Aftellen naar een Ocean Race

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
pdw
2nd Gear member

Hallo allemaal,

ik had me al een klein beetje voorgesteld, maar even snel dan, mijn naam is Pascal, ik rij op dit moment een BMW 320d EDE en sta op het punt om mijn nieuwe lease auto te bestellen. Het gaat eigenlijk tussen een nieuwe BMW 320d EDE (relatief kale versie) of een helemaal bomvolle Volvo V40 D4 R-Design. Nu ben ik er over de meeste dingen wel uit of ik iets wel of niet wil, maar ik twijfel nog over een paar onderdelen, misschien kunnen jullie mij helpen.

1. Het onderstel, ik had voor de 3-serie een 1-serie met M-onderstel, heerlijke "kart", dat gevoel mis ik in de 3-serie. Is het "Dynamic" onderstel bij de V40 kart genoeg, of toch voor het sport onderstel gaan? Ik wil de auto sowieso met 18" bestellen, dus dat kunnen we meenemen in het geheel.
2. Intelligence Pro Pack. Zijn al die toeters en bellen nu wel of niet interessant. De adaptieve cruise control lijkt me geweldig, maar de rest is een beetje overrated lijkt me. Is het die meerprijs waard?
3. Premium Audio, wel of niet doen? Lees aardig wat gedoe over "trillingen", beter voorkomen als genezen? Ik ben geen audiofiel, maar er moet wel een beetje lekker geluid in de auto zitten. Heb in de BMW de "normale" Professional radio, die voldoet prima.

Mijn "lijstje" op dit moment is:
- Volvo V40 D4 Business
- Metallic Zwart (helaas geen keuze, anders zou hij die knal blauwe kleur worden)
- R-Design uitvoering
- R-Design Plus Line
- Business Pack Connect (uitbreiding naar Premium Audio)
- Scandinavian Line (standkachel is een enorme pre)
- Security Line (Keyless Drive)
- Luxury Line
- Intellisafe Pro Line (die staat dus op een kantelpunt)
- Water afstotend glas op de voorste zijruiten
- Passagiersstoel neerklapbaar
- Sportonderstel (ook hier twijfel ik nog, lease meerprijs is flink)
- 18" Ixion wielen
- Trekhaak afneembaar
Laatst gewijzigd door pdw op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
V50 R
6th Gear member

Welkom pascal! Dat wordt een volle auto! Ik heb ook getwijfeld over de opties die jij noemt en achteraf kan ik zeggen dat ik blij ben met high performance audio, komt echt goed geluid uit! Intelligence pro pack bevat leuke gadgets, maar zonder heb je ook een prachtige auto. Ik had het pakket op de voorlooppauto en daar vond ik met name de blis (dode hoek) functie een prettige optie die snel went. De adaptieve cruise is een mooi systeem, alleen miste ik bij deze functie toch de automaat, zodat je echt relaxt kan rijden mbv queue assist. Qua onderstel had ik misschien toch voor het sportonderstel moeten kiezen, ik vind de auto namelijk vrij hoog staan waardoor je in de bochten vaker last hebt van onderstuur. Ik twijfel nu om er wellicht een eibach pro kit onder te laten zetten, zodat de wegligging wat wordt verbeterd. En als je geen premium audio en intelligence pro pack neemt dan kan het sportonderstel er wel bij in de lease. Succes met je keuze!
Paul
Geartronic member

Ik denk ook wel dat hij wat lager komt te liggen als hij wat ingereden is...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
pdw
2nd Gear member

Ik mag toch hopen dat hij na het inrijden niet gaat zakken? Neem toch aan dat de kwaliteit van de veren bij Volvo niet van zo'n niveau is? :)

Overigens, Intelligence Pack is (gelukkig?) even een stuk prijziger als het sportonderstel, dus die uitwisseling gaat inderdaad prima. Snap niet echt waarom de lease meerprijs bij dat onderstel zo hoog is. Bij de 18" wielen had ik het wel verwacht, maar een setje veren van 450 Euro... Maar goed, logische afweging, zijn er mensen met vergelijking tussen de twee onderstellen?
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
D2
3rd Gear member

