Wederom een aircovraag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikus
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 21.05.2014 - 10:17
Contacteer:

Uiteraard eerst gezocht maar kwam er even niet meer wijs uit.
Een aantal maanden terug de airco laten vullen omdat deze bijna leeg was en geen koude lucht meer gaf.
Alles in eerste instantie prima maar na een tijd begon ik gesis te horen en sinds een week hoor ik ook een zoemend geluid dat meeloopt op het toerental.

Eerst het aircostation gebeld waar ik hem had laten vullen maar meneer kan het zich allemaal niet meer herinneren en zonder bon wou hij al niet meer verder helpen. :-(
Uiteindelijk maar naar een Vakgarage hier in de regio gegaan waar ik wel al goede ervaringen mee heb en die eens laten kijken.

De conclusie dat er ergens een lek moet zitten is vrij duidelijk anders loopt niet het systeem leeg in twee maanden, dus afgevuld op 20 bar met een mix van stikstof en fluor om erachter te komen waar het zit. Nu konden ze niet alles goed bekijken maar er werd wel wat fluorresidu terug gevonden. Echter op de plek waar het zat lekt het niet. Het moet dus ergens anders vandaan komen.

Nu konden ze alleen verder met zoeken als ze de voorbumper eraf haalden en dan zouden er wel kosten in rekening gebracht moeten worden. Garagehouder heeft me uitgelegd waar ik nog moest kijken en ook zelf het lek zou kunnen vinden met zeepsop. Dus dit weekend gaat de bumper eraf om eens op onderzoek te gaan.

Maar het volgende is de zoemende pomp/compressor, volgens de garage zou deze vervangen moeten worden maar nu zit ik nog met 2 vragen.
Ik lees veel over ringen die verwijderd moeten worden waarna de pomp weer werkt?
Ik heb nog een pomp van een 850 uit 1996 zou deze op een 2000 S80 passen? Deze pomp is namelijk in prima staat.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Ringen verwijderen heeft alleen zin als de luchtspleet van de magneetkoppeling te groot wordt. De koppeling grijpt dan niet meer aan wanneer de spoel warm wordt. Dit lijkt me bij jou niet het geval. Aircopompen houden er niet van als er te weinig koelmiddel in zit, dus ik zou de airco zeker uit zetten. Op de overige vragen heb ik geen antwoord, maar als de pomp aansluitingen identiek zijn, zou ik het zeker proberen.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Als je de nieuwe pomp plaatst, zou ik wel van tevoren de luchtspleet van de koppeling afstellen. Als hij is ingebouwd kun je er verrekte beroerd bij.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Mikus
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 21.05.2014 - 10:17
Contacteer:

Aircostekker is nu los getrokken zodat ik hem ook niet per ongeluk aan kan zetten. ;-)
Dat zou met de stikstof voor nog meer schade kunnen zorgen.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Goed zoeken naar dat gelige spul (met een speciale bril is het duidelijk zichtbaar).

Die systemen geven ook vaak een lek aan bij de verdamper, moeilijk zichtbaar dan.........want die zit achter/in het dashboard, waardoor deze helemaal open moet. Op zich natuurlijk te vervangen, alleen is het de hoofdprijs om die te vervangen.
Meestal zie je wel wat gelig spul onderuit het condens slangetje komen, dan weet je genoeg.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “S80”