(Electronisch?) Probleem Volvo 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
lord
Starter

HELP!!!

Na korte tijd met plezier in m'n 'nieuwe' volvo 940 gereden te hebben, beginnen nu de problemen....

Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar leer graag, en heb bovendien zelf nu geen idee hoe ik verder moet. Daarom leg ik het probleem aan jullie voor. Wellicht dat jullie kennis en ervaring mij weer op de weg kan helpen.

stand van zaken:

-begin situatie: geen problemen
-cd speler geinstaleerd, en aantal zekeringen 'bijgevuld' die ontbraken (iig stoelverwarming, audio, dimlicht - wellicht anderen maar dat weet ik zo niet meer). vervolgens valt auto uit bij stationair lopen. auto start gelijk weer maar lambda sonde lampje brand. (tank 1/4 vol)
- Auto rijd met l-s lampje maar start een paar minuten niet na tanken (1x)
- auto rijd vervolgens 400 km zonder problemen, maar met lampje (tja, niet slim om door te rijden met l-s lampje: maar had de auto even hard nodig)
- Lamda sonde lampje gaat af en toe uit, en dan weer aan.
- Auto valt af en toe uit bij lage toeren (4x), start soms gelijk weer, maar 1x pas weer na een aantal minuten (tank minder dan 1/4 vol)
- auto start niet meer na uitgevallen te zijn (tank meer dan half vol) (sloeg een paar keer aan, maar snel weer uit)

Wegenwacht gebeld:

- Wel vonk
- geen benzine
- geen stroom op benzinepomp (maar draait wel?!)
- geen stroom op zekering naar benzinepomp
- geen stroom op injectoren
- conclusie wegenwacht: (1) hoofdrelais kapot en (2) electrische storing
- tijdelijke oplossing: Stekker bij luchtfilter geschakeld aan linker koplamp (starten met lichten aan)
- Bijkomstig probleem accu is leeg door vele startpogingen, dus eerst opladen.

Eigen actie vandaag
- accu uit de auto gehaald en aan de lader gehangen. (verzegelde accu, dus geen vuldopjes los kunnen draaien zoals staat in de gebruiksaanwijzing)
- meter van acculader begon bij 3Amp, en liep in enkele minuten naar 1,5Amp (dus accu was vol??? of kan niet geladen worden???)

Ik hoop echt dat jullie iets met dit verhaal kunnen. Op veel plaatsen op het forum lees ik onderwerpen die veel hierop lijken, maar ik ben (nog) niet deskundig genoeg om daaruit op te maken wat het probleem van mijn volvo is.

Wanneer ik weet waar het probleem zit hoop ik de auto weer rijdend te krijgen, waarna ik hem op m'n werk bij de auto-hobbyclub wil laten nakijken (mits het probleem geen volvo-dealer vereist)
hollander
3rd Gear member

je kan het probleem ook eens voorleggen op www.problemcar.nl.
succes Peter
volvogrill
2nd Gear member

beste lord,
ik ben bang dat de grote centrale kast{rv gemonteerd binnen}defect is
gegaan,weet wel voor dat men gaat vervangen dat er geen sluiting
aanwezig mag zijn,anders gaat er meer defect.

Na korte tijd met plezier in m'n 'nieuwe' volvo 940 gereden te hebben, beginnen nu de problemen....

Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar leer graag, en heb bovendien zelf nu geen idee hoe ik verder moet. Daarom leg ik het probleem aan jullie voor. Wellicht dat jullie kennis en ervaring mij weer op de weg kan helpen.

stand van zaken:

-begin situatie: geen problemen
-cd speler geinstaleerd, en aantal zekeringen 'bijgevuld' die ontbraken (iig stoelverwarming, audio, dimlicht - wellicht anderen maar dat weet ik zo niet meer). vervolgens valt auto uit bij stationair lopen. auto start gelijk weer maar lambda sonde lampje brand. (tank 1/4 vol)
- Auto rijd met l-s lampje maar start een paar minuten niet na tanken (1x)
- auto rijd vervolgens 400 km zonder problemen, maar met lampje (tja, niet slim om door te rijden met l-s lampje: maar had de auto even hard nodig)
- Lamda sonde lampje gaat af en toe uit, en dan weer aan.
- Auto valt af en toe uit bij lage toeren (4x), start soms gelijk weer, maar 1x pas weer na een aantal minuten (tank minder dan 1/4 vol)
- auto start niet meer na uitgevallen te zijn (tank meer dan half vol) (sloeg een paar keer aan, maar snel weer uit)

Wegenwacht gebeld:

- Wel vonk
- geen benzine
- geen stroom op benzinepomp (maar draait wel?!)
- geen stroom op zekering naar benzinepomp
- geen stroom op injectoren
- conclusie wegenwacht: (1) hoofdrelais kapot en (2) electrische storing
- tijdelijke oplossing: Stekker bij luchtfilter geschakeld aan linker koplamp (starten met lichten aan)
- Bijkomstig probleem accu is leeg door vele startpogingen, dus eerst opladen.

Eigen actie vandaag
- accu uit de auto gehaald en aan de lader gehangen. (verzegelde accu, dus geen vuldopjes los kunnen draaien zoals staat in de gebruiksaanwijzing)
- meter van acculader begon bij 3Amp, en liep in enkele minuten naar 1,5Amp (dus accu was vol??? of kan niet geladen worden???)

Ik hoop echt dat jullie iets met dit verhaal kunnen. Op veel plaatsen op het forum lees ik onderwerpen die veel hierop lijken, maar ik ben (nog) niet deskundig genoeg om daaruit op te maken wat het probleem van mijn volvo is.

Wanneer ik weet waar het probleem zit hoop ik de auto weer rijdend te krijgen, waarna ik hem op m'n werk bij de auto-hobbyclub wil laten nakijken (mits het probleem geen volvo-dealer vereist)[/quote]
stiftbeertje
Starter

Misschien heb je het brandstof pomp relais( deze zit achter de asbak,zo'n grote witte) kapot. Deze gaan wel vaker kapot.
Dit kan je testen: als de auto uitvalt en niet meer wil starten verbindt dan het relais handmatig door(het witte kapje is er makkelijk af te halen)

je moet dan ook de brandstofpomp horen "zoemen" deze zit onder de stoel v/d berijder

Als je de pomp niet hoort zoