Dit weekend tijdens een cabriorit in de Ardennen weer eens gemerkt dat ik veel moeite heb met wegrijden uit stilstand op een berg. Het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen maar mijn wagen is zeker 4x stilgevallen.
Iemand zei me dat er zoiets bestaat als Hill Assist om dit probleem te verhelpen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het echt veel makkelijker om op te trekken met zo'n assist? Weet iemand hoeveel het kost om dit te laten installeren (ga altijd naar officiële Volvo dealer).
Ik rijd met een C70 D3 uit 2011 (diesel).
Hill Start Assist function
- Volvo Girl
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 20.11.2013 - 17:59
- Locatie: Oostende
Volvo V50 1,6D MY2008 (okt 2013)
Volvo S60 2,4D MY2009 (nov 2013)
Volvo C70 D3 MY2011 (juni 2014)
Volvo S60 2,4D MY2009 (nov 2013)
Volvo C70 D3 MY2011 (juni 2014)
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Hill Assist kan ik je niet over adviseren, en ‘ouderwets’ op de handrem en dan zodra je de koppeling op voelt komen en genoeg gas geeft weer van de handrem af? Heb dit wel eens toe moeten passen op een wel erg spannend stuk helling (in de file), werkt prima.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je gewoon de elektrische handrem (parkeerrem officëel) erop zetten. De knop bij je linkerknie schuin onder het stuur. Op het dashboard zie je dan de rode P branden tussen haakjes (simpel uitgelegd)
Dan uit de versnelling, en koppeling los. Dan weer koppeling intrappen, en in de eerste versnelling wegrijden. Het systeem geeft dan automatisch de parkeerrem vrij, het rode P lampje gaat uit.... Je rijdt niet naar achteren, en de motor slaat niet af.
Dit zit standaard op de V70 na 2008, dus het lijkt me ook standaard zitten op een C70 uit 2011.
Dan heel ouderwets, zoals het je geleerd is met rijlessen: hellingproef.
Dan uit de versnelling, en koppeling los. Dan weer koppeling intrappen, en in de eerste versnelling wegrijden. Het systeem geeft dan automatisch de parkeerrem vrij, het rode P lampje gaat uit.... Je rijdt niet naar achteren, en de motor slaat niet af.
Dit zit standaard op de V70 na 2008, dus het lijkt me ook standaard zitten op een C70 uit 2011.
Dan heel ouderwets, zoals het je geleerd is met rijlessen: hellingproef.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Klopt inderdaad!dbosker schreef: een C70 heeft nooit een elektrische handrem gehad (gebaseerd op de S40/V50). Het is dus inderdaad weer terug naar de basis van de rij-opleiding.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20904
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
D3 toch? Met rechts de rem ingetrapt houden en met links de koppeling bedienen: zodra de motor gaat "trekken" voet verplaatsen naar gaspedaal en rijden maar.
Dat is toch het mooie van een diesel: handrem is nauwelijks meer nodig om weg te rijden want de motor slaat nauwelijks af in tegenstelling tot een benzinemotor.
Dat is toch het mooie van een diesel: handrem is nauwelijks meer nodig om weg te rijden want de motor slaat nauwelijks af in tegenstelling tot een benzinemotor.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik snap het verhaal wel..
Ooit eens met een Focus Tddi onder aan een bult gestaan en wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet naar boven...en ik ben mister spingerfitzen gefuhl.
Uiteindelijk met grof geweld(lease auto van mijn broer dus boeien) het ding naar boven gekregen.
De GT heeft een auto hold en isw met een D5 voldoende vermogen om zonder drama naar boven te komen.
Ooit eens met een Focus Tddi onder aan een bult gestaan en wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet naar boven...en ik ben mister spingerfitzen gefuhl.
Uiteindelijk met grof geweld(lease auto van mijn broer dus boeien) het ding naar boven gekregen.
De GT heeft een auto hold en isw met een D5 voldoende vermogen om zonder drama naar boven te komen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Hill assist is volgens mij alleen leverbaar geweest bij AWD modellen.
Gewoon doen zoals je op de rijschool geleerd hebt dus (iets wat bij mij ook mis ging in het begin, tot de instructeur me verplichtte de eerste versnelling gewoon nooit te gebruiken en altijd uit 2e versnelling te vertrekken, zo leer je inderdaad het aangrijppunt van de koppeling beter kennen)
Gewoon doen zoals je op de rijschool geleerd hebt dus (iets wat bij mij ook mis ging in het begin, tot de instructeur me verplichtte de eerste versnelling gewoon nooit te gebruiken en altijd uit 2e versnelling te vertrekken, zo leer je inderdaad het aangrijppunt van de koppeling beter kennen)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Idd niet leverbaar geweest zoals dick al aangeeft. Bij de awd d5 in een s80 handbak heb je bijvoorbeeld een elektronische handrem die automatisch lost als je wegrijdt. Bij de nieuwe modellen v40 d4 my2015 handgeschakeld zit er ook een functie op dat als je stilstaat op een helling en de voetrem lost, hij de rem een aantal seconden vasthoudt waardoor de auto niet gaat rollen en je altijd soepel weg kan rijden. Op de c70 wordt het een kwestie van oefenen denk ik.