Winterbanden
- volvov40t4
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
- Locatie: noord-brabant
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik begin in principe met de fabrieksspanning van de "gewone" banden (als de maat niet al te veel afwijkt); belangrijk is om het spanningsverschil tussen vooe en achter aan te houden; dan ga ik kijken naar wegligging en slijtagebeeld van de banden en pas desgewenst de spanning aan
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Het advies dat ik bij mijn bandenboer kreeg was de spanning iets lager te kiezen dan bij mijn zomerbanden. Mijn zomerbanden staan op 2.5 rondom en mijn winterbanden op 2.2 rondom. Dit is wel voor een S60.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ja en nee, lagere spanning heeft een beter effect in losse sneeuw omdat je door een lagere spanning meer loopvlak op de ondergrond krijgt en dus meer tractie door meer profiel
maar: door lagere spanning zakt de grip op droge weg en neemt het draagvermogen af, ik zou juist iets hoger gaan omdat winterbanden iets warmtegevoeliger kunnen zijn vooral op de autobahn
maar: door lagere spanning zakt de grip op droge weg en neemt het draagvermogen af, ik zou juist iets hoger gaan omdat winterbanden iets warmtegevoeliger kunnen zijn vooral op de autobahn
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ja, probeer maar 0,2, als de band in de bochten niet jankt, niet stuitert en mooi vlak afslijt, dan is het goed
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden

Moeten winterbanden bij een bepaald kilometrage ook nog van voor naar achteren en v.v. verwisseld worden? Zal wel eerder dan de 10.000 km zijn die men bij zomerbanden adviseert?
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
als de achterbanden snel zwerfslijtage vertonen (noemt men ook wel "cuppen"), kan je dat compenseren door regelmatig te wisselen van voor naar achter en andersom, en je kan overwegen om al wisselend de banden gelijk op te laten slijten; zorg er wel voor dat de beste banden altijd achter zitten (ga ik niet meer uitleggen, is op dit forum al veel over geschreven)
ik besef, dit schrijvende, dat dat vnl geldt als je, zoals ik, permanent op winterbanden rijdt, maar het principe blijft hetzelfde
ik besef, dit schrijvende, dat dat vnl geldt als je, zoals ik, permanent op winterbanden rijdt, maar het principe blijft hetzelfde
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
VolvoXC70 schreef:In één woord: perfect!Frumpy schreef:
@volvoXC70:
De meningen over de voor- en nadelen van stikstofvulling, ook bij diverse bandenboeren, lopen nogal uiteen. :roll:
Wat is jouw ervaring?

- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Oh, dat lijkt mij ook wel wat. Het zijn niet van die schokkende bedragen voor het vullen.VolvoXC70 schreef:Geen last meer van wisselende/aflopende bandenspanning. Ik rij nu ruim 1 jaar met een vulling zonder te hoeven bijvullen. Ik ben niet iemand die elke week zin heeft om de bandenspanning te controleren.
Bedankt voor de tip.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De stikstofmythe:
Daar hebben het op dit forum vorig jaar al eens uitgebreid over gehad.
Gewone lucht bestaat (schrik niet) voor 80% uit stikstof.
Volgens de theorie van de groene-dopjes-vullers gaan zuurstofmoleculen sneller door het rubber heen dan stikstofmoleculen. Als dat waar is, dan is na een paar keer lucht bijvullen het percentage stikstof in de band al gauw 90% of hoger, omdat je er immers weer meer stikstof in stopt.
Die 80%stikstofvulling heet gewone lucht en is gratis.
Het groene dopjesspul heet gebakken lucht.
Overigens heb ik mijn banden gevuld met natuurechte Sallandse lucht en ik controleer 2 x per jaar de spanning en tot nu toe (ik heb de auto met deze banden bijna 2 jaar) heb ik maar één keer ietsjes moeten bijvullen in 2 banden...
Daar hebben het op dit forum vorig jaar al eens uitgebreid over gehad.
Gewone lucht bestaat (schrik niet) voor 80% uit stikstof.
Volgens de theorie van de groene-dopjes-vullers gaan zuurstofmoleculen sneller door het rubber heen dan stikstofmoleculen. Als dat waar is, dan is na een paar keer lucht bijvullen het percentage stikstof in de band al gauw 90% of hoger, omdat je er immers weer meer stikstof in stopt.
Die 80%stikstofvulling heet gewone lucht en is gratis.
Het groene dopjesspul heet gebakken lucht.
Overigens heb ik mijn banden gevuld met natuurechte Sallandse lucht en ik controleer 2 x per jaar de spanning en tot nu toe (ik heb de auto met deze banden bijna 2 jaar) heb ik maar één keer ietsjes moeten bijvullen in 2 banden...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
O ja: dit is ook leuk:
Toch is het zinvol het volgende te overwegen: Lucht bestaat voor pakweg 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof. Zou de zuurstof volledig weglekken uit de band en wordt de band daarna weer bijgevuld met lucht, dan bestaat het vulsel voor 96% uit stikstof en voor 4% uit zuurstof. Enz. Dus als een band in de loop van de tijd steeds bijgevuld wordt met lucht, wordt het percentage stikstof steeds groter.
En ook dit nog: Als een band voor de eerste keer met stikstof gevuld wordt, bestaat de inhoud uit 1 bar lucht 3 bar stikstof, waardoor zo'n band helemaal niet op spanning blijft. Pakweg 20% van die eerste gratis bar ontsnapt volgens de stikstoflobby. Een geruststelling is dat als je hem daarna met gewone lucht bijvult het stikstofdeel groter wordt.
bron: http://www.caravanhandboek.nl/fvv/tyrecenter.htm
Toch is het zinvol het volgende te overwegen: Lucht bestaat voor pakweg 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof. Zou de zuurstof volledig weglekken uit de band en wordt de band daarna weer bijgevuld met lucht, dan bestaat het vulsel voor 96% uit stikstof en voor 4% uit zuurstof. Enz. Dus als een band in de loop van de tijd steeds bijgevuld wordt met lucht, wordt het percentage stikstof steeds groter.
En ook dit nog: Als een band voor de eerste keer met stikstof gevuld wordt, bestaat de inhoud uit 1 bar lucht 3 bar stikstof, waardoor zo'n band helemaal niet op spanning blijft. Pakweg 20% van die eerste gratis bar ontsnapt volgens de stikstoflobby. Een geruststelling is dat als je hem daarna met gewone lucht bijvult het stikstofdeel groter wordt.

bron: http://www.caravanhandboek.nl/fvv/tyrecenter.htm
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40
Nu even iets anders.
Ik ben aan het twijfelen of ik nu wel of geen winterbanden moet nemen. Veel sneeuw valt hier niet maar in de regen worden winterbanden geacht beter te presteren dan een zomerband. Een goed argument om toch winterbanden te monteren.
Nu las ik gisteren het volgende (Autokampioen):
"De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband."
Kan iemand mij het nut van winterbanden nog duidelijk maken?
Cheers,
Marcel
Ik ben aan het twijfelen of ik nu wel of geen winterbanden moet nemen. Veel sneeuw valt hier niet maar in de regen worden winterbanden geacht beter te presteren dan een zomerband. Een goed argument om toch winterbanden te monteren.
Nu las ik gisteren het volgende (Autokampioen):
"De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband."
Kan iemand mij het nut van winterbanden nog duidelijk maken?
Cheers,
Marcel