Beste allen,
Bij mijn s80, 1999, 2.9, is het de voorbije periode 2x voorgekomen dat ik met een nagenoeg lege tank (ca. 6 of 7 liter er nog in) slecht of niet kon starten.
1e ervaring: starten met koude motor, maar smoorde na een seconde of 2. Bij startpoging 4 of 5 bleef hij lopen (keurig, geen toerenverschillen of andere gekke dingen). Auto stond vlak.
2e ervaring: soortgelijk, maar auto stond schuin (linkerkant wat lager dan rechts, langs een stoep). Enkel: de auto bleef nu echt niet lopen.
ANWB-heer erbij geweest (blijf me verbazen over de kunde van die heren). Alles nagekeken, bleek dat in de brandstofrail (voor motorblok) geen benzine kwam. Brandstofpomp draaide wel, dus ontstond het idee dat de pomp het niet goed meer deed. Afgesleept naar benzinepomp, 40 liter erbij en keurig starten. Oftwel, met "genoeg" (hoeveel dat ook moge zijn) kreeg hij het wel makkelijk aan de gang.
Bij het starten hoor ik tevens een soort fluittuin, alsof iets langzaam op druk komt, een geluid dat er is sinds een lange rit naar Zuid Frankrijk een maand of 2 geleden. Toen met starten geen probleem. Dit geluid duurt een seconde of 10, merk er verder niets van.
Inmiddels bij de specialist een afspraak gemaakt om de benzinepomp te vervangen voor een imitatie-pomp, om zo redelijk voordelig e.e.a. uit te kunnen sluiten. Kon het toch niet nalaten het hier ook even op te gooien; wat zijn jullie ideeën bij een verhaal als dit? Vooralsnog gaat rijden zelf keurig, maar wil natuurlijk stilvallen op de a12 voor zijn.
Voor de zekerheid: auto krijgt keurig servicebeurten, olie is prima in orde.
Brandstofpomp versleten?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Tja, wat zullen we zeggen......De ANWB ik kundig maar uitlezen geeft zekerheid.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het kan de brandstofpomp zijn maar als de tank vol is werkt alles prima, dat is vreemd. Misschien dat de pomp niet de laatste rest brandstof kan bereiken om op te zuigen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
Uitlezen is gedaan, maar geen enkele foutmelding.
Dat aanzuigen lijkt een ding, maar dus enkel met minder dan 10 liter én schuin staan. Situaties die ik voor kan zijn, en een nieuwe pomp met meer pit (ook al is het een neppert) kan vast geen kwaad doen.
Dat aanzuigen lijkt een ding, maar dus enkel met minder dan 10 liter én schuin staan. Situaties die ik voor kan zijn, en een nieuwe pomp met meer pit (ook al is het een neppert) kan vast geen kwaad doen.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
Overigens: net even gestart en HEEL goed geluisterd: de fluittoon komt het achterdeel, gevoelsmatig de hoek waar de pomp ook zit.
Dus die straks echt maar vervangen en even bezien verder.
Dus die straks echt maar vervangen en even bezien verder.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
We zijn eruit:
alles ligt nu open. De pomp zelf is goed, maar (in Jip en Janneke-taal) :
Op de pomp zit een witte plastic "dop"/deksel, waarop de aan- en retourbrandstofslang is aangesloten. In de overgang tussen dit plastic ding -> aanvoerleiding richting motor, zit een scheur(tje). Daar lekt dus benzine uit / kan lucht bij. Dat zou alle problemen verklaren, zo zegt de vakman.
Dat witte ding wordt dus vervangen en dan moet 't weer goed zijn.
alles ligt nu open. De pomp zelf is goed, maar (in Jip en Janneke-taal) :
Op de pomp zit een witte plastic "dop"/deksel, waarop de aan- en retourbrandstofslang is aangesloten. In de overgang tussen dit plastic ding -> aanvoerleiding richting motor, zit een scheur(tje). Daar lekt dus benzine uit / kan lucht bij. Dat zou alle problemen verklaren, zo zegt de vakman.
