Hi,
Ik woon in Spanje en heb hier net een Volvo v70 gekocht uit 1998.
Over het algemeen zijn Spanjaarden niet zo zuinig op hun auto's en er is wel het een en andere mis.
Om te beginnen was de katalysator ver over z'n tijd want hij rammelde behoorlijk.
Gelukkig heeft de garage waar ik hem kocht kosteloos een nieuwe gestoken (kost normaal ook €300 geloof ik).
Maar het lampje van de lambda-sonde blijft branden.
Ik vermoed dat het daarmee te maken kan hebben?
Ook heeft hij heel af en toe dat de temperatuur even oploopt om daarna weer langzaam te zakken.
Het is niet gerelateerd aan hoe zwaar ik op de pedaal druk.
Het gebeurde voor het eerst toen ik rustig op lage toeren door de stad reed terwijl de motor net op temperatuur was.
Later op de autostrade kon ik doen wat ik wou, de temperatuurmeter bleef stabiel horizontaal staan.
Kan het zijn dat de verbranding niet correct gebeurt waardoor verbranding in de uitlaat plaatsvindt?
Dat laatste heb ik namelijk een aantal jaar geleden voor gehad met mij Volvo 480.
Toen was het onderdeel dat de ontsteking regelt stuk waardoor de benzine in de uitlaat verbrandde.
Maar de motor van deze v70 is natuurlijk in de verste verte niet gerelateerd aan die Renault motor van de 480.
Tot slot, als ik gas geef hoor ik een tjirpend geluid dat synchroon loopt met het toerental.
Het geluid is er ook in stilstand en als ik rem op de motor is het er niet, alleen bij gas geven dus.
Misschien niet onbelangrijk, de kilometerstand is 175000.
Hopelijk kan iemand mij een paar tips geven.
UPDATE
Daarnet heb ik op de rechte baan even flink gas gegeven en hem laten remmen op de motor in 2de versnelling.
Met de raam open hoor ik het tjirpend geluid dan ook, al is het veel minder duidelijk hoorbaar.
Lampje lambda-sonde V70 blijft branden
-
- Starter
OK, ondertussen weer een update. De garage waar ik hem gekocht heb heeft naast de katalysator ook de lambda sonde vervangen op hun kosten. Hij verbruikt plots een stuk minder dus dat is een positief gegeven. Ook ik het lampje nu uit.
Nu is er wel een ander ding aan de hand. Het doet zich alleen voor op de autostrade. Als ik veel gas geef is er geen probleem maar het doet zich voor na een tijdje 120 rijden. Hij verbruikt dan een 5.5 l/100km en als ik dan gas geef dan houdt hij enorm in. Ik kan dan op het pedaal drukken wat ik wil, hij reageert bijna niet. Het enige dat dan helpt is het gas even loslaten en dan weer intrappen of natuurlijk terugschakelen.
Mijn gevoel is dat hij niet voldoende brandstof krijgt. Dus ik denk aan de brandstof filter. Tenzij iemand anders een ander oordeel heeft
Nu is er wel een ander ding aan de hand. Het doet zich alleen voor op de autostrade. Als ik veel gas geef is er geen probleem maar het doet zich voor na een tijdje 120 rijden. Hij verbruikt dan een 5.5 l/100km en als ik dan gas geef dan houdt hij enorm in. Ik kan dan op het pedaal drukken wat ik wil, hij reageert bijna niet. Het enige dat dan helpt is het gas even loslaten en dan weer intrappen of natuurlijk terugschakelen.
Mijn gevoel is dat hij niet voldoende brandstof krijgt. Dus ik denk aan de brandstof filter. Tenzij iemand anders een ander oordeel heeft

Laatst gewijzigd door W0UT op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.