Beste mede-Volvo-fetisjisten,
Deze week orienteer ik me op de aanschaf van een tweedehands Volvo, mijn vierde Volvo op rij. Het zou een D5 moeten worden, liefst in een V70 of een XC70 vanwege de ruimte (2 kinderen, vakanties en het rijdt gewoon prettiger dan een kleinere auto). Ik rij ruim 45.000 km per jaar dus ik heb er geen probleem mee als de auto probleemloos is. Overigens ben ik een rustige rijder.
Mijn voorkeur gaat uit naar een late V70/XC70 uit de vorige generatie (2006/2007). Die zitten niet alleen ruim in de opties, maar zijn ook redelijk betaalbaar en erg betrouwbaar volgens het laatste Dekra Gebrauchtwagen Report 2014 (kijk bij "Volumenklassiker"). Leren bekleding en een complete onderhoudshistorie met liefst één vorige eigenaar is een must, een handbak is prettig vanwege het lagere verbruik en de rest is mooi meegenomen. Een lage kilometerstand heeft mijn voorkeur – dan kan ik er nog een tijd mee door.
Natuurlijk heb ik al op de diverse sites gekeken naar het aanbod. Zou er iemand bijvoorbeeld schrikken van een D5 waarin 8 jaar korte stukjes zijn gereden? Ik doel op een XC70 Kinect met 110 dkm op de teller met complete onderhoudshistorie.
Of zou jullie voorkeur uitgaan naar een V70 Edition Sport uit 2007 met 154 dkm achter de kiezen?
Is er wellicht iemand die een Volvo kan aanbevelen of weet dat er iemand van zijn V70/XC70 af wil? Ik sta zeker open voor suggesties.
Door dit forum in de gaten te houden ben ik erachter dat ik goed moet letten op de onderhoudshistorie, de wervelklep en het schoon houden/maken van het inlaattraject/EGR. Uit het Dekra rapport maak ik op dat steenslag, electronica, stuurinrichting en remmen moet letten.
Zijn er nog andere zaken die ik bijzondere aandacht moet geven?
Ik overweeg sterk om na aanschaf chiptuning bij Rica aan te schaffen om de motor iets mooier te laten lopen en ietsie zuiniger te maken. Tips of alternatieven zijn meer dan welkom.
Hartelijke groet,
Edo
Op zoek naar een V70/XC70 D5 met niet te hoge km stand
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 08:45
Laatst gewijzigd door poov op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD Summum MY06 - 240.000 km
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Bij Broekhuis Groningen zag ik vandaag een V70NN 2.4D (175 PK) staan. goed 174.000 gelopen, vol leer, bips verwarming en geartronic. vraagprijs 18.900 euro, als je dan toch iets zou willen. Nette auto en ik ben redelijk kritisch als het om de staat van een gebruikte gaat maar deze was keurig netjes.
Edit: linkje!
http://www.broekhuisgroep.nl/auto-zoeke ... aut-17klb9
Edit: linkje!
http://www.broekhuisgroep.nl/auto-zoeke ... aut-17klb9
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 08:45
Ik kreeg van de Volvo dealer het volgende onderhoudsschema toegestuurd over een V70 D5 uit 2007 (uitloopmodel) waar ik interesse in heb:
14-4-08 21829 km 20 dkm beurt
9-7-09 49773 km 40 dkm beurt , twee lampen vervangen
10-8-10 77355 km 80 dkm beurt, twee banden verv. APK keuren en een ECM regelaar vervangen
27-5-11 100566 km 100 dkm beurt incl APK, geen verdere reparaties
26-8-12 126681 km 120 dkm beurt incl APK remblokken en schijven vervangen, wissers vor en achter, nieuwe accu en een koppelingshulpveer.
16-8-13 1401542 km 140 dkm beurt incl APK en service 2.0 en 2 banden vervangen.
Begrijp ik goed dat het onderhoudsinterval 30 dkm/één jaar is?
Klopt het dat de distributieriem/ketting aan de beurt zijn bij 180 dkm bij dit type? Dat is een kostbare beurt.
Zien jullie in de onderhoudshistorie rare dingen staan? Is het vervangen van de ECM regelaar en de koppelingshulpveer bijvoorbeeld normaal?
Zo te zien aan de remmen en banden is de vorige eigenaar geen coureur geweest met deze auto.
14-4-08 21829 km 20 dkm beurt
9-7-09 49773 km 40 dkm beurt , twee lampen vervangen
10-8-10 77355 km 80 dkm beurt, twee banden verv. APK keuren en een ECM regelaar vervangen
27-5-11 100566 km 100 dkm beurt incl APK, geen verdere reparaties
26-8-12 126681 km 120 dkm beurt incl APK remblokken en schijven vervangen, wissers vor en achter, nieuwe accu en een koppelingshulpveer.