Dat witte ding wordt dus vervangen en dan moet 't weer goed zijn.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dan vallen hopelijk de kosten ook mee, zo'n wit ding zal minder duur zijn dan een complet brandstofpomp.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
Helaas niet. Genoemde kapje + brandstofpomp zijn vervangen. Van garage -> kantoor gereden. Auto heeft hier overnacht omdat ik werd opgehaald, maar na het starten vanmorgen sloeg hij weer meteen dood.
ANWB erbij geweest, en na herhaaldelijk starten sloeg hij op een gegeven moment wel goed aan en bleef lopen. Toen voorzichtig (bij vol gas veel gestotter) naar garage gereden, deze gaat nu verder kijken. Gasklephuis is schoongemaakt waar ik bij was, dat bleek niet de oplossing. Ben wel "blij" dat hij nu de problemen zelf gezien en gehoord heeft, hopelijk maakt dat dat hij wat gerichter kan zoeken. Lijkt toch wel iets met brandstof en/of lucht te maken te hebben, ergens krijgt ie in elk geval niet genoeg van, of juist veel te veel.
ANWB erbij geweest, en na herhaaldelijk starten sloeg hij op een gegeven moment wel goed aan en bleef lopen. Toen voorzichtig (bij vol gas veel gestotter) naar garage gereden, deze gaat nu verder kijken. Gasklephuis is schoongemaakt waar ik bij was, dat bleek niet de oplossing. Ben wel "blij" dat hij nu de problemen zelf gezien en gehoord heeft, hopelijk maakt dat dat hij wat gerichter kan zoeken. Lijkt toch wel iets met brandstof en/of lucht te maken te hebben, ergens krijgt ie in elk geval niet genoeg van, of juist veel te veel.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
het vervolg:
brandstofdruk-regelaar en afsluiter worden vervangen. Eerstgenoemde leverde al op dat de motor continue de juiste brandstofdruk kreeg, in plaats van niet, de 2e moet gaan zorgen dat ie ook soepel gaat starten.
brandstofdruk-regelaar en afsluiter worden vervangen. Eerstgenoemde leverde al op dat de motor continue de juiste brandstofdruk kreeg, in plaats van niet, de 2e moet gaan zorgen dat ie ook soepel gaat starten.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21718
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Heb je al eens gedacht aan vervuiling van je brandstoftank? Er kunnen verontreinigingen onder in de tank drijven die natuurlijk verdunt als je tankt of veel benzine erin hebt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
Zeker aan gedacht, maar dat is het probleem niet.
Garagist heeft inmiddels de drukregelaar vervangen en nu blijft de motor goed lopen. Enkel bij starten na 15 min stilstand of meer, slaat hij de 1e keer starten niet aan, 2e keer wel. Erna blijft hij goed lopen. Garagist verdenkt nu brandstofafsluiter nog, dat vervangen moet maken dat het geheel weer soepel is en blijft.
Wordt vervolgd!
Garagist heeft inmiddels de drukregelaar vervangen en nu blijft de motor goed lopen. Enkel bij starten na 15 min stilstand of meer, slaat hij de 1e keer starten niet aan, 2e keer wel. Erna blijft hij goed lopen. Garagist verdenkt nu brandstofafsluiter nog, dat vervangen moet maken dat het geheel weer soepel is en blijft.
Wordt vervolgd!
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
- Locatie: Amersfoort
Inmiddels auto weer retour. Naast bovenstaande is ook de afsluiter vervangen. Gisteren auto weer opgehaald, en ook vanmorgen met koude motor start de auto keurig. (Tevens is inj. reiniger toegevoegd door garagist).
So far so good, problemen lijken voorbij.
So far so good, problemen lijken voorbij.
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)
Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!