'zonder' stuurbekrachtiging naar Zeist gereden. Aldaar kon men niet direct de oorzaak vinden en zou het langer gaan duren. Een lift naar huis werd netjes verzorgd door 'mijn' dealer. Hedenmorgen bericht vanuit Zeist. Men had de oorzaak gevonden. Er was een kabelboom los gekomen met of van het bevestigingspunt. Hierdoor was de kabel wat vrij komen te liggen en was de isolatie langs het chassis door geschuurd met sluiting tot gevolg. Mij werd verzekerd dat dit naar behoren gerepareerd kon worden. Dit is dan ook gebeurd en alle kosten werden toch nog onder de Volvo-select garantie verricht :D . De auto werd netjes voor de deur afgeleverd door een wel "blije" jongeman. Hij vond de auto fantastisch rijden en vandaar zijn glimlach.....
'Mijn" dealer uit Zeist, Broekhuis genaamd, verdiend in mijn ogen een "warme douche" voor alle inspanningen en bemoeienissen. Ze hebben mij een goed gevoel gegeven in de afgelopen tijd waarin ik 'helaas' enkele malen een beroep op hun heb moeten doen.
Laatst gewijzigd door Bavo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40, Volvo V40
Bavo
1st Gear member

Ik ontving enkele foto's van mijn dealer. Men had het even vastgelegd op de gevoelige plaat ter illustratie. De rode stroomkabel van de stuurbekr. pomp welke tegen een deel van het chassis heeft gezeten. Het zit onder de rechter koplamp (gezien vanuit zitpositie bestuurder)
Foto 1: De kabel en kun je onderin nog net de pomp met de stekker aansluiting zien.

Afbeelding
Foto 2: Is de ruimte waarover ik net sprak met stekker aansluiting en het oliereservoir voor de stuurbekrachtiging en dat zwarte deel van de chassis waartegen eea heeft geschuurd met kortsluiting tot gevolg. (tegen het tankje aan kun je op de rand nog net een kleine 'inkeping' zien).

Afbeelding
Foto : De boosdoener..... daar helpt weinig tegen en goed dat er een zekering (80 Amp.) tussen zit......

Afbeelding

En voor de hobbyisten onder ons: Mocht men dus de zaak los hebben gehaald (demontage bumper), zoals bv het aanbrengen van gaas achter het rooster wat ik hier al wel tegen ben gekomen, kun je dus meteen ook even checken of het allemaal vrij ligt achter de bumper in de ruimte onder de rechter koplamp.
Volvo S40, Volvo V40
jtb81
3rd Gear member

Ai, dat ziet er niet mooi uit!
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”