16-8-13 1401542 km 140 dkm beurt incl APK en service 2.0 en 2 banden vervangen.
Begrijp ik goed dat het onderhoudsinterval 30 dkm/één jaar is?
Klopt het dat de distributieriem/ketting aan de beurt zijn bij 180 dkm bij dit type? Dat is een kostbare beurt.
Zien jullie in de onderhoudshistorie rare dingen staan? Is het vervangen van de ECM regelaar en de koppelingshulpveer bijvoorbeeld normaal?
Zo te zien aan de remmen en banden is de vorige eigenaar geen coureur geweest met deze auto.
Volvo V70 D5 AWD Summum MY06 - 240.000 km
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Herkenbare zoektocht, dezelfde als die hebben wij eind 2010 hebben gemaakt. Uiteindelijk hebben wij de huidige XC70 (met handbak) gekozen, andere optie was een V70 Sports Edition (ook uit 2007 en met handbak), waarbij uitstraling, de AWD, de net iets betere uitrusting (standkachel
) en comfort het gewonnen hebben van de lagere km-stand (170000 vs 115000).
Onderhoudsschema is inderdaad elke 30dkm/één jaar voor de D5 MY07 en jonger, maar over het algemeen is hier het advies (beetje afhankelijk van het gebruik) dat te verkorten (iig olie wissel) to elke 15-20dkm. En dat heeft vooral weer te maken met de werking van het roetfilterregeneratieproces, waar voldoende (zo niet te veel) over te lezen is op het forum. Distributie moet inderdaad ook bij 180k.
Opvallend dat bij de 40k en de 120k beurt wat langer is doorgereden al is het onderhoud altijd binnen de 30k gedaan. (Ervan uitgaande dat er bij de km-stand van de laatste beurt een getalletje te veel staat
)
ECM vervanging weet ik te weinig van om iets zinnigs over te zeggen. De koppelingshulpveer is volgens mij een extra veer aan het koppelingspedaal, die helpt bij het weer omhoog komen van het pedaal, doet niks af aan de werking van de koppeling. Die is bij ons ook een keer gesprongen, en is eenvoudig te vervangen.
Nu zit er natuurlijk een beurt aan te komen (aug 2014), wellicht kun je die, incl distributieriemwissel (is wel wat vroeg) erbij onderhandelen (of uiteraard van de prijs af). Reken voor de wissel incl een reguliere beurt maar op ca. € 1500, al waren wij daarvoor (bij dealer en incl carkit inbouw) nog 'iets' meer kwijt.
Verder is een V70 Sports Edition wel aanzienlijk luxer uitgerust dan een XC70 momentum, maar dat was natuurlijk al wel duidelijk.
Succes met de zoektocht!

Onderhoudsschema is inderdaad elke 30dkm/één jaar voor de D5 MY07 en jonger, maar over het algemeen is hier het advies (beetje afhankelijk van het gebruik) dat te verkorten (iig olie wissel) to elke 15-20dkm. En dat heeft vooral weer te maken met de werking van het roetfilterregeneratieproces, waar voldoende (zo niet te veel) over te lezen is op het forum. Distributie moet inderdaad ook bij 180k.
Opvallend dat bij de 40k en de 120k beurt wat langer is doorgereden al is het onderhoud altijd binnen de 30k gedaan. (Ervan uitgaande dat er bij de km-stand van de laatste beurt een getalletje te veel staat

ECM vervanging weet ik te weinig van om iets zinnigs over te zeggen. De koppelingshulpveer is volgens mij een extra veer aan het koppelingspedaal, die helpt bij het weer omhoog komen van het pedaal, doet niks af aan de werking van de koppeling. Die is bij ons ook een keer gesprongen, en is eenvoudig te vervangen.
Nu zit er natuurlijk een beurt aan te komen (aug 2014), wellicht kun je die, incl distributieriemwissel (is wel wat vroeg) erbij onderhandelen (of uiteraard van de prijs af). Reken voor de wissel incl een reguliere beurt maar op ca. € 1500, al waren wij daarvoor (bij dealer en incl carkit inbouw) nog 'iets' meer kwijt.
Verder is een V70 Sports Edition wel aanzienlijk luxer uitgerust dan een XC70 momentum, maar dat was natuurlijk al wel duidelijk.
Succes met de zoektocht!
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 08:45
Dank voor je tips! Waanzinnig mooie auto heb je trouwens (kleur, motor, uitrusting)!
Ik heb een lichte voorkeur voor de V70 na beiden te hebben proef gereden, al weet ik het nog niet zeker. Als ik naar de XC70 kijk, denk ik eigenlijk dat het niet eens een Momentum, maar een Kinetic is. Ik mis bijvoorbeeld de stoelverwarming en RTI.
