Kenteken vastzetten: roestvorming?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Om te voorkomen dat ik mijn kentekenplaten verlies wil ik ze vast laten zetten met speciale chroeven. Autotaalglas doet dat onder andere kosteloos in samenwerking met de ANWB.

Als zo'n schroef in mijn achterklep wordt geschoefd, levert dat dan geen risico op dat daar metaal bloot komt te liggen en er kans op roestvorming ontstaat?
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Inmiddels heb ik zelf het antwoord gevonden, ik heb de receptie werkplaats van mijn dealer gebeld.
De Volvo V50 heeft speciaal in de achterklep achter de kentekenplaat stukjes kunststof waar de schroeven in kunnen. Dat moet wel even uitgemeten worden.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20904
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bij mij zitten ze gewoon in het staal van de achterklep.

Tegen de tijd dat zoiets verroest is heb ik het tijdelijke met het eeuwige verruild.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Ik kan niet inschatten hoe belangrijk het is, vandaar mijn vraag. Dank voor de reactie!
Laatst gewijzigd door tbrugman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Is die klep dan niet in z'n geheel van kunststof? Die van mij wel namelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Had vandaag de kentekenplaat laten vastzetten. De achterklep is van metaal. Schijnt dat de speciale schroeven een antiroestbehandeling hebben, die oxidatie voorkomt.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ten alle tijde RVS schroeven er in en het liefst met vet aan de draad.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28402
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kijk dat is pas een gedegen advies en het werkt ook nog bijzonder goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

@V70/2.4D/2003:"Ten alle tijde RVS schroeven er in"
Dat kan je beter niet doen. Het RVS is edeler dan het staal, dus de klep verroest en de schroef blijft in prima conditie. Beter is een verzinkte schroef en de beschadigde plaat conserveren met een middel dat wat duurzamer is dan vet, zoals tectyl of menie of zinkspray.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat kan ook, alhoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan RVS icm vet, tectyl of welk conserveermiddel dan ook. Verzinkt is aardig maar datgene wat verzinkt is, dat is vaak van bedenkelijke kwaliteit. In het grijze verleden, toen kunststof kofferdeksels nog niet aan de orde waren, hadden we een mal, tekenden de plek voor de te boren gaatjes nauwkeurig af, klein boortje er door, ontvetten en met de lakstift het blote metaal insmeren, RVS zelftapper er door en achterzijde werd pas dan geheel getectyleerd. Gebeurde helemaal niks mee, althans niet met de auto's waar we de platen op die manier hadden gemonteerd.( Talbot, weet u nog: Roestvorming al in de folder. Daar was verder geen tectyleren aan, die dingen gingen gewoon))
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

je hebt voor stalen bouten verschillende soorten oppervlakte-behandeling.
Dacromet
geel gepassiveerd
electrolytisch verzinkt (wel verzinkt, maar glanzen nogal, vandaar in de volksmond ook wel glansverzinkt).
Thermisch verzinkt.
Laatstgenoemde is zonder meer extreem roestbestendig. Ziet er alleen niet mooi uit (dof grijs).
Officieel gezien mag je inderdaad zonder isolatie (speciaal soort pasta of kunststof onderlegring) geen 2 verschillende materialen gebruiken (RVS en (thermisch verzinkt) staal). Tussen de edele (RVS) metaal en de onedele (staal) metaal treedt als gevolg van een potentiaalverschil tussen de materialen galvanische corrosie op. Het staal zal in theorie sneller corroderen.
Echter in de bijna 25 jaar dat ik meedraai in de metaal annex machinebouw - en wij gebruiken veel RVS en thermisch verzinkt - heb ik nog geen extreme uitwassen meegemaakt. Deze uitwassen uiten zich vooral in een agressieve omgeving (rioolwaterzuivering/zeewater)

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Dbosker: "Deze uitwassen uiten zich vooral in een agressieve omgeving (rioolwaterzuivering/zeewater)"
En bij pekelwater achter een nummerplaat......
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Ernst64 schreef: Dbosker: "Deze uitwassen uiten zich vooral in een agressieve omgeving (rioolwaterzuivering/zeewater)"
En bij pekelwater achter een nummerplaat......
Ja, dat is zo, vandaar dat je ze ook voldoende van vet moet voorzien.
Gebruik vooral de reeds voorhanden zijnde voorgetapte gaten (standaard zijn er al 2 draadbusjes achter de nummerplaat aanwezig).

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Dan zal ik met m'n aluminium klep ook wel galvanische corrosie krijgen bij de schroeven, aluminium raakt makkelijk geoxideerd. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer, het is alleen oppervlakkig en de plaat zal vast niet van de wagen vallen.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”