pdw schreef: 1. Het onderstel, ik had voor de 3-serie een 1-serie met M-onderstel, heerlijke "kart", dat gevoel mis ik in de 3-serie. Is het "Dynamic" onderstel bij de V40 kart genoeg, of toch voor het sport onderstel gaan? Ik wil de auto sowieso met 18" bestellen, dus dat kunnen we meenemen in het geheel.
Dat was de eerste generatie 1-serie neem ik aan? Ik lees altijd dat die auto echt keihard afgeveerd was, dus vanuit die optiek zal het je niet snel te hard zijn. Als ik jou was zou ik dus zeker voor het sportonderstel gaan.
pdw schreef: 2. Intelligence Pro Pack. Zijn al die toeters en bellen nu wel of niet interessant. De adaptieve cruise control lijkt me geweldig, maar de rest is een beetje overrated lijkt me. Is het die meerprijs waard?
Bedoel je hier Intellisafe Pro Line, met blind spot warning, driver alert, lane keeping, verkeersbordenherkenning etc? Wat een onzin allemaal, ik zou het lekker laten. Gewoon lekker zelf opletten, en geen irritante piepjes, trillingen of lampjes voor alles en nog wat. Zeker als de ACC zou betekenen dat de normale CC zou komen te vervallen (?)
pdw schreef: 3. Premium Audio, wel of niet doen? Lees aardig wat gedoe over "trillingen", beter voorkomen als genezen? Ik ben geen audiofiel, maar er moet wel een beetje lekker geluid in de auto zitten. Heb in de BMW de "normale" Professional radio, die voldoet prima.
Als je geen audiofiel bent zou High Performance sound goed genoeg moeten zijn. Bevalt mij meer dan prima, in ieder geval.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
pdw
2nd Gear member

Kijk, duidelijke antwoorden. In ja, inderdaad, Intellisafe Pro... (gelukkig in het optie lijstje wel goed gezet :) )...Zit ook een beetje in over die toeters/piepjes/blaat...

- Intellisafe Pro Line
- Sportonderstel
- 18" Ixion

Alleen die audio. Heb je met de "normale" High Performance wel een beetje bas? Niet dat ik het continu doe, maar heel af en toe is het wel leuk om met de bas de lucht uit je longen te drukken ;)
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Heb ongeveer dezelfde specs als jij wilt bestellen. Heb voor mijn F21 125D met M-pakket (en adaptieve dempers) die redelijk soft was in de normale stand en knoeperhard - zeg maar stuiterig - in sportstand. Eerder had ik een 120d met M-pakket en die was inderdaad serieus kart. En dat is de V40 met verlaagd onderstel en 18" velgen ook. Maar ik vind nog wel dat de voorkant losser is dan bij BMW (die ik had, bij de 320EDE zal het wellicht anders zijn), wat leidt tot een wat zoekerig gedrag in snelle bochten, net alsog de V40 een beetje hangt op de voorkant. De demping is dus nog altijd wat minder, het is sowieso iets minder uitgebalanceerd dan bij BMW. De harde vering wordt in de V40 sowieso weer enigszins comfortabeler gemaakt door de stoelen die duidelijk minder hard zijn dan bij BMW. En korter qua zitting ook, dat is duidelijk. Ik heb ook nog de stuurbekrachtiging met 3 standen aangevinkt en ben daar blij om want met name in de 'zwaarste' stand is het gevoel goed en niet te licht, de andere standen vind ik wat te licht sturen.
De Intellisafe heb ik ook en de adaptieve cruise control werkt erg goed, maar voornamelijk op provinciale wegen waar we allemaal in rij rijden. Het systeem is erg op veilig ingesteld, niet gek voor een Volvo, dus hij gaat redelijk vroeg van het gas af/remmen als je een voorligger nadert, ook al zet je de afstand op minimaal. Is een beetje wennen en uitvogelen hoe je netjes 'smooth' kan rijden. BLIS is echt superhandig. Lane Support is op zich wel grappig en houdt daadwerkelijk de auto tussen de lijntjes (als de bochten niet de scherp zijn); het is bijna een autonome auto zo hoewel je bij handjes los merkt dat de auto van de linkerlijn naar rechterlijn en weer terug gaat.
HK audio is OK, maar in vergelijking met het BMW systeem niet zo goed. Trilt inderdaad in de deuren, maar als je in de kaartenvakken niets legt, is daar mee te leven.
Succes met de keuze! Opvallend dat mensen hier op het forum die uit een BMW komen hun V40 helemaal afladen met goodies!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Zeker als de ACC zou betekenen dat de normale CC zou komen te vervallen (?)
Je hebt ook 'gewone' cruise control als je ACC hebt. Als je de knop van de ACC iets langer indrukt, schakelt het systeem over op CC.
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
larrylaffer3000
Starter

Ik heb voor dezelfde keuzes gestaan.
Momenteel rij ik nog in een A3 met s-line sportonderstel, daarvoor een Seat Leon met sportonderstel. Nu heb ik gekozen voor 18 inch wielen zonder sportonderstel. Ik hoop op iets meer comfort, dan maar minder kart gevoel.. Genoeg gestuiterd na 8 jaar ;). Ik zou zeggen proefritje maken om te kunnen vergelijken met de BMW's.

Wat betreft Intellisafe Pro Line, deze heb ik niet gekozen. Ik wil niet 'afhankelijk' worden van bv een BLIS systeem wat de dode hoek voor me in de gaten houdt. Daar is de berijder nog steeds verantwoordelijk voor.. Begrijp me niet verkeerd; hulde voor Volvo en de ontwikkelde techniek. Maar 't went blijkbaar snel; wanneer je dan eens in een andere auto rijdt zonder BLIS, ga je dan naar 't lampje zoeken dat er niet is? Daarnaast vond ik 't ook te prijzig.

Ik heb blind (of doof?) gekozen voor Premium Audio. Goede audio was een vereiste voor me, maar je hoort wisselende verhalen... Ik heb bij Audi B&O installatie geluisterd, klinkt errug goed. Maar of de HK installatiae bij Volvo dit gaat halen? Verwachting is van niet. Ik zou zeggen tijdens het proefritje beluisteren :)
larrylaffer3000
Starter

fret schreef: Ik heb ook nog de stuurbekrachtiging met 3 standen aangevinkt en ben daar blij om want met name in de 'zwaarste' stand is het gevoel goed en niet te licht, de andere standen vind ik wat te licht sturen.
Die optie heb ik gemist :(
D2
3rd Gear member

pdw schreef: Kijk, duidelijke antwoorden. In ja, inderdaad, Intellisafe Pro... (gelukkig in het optie lijstje wel goed gezet :) )...Zit ook een beetje in over die toeters/piepjes/blaat...

- Intellisafe Pro Line
- Sportonderstel
- 18" Ixion

Alleen die audio. Heb je met de "normale" High Performance wel een beetje bas? Niet dat ik het continu doe, maar heel af en toe is het wel leuk om met de bas de lucht uit je longen te drukken ;)
Ik heb de bas bij lange na niet in de hoogste stand staan maar ik vind het zo af en toe toch too much. Denk dus dat je daarvoor niet de Premium hoeft aan te vinken, maar ik kan me wel voorstellen dat die nog een iets ruimtelijker geluid geeft, en nog wat meer vermogen heeft zodat het nóg harder kan.

Tsja...Eigenlijk moet je het gewoon uitproberen, ben ik bang. Ik zou het wel belangrijk genoeg vinden voor een (extra) proefrit. Maar als je de centen toch wel kunt missen, dan gewoon aankruisen. Slechter dan High Performance zal het in ieder geval niet worden, toch? ;)
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
V50 R
6th Gear member

@paul, dat is wel waar, bij de c30 destijds was dat ook het geval. Was het al weer vergeten, nog maar even afwachten dan ;)

@larry, de verschillende standen stuurbekrachtiging zijn een leuke gadget, maar na een poosje zet je hem op stand 2 en gebruik je het verder niet echt meer. Dat is iig mijn ervaring met het systeem.
pdw
2nd Gear member

Tja, die verschillende standen in stuurbekrachtiging zag ik inderdaad ook als een geinige feature, maar meer niet. BLIS en dergelijke is op zich wel goed, maar ik probeer altijd te voorkomen dat ik "moe" achter het stuur zit en dergelijke.

Audio ben ik nog niet uit, dealer heeft niet beide systemen staan, dus dat is geen optie om te proberen. We slapen er nog een nachtje over, maar neig inderdaad naar de "baat het niet, dan schaadt het niet" optie.

