Gisterenen vandaag druk doende geweest met de installatie van een niet zichtbare afneembare trekhaak en wegklapbare stekkerdoos (13 polig) onder mijn v70 R-design.
Alles gelukt, maar ik heb ook een kabelset erbij voor constante stroom naar de caravan. (bij draaiende motor 12V richting caravan voor koelkast en verlichting).
Deze kabel dient direct op de +pool van de accu aangesloten te worden en dan doorgevoerd te worden naar achteren, richting stekkerdoos.
Weet iemand waar ik de kabel vanuit de motorruimte het beste kan doorvoeren naar binnen? Ik kan tot op dit moment geen geschikte plaats vinden...
Is er niet ergens een bestaande doorgang te vinden waar je die kabel door kunt wurmen? Dat zal niet een hele eenvoudige plek zijn maar die moet er wel zijn, zoekt en gij zult vinden. Door de auto is niet zo moeilijk, even wat bekledingsdelen loshalen en de kabel daarna onzichtbaar verleggen.
Bij een V70NN jonger dan 2007 zit inderdaad de accu voorin.
Maar het is helemaal niet nodig om een kabel vanaf je accu naar voren te halen, is nog gevaarlijk ook.
Dat heeft VOLVO al voor je gedaan, en alles is voorbereid voro een trekhaak.
De standaard kabelset zit aangesloten op je trekhaak moduul (deze ligt linksonder de achterbank als je met je knieën tegen de achterbumper staat, en de wagen in kijkt). Ook dan links achter het kunststof achter de achterlichten zitten drie moduuls, de zekeringen en relais kasten. Unit 15, op pin2 (afgezekerd) zit al de directe 12V. Deze aansluiten op pin 9, en klaar ben je.
Pin 10 (geschakelde 12V) zit al via je kabelset op de TRM unit. Afgezekerd via de TRM unit. Deze spanning valt weg als je het contact uit zet, maar op pin 9 zit constant 12V.
Schema heb ik erbij gedaan, kun je eea uitvogelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Het is een supplement op VIDA: het programma EWD ( Electronic Wiring Diagram). Een stand alone prgramma.
Je kan het ook op een of andere manier linken aan VIDA, maar hoe, dat heb ik nog niet uitgevogeld.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Op internet staan deze schema's.
De laptop waar ik de schema's en link had staat heeft helaas de geest gegeven.
Er is ook een handleiding te vinden waar dit in beschreven staat. http://accessories.volvocars.com/Access ... y=trekhaak
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is. Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
Dank voor de informatie en electriciteits schema. Ben direct aan het werk gegaan en alles is aangesloten.
Prachtig hoe goed en snel dit forum werkt, top!
En bedankt voor je feed-back (wordt helaas nog wel eens vergeten door enkelen)
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19