Distributieriem/ketting vervangen heb ik voorgesteld, al weet ik niet of de (Volvo) dealer daarin gaat trappen. Op de site van Volvo staat dat de 180 dkm beurt EUR 855 kost. Hoop niet op de EUR 1500 waar je aan refereert
Is een handbak minder courant dat het prijsverschil tussen GT en handbak zo groot lijkt te zijn?
Ik heb een lichte voorkeur voor de V70 na beiden te hebben proef gereden, al weet ik het nog niet zeker. Als ik naar de XC70 kijk, denk ik eigenlijk dat het niet eens een Momentum, maar een Kinetic is. Ik mis bijvoorbeeld de stoelverwarming en RTI.
Distributieriem/ketting vervangen heb ik voorgesteld, al weet ik niet of de (Volvo) dealer daarin gaat trappen. Op de site van Volvo staat dat de 180 dkm beurt EUR 855 kost. Hoop niet op de EUR 1500 waar je aan refereert

Is een handbak minder courant dat het prijsverschil tussen GT en handbak zo groot lijkt te zijn?
Laatst gewijzigd door poov op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD Summum MY06 - 240.000 km
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
Volvo XC70 D5 Summum MY07 - 235.000 km
Volvo 945 2.3 LPT met G3 1997 - 348.000 km
Volvo V70 2.0T R-design 2010
Volvo V50 Ed. II 2.0D 2006
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ten eerste voor wat betreft de kosten voor een beurt, het is mijn ervaring dat dat altijd meer kost dan in de opgegeven staatjes, ook bij andere auto's. Er zijn altijd wel wat bijkomende dingen die voor extra kosten zorgen. Maar zoals al gezegd, wij hebben gelijktijdig met de riem wissel wat meer werkzaamheden laten verrichten dan enkel de beurt, exacte kosten voor enkel de 'riemwisselbeurt' (of alle extra werkzaamheden) weet ik zo ook niet meer, maar de (ingecalculeerde) totaal kosten (excl. garantie gevalletje) waren dan ook aanzienlijk meer dan het bedrag dat jij noemt. Als het mij goed bijstaat was het dubbele zelfs nog niet toereikend.....
Handbak is in de XC70 toch een soort van zeldzaamheid, is ook veel minder geleverd/besteld en een automaat past in principe natuurlijk beter bij een XC, ook daardoor zal de handbak, zeker tov een V70, ook minder courant zijn, ondanks dat deze wat zuiniger is (wat een handgeschakelde FWD V70 natuurlijk zowiezo is)
En die XC zou inderdaad best eens een kinetic (met wat extra's, zoals design sport line en active driving line) kunnen zijn, ook de 40/20/40 achterbank zit er nl niet in.

Handbak is in de XC70 toch een soort van zeldzaamheid, is ook veel minder geleverd/besteld en een automaat past in principe natuurlijk beter bij een XC, ook daardoor zal de handbak, zeker tov een V70, ook minder courant zijn, ondanks dat deze wat zuiniger is (wat een handgeschakelde FWD V70 natuurlijk zowiezo is)
En die XC zou inderdaad best eens een kinetic (met wat extra's, zoals design sport line en active driving line) kunnen zijn, ook de 40/20/40 achterbank zit er nl niet in.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- ArjanU
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05
Wij stonden voor dezelfde keuze. Een V70NN of een V70N. Uiteindelijk heeft de V70N 'gewonnen'. Ik vind hem mooier, en de Edition Sport is lekker uitgerust met allerlei luxe zaken. De V70NN is wat ruimer begrijp ik (met name achterin). De V70N valt in een lagere wegenbelastingklasse. En dat is ook wel prettig.
De onderhoudsinterval hebben wij ook terug laten brengen tot 20.000. Juist vanwege de regeneratie en het mogelijk dunner worden van de motorolie. Ik zou geen automaat nemen, ook al zijn er zat die veel kilometers al achter de kiezen hebben. Ik heb ook nog even gedacht aan een XC70 of V70 AWD. Maar niet gedaan. Meer gewicht en meer dingen die kapot kunnen gaan. Ik meen dat de ene XC70 kwetsbaarder is dan de andere. Dat geloof ik af van het soort 4WD. Die is gekoppeld aan de motor. Er zijn er hier zat die dat beter kunnen uitleggen.
Succes met het maken van een keuze.
De onderhoudsinterval hebben wij ook terug laten brengen tot 20.000. Juist vanwege de regeneratie en het mogelijk dunner worden van de motorolie. Ik zou geen automaat nemen, ook al zijn er zat die veel kilometers al achter de kiezen hebben. Ik heb ook nog even gedacht aan een XC70 of V70 AWD. Maar niet gedaan. Meer gewicht en meer dingen die kapot kunnen gaan. Ik meen dat de ene XC70 kwetsbaarder is dan de andere. Dat geloof ik af van het soort 4WD. Die is gekoppeld aan de motor. Er zijn er hier zat die dat beter kunnen uitleggen.
Succes met het maken van een keuze.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear