Winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
elvis21
2nd Gear member

Ik heb op mijn S60 winterbanden. Het zijn Michelin Alpin (195/60 R15). Maar wat is de juiste bandenspanning voor deze banden?
HMG
4th Gear member

Deze maat hoort niet onder een S60. 195/65-15 hoort het te zijn. Over bandenspanning zijn veel meningen maar volgens mij moet er ongeveer 2.4 bar in.
volvov40t4
3rd Gear member

mee eens!

heb de zelfde gehad, reed altij met +/- 2.5 bar

groet
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ik begin in principe met de fabrieksspanning van de "gewone" banden (als de maat niet al te veel afwijkt); belangrijk is om het spanningsverschil tussen vooe en achter aan te houden; dan ga ik kijken naar wegligging en slijtagebeeld van de banden en pas desgewenst de spanning aan
Frumpy
5th Gear member

Ik ga van het weekend de wintervelgen op de S80 monteren (205/65/15).

Kan ik hiervoor ook de tabel aanhouden, m.a.w. de bandenspanning van de normale banden?
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Het advies dat ik bij mijn bandenboer kreeg was de spanning iets lager te kiezen dan bij mijn zomerbanden. Mijn zomerbanden staan op 2.5 rondom en mijn winterbanden op 2.2 rondom. Dit is wel voor een S60.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ja en nee, lagere spanning heeft een beter effect in losse sneeuw omdat je door een lagere spanning meer loopvlak op de ondergrond krijgt en dus meer tractie door meer profiel

maar: door lagere spanning zakt de grip op droge weg en neemt het draagvermogen af, ik zou juist iets hoger gaan omdat winterbanden iets warmtegevoeliger kunnen zijn vooral op de autobahn
Frumpy
5th Gear member

Thanks!
Iets hoger? Is dat ongeveer 0,2 Bar hoger?
S80 2,5T AUT5 2004
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ja, probeer maar 0,2, als de band in de bochten niet jankt, niet stuitert en mooi vlak afslijt, dan is het goed
Frumpy
5th Gear member

:D De trial and error methode.

Moeten winterbanden bij een bepaald kilometrage ook nog van voor naar achteren en v.v. verwisseld worden? Zal wel eerder dan de 10.000 km zijn die men bij zomerbanden adviseert?
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

als de achterbanden snel zwerfslijtage vertonen (noemt men ook wel "cuppen"), kan je dat compenseren door regelmatig te wisselen van voor naar achter en andersom, en je kan overwegen om al wisselend de banden gelijk op te laten slijten; zorg er wel voor dat de beste banden altijd achter zitten (ga ik niet meer uitleggen, is op dit forum al veel over geschreven)

ik besef, dit schrijvende, dat dat vnl geldt als je, zoals ik, permanent op winterbanden rijdt, maar het principe blijft hetzelfde
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Frumpy
5th Gear member

@ps-amazon: Bedankt voor de info.

@volvoXC70:
De meningen over de voor- en nadelen van stikstofvulling, ook bij diverse bandenboeren, lopen nogal uiteen. :roll:
Wat is jouw ervaring?
VolvoXC70
4th Gear member

Frumpy
5th Gear member

VolvoXC70 schreef:
Frumpy schreef:
@volvoXC70:
De meningen over de voor- en nadelen van stikstofvulling, ook bij diverse bandenboeren, lopen nogal uiteen. :roll:
Wat is jouw ervaring?
In één woord: perfect!
:lol: Ja, dat was wel duidelijk, maar waarom?
VolvoXC70
4th Gear member

Frumpy
5th Gear member

VolvoXC70 schreef:Geen last meer van wisselende/aflopende bandenspanning. Ik rij nu ruim 1 jaar met een vulling zonder te hoeven bijvullen. Ik ben niet iemand die elke week zin heeft om de bandenspanning te controleren.
Oh, dat lijkt mij ook wel wat. Het zijn niet van die schokkende bedragen voor het vullen.
Bedankt voor de tip.
Battlecruiser
8th Gear member

De stikstofmythe:

Daar hebben het op dit forum vorig jaar al eens uitgebreid over gehad.

Gewone lucht bestaat (schrik niet) voor 80% uit stikstof.
Volgens de theorie van de groene-dopjes-vullers gaan zuurstofmoleculen sneller door het rubber heen dan stikstofmoleculen. Als dat waar is, dan is na een paar keer lucht bijvullen het percentage stikstof in de band al gauw 90% of hoger, omdat je er immers weer meer stikstof in stopt.

Die 80%stikstofvulling heet gewone lucht en is gratis.
Het groene dopjesspul heet gebakken lucht.

Overigens heb ik mijn banden gevuld met natuurechte Sallandse lucht en ik controleer 2 x per jaar de spanning en tot nu toe (ik heb de auto met deze banden bijna 2 jaar) heb ik maar één keer ietsjes moeten bijvullen in 2 banden...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

O ja: dit is ook leuk:

Toch is het zinvol het volgende te overwegen: Lucht bestaat voor pakweg 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof. Zou de zuurstof volledig weglekken uit de band en wordt de band daarna weer bijgevuld met lucht, dan bestaat het vulsel voor 96% uit stikstof en voor 4% uit zuurstof. Enz. Dus als een band in de loop van de tijd steeds bijgevuld wordt met lucht, wordt het percentage stikstof steeds groter.
En ook dit nog: Als een band voor de eerste keer met stikstof gevuld wordt, bestaat de inhoud uit 1 bar lucht 3 bar stikstof, waardoor zo'n band helemaal niet op spanning blijft. Pakweg 20% van die eerste gratis bar ontsnapt volgens de stikstoflobby. Een geruststelling is dat als je hem daarna met gewone lucht bijvult het stikstofdeel groter wordt. ;-)

bron: http://www.caravanhandboek.nl/fvv/tyrecenter.htm
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ollecram
3rd Gear member

Nu even iets anders.

Ik ben aan het twijfelen of ik nu wel of geen winterbanden moet nemen. Veel sneeuw valt hier niet maar in de regen worden winterbanden geacht beter te presteren dan een zomerband. Een goed argument om toch winterbanden te monteren.

Nu las ik gisteren het volgende (Autokampioen):

"De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband."

Kan iemand mij het nut van winterbanden nog duidelijk maken?

Cheers,

Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”