Voor wat betreft de vergelijking BMW <> V40. Ondanks dat een 3-serie "relatief kaal" is, zit daar een aantal opties op, die je bij de Volvo als meerprijs moet bestellen. (andersom ook overigens hoor). Vandaag de offertes eens naast elkaar gelegd, maar buiten zo'n 10k catalogus prijs doen ze in leaseprijs weinig voor elkaar onder. Maar 10k catalogus prijs + 14% ipv 20% resulteert in netto 200 Euro meer salaris... Twijfel twijfel...
V50 R
6th Gear member

Persoonlijk zou ik voor de 14% gaan, financieel voordeliger, volle auto, en erg veel vermogen, zonder dat daar 25% tegenover staat. Bmw's zijn geweldige auto's, en ook idrive vind ik prettiger werken, maar de volvo is zeker een fijn alternatief, ook al is het een klasse lager.
pdw
2nd Gear member

Qua vermogen ontlopen ze elkaar niet veel. Snelheidsbeleving in de V40 is hoger, maar absolute snelheid is ongeveer gelijk, vandaar ;)... Toevallig op dezelfde dag getest, BMW is automaatje, dat scheelt ook een hoop in beleving en feitelijke acceleratie ;)...

Maar inderdaad, Volvo is zeker een goed alternatief, ik wil alleen niet 3 jaar problemen/ergernissen hebben. Ik heb dat met een Leon gehad destijds, van de eerste generatie Leon naar die tweede generatie, vandaar.
V50 R
6th Gear member

Volgens mij ben jij erg gecharmeerd van de 3 serie met zf automaat. De keuze moet je zelf maken, maar de v40 is zeker geen Vag leon. Ik zou, als je de ruimte niet nodig hebt, voor de v40 gaan en 2400euro p/j x 3 j= 7200 euro in je zak steken. Dit is waarschijnlijk de laatste generatie waar 14% bijtelling leverbaar is met zoveel vermogen. Door de nieuwe bijtellingsregels die gaan komen, weet je iig zeker dat je 5 jaar recht op 14% hebt. Kan je daarna overstappen in de nieuwe 3 serie ;) ! Succes met kiezen!
pdw
2nd Gear member

Je hebt helemaal gelijk dat het enorm veel geld scheelt. 3-serie is superieur qua rijgedrag, maar de meeste tijd sta je stil of ga je met 80-130 rechtdoor :)... En, en dat mag best gezegd, het rij gedrag van de V40 is zeker heel erg goed. Dus ik neig inderdaad naar 7.200 Euro in de broekzak en daar een nieuwe schuur van bouwen (haha)...
Roel1976
1st Gear member

pdw schreef: Je hebt helemaal gelijk dat het enorm veel geld scheelt. 3-serie is superieur qua rijgedrag, maar de meeste tijd sta je stil of ga je met 80-130 rechtdoor :)... En, en dat mag best gezegd, het rij gedrag van de V40 is zeker heel erg goed. Dus ik neig inderdaad naar 7.200 Euro in de broekzak en daar een nieuwe schuur van bouwen (haha)...
Ik heb voor precies dezelfde keuze als jij gestaan. Ik was van plan of weer een 320 te leasen, of de stoute schoenen aan te doen en voor de 420 gran coupe te gaan.
De offerte voor de 420 was al binnen en stond op het punt dat ding te bestellen. Omdat je bij BMW bij alle modellen een gratis automaat kreeg behalve bij de nieuwe 4-serie had ik er flink de pest in. Ik vond het arrogant dat de dealer ook niks wilde regelen.
Toen het allemaal een beetje op z'n beloop gelaten totdat ik een nieuwsbericht las over de V40 , 190pk, tegen 14%.
Dat scheelde me netto 200 euro met de 320 en 400 euro met de 420 (25% auto). dat klinkt best flink. Toen ik het uitrekende over de leaseperiode (48x 200 en 48x400) was ik om. Dan maar iets minder auto qua uitstraling en grootte, maar wel meer luxe. meer pk en meer geld.
pdw
2nd Gear member

Dat is inderdaad de afweging... De gratis automaat is bij BMW nu ook niet meer, waardoor hij (de 3-serie) nu ook aanzienlijk prijziger is geworden. Tel daar bij op dat de 320d EDE handbak geen trekhaak kan hebben (WAT?)... Maar goed, V40 staat op 1, eens kijken hoe en wat met de lease maatschappijen ....
pdw
2nd Gear member

Update, die logisch is, Ocean Race model is nu de way to go...

- D4 Ocean Race
- Zwart Metallic (tja :( )
- Business Connect (snap niet dat dit er niet standaard bij zit)
- Premium Audio Upgrade
- Scandinavian Line
- Security Line
- Zwart Leder + zwarte hemel
- Verlaagd sportchassis
- Neerklapbare passagiersstoel
- Waterafstotend glas op de voorste zijruiten
- Accessoire: 18" Ixion II Velgen
- Accessoire: Trekhaak

Nog iets vergeten? ;)
Plaats reactie

Terug naar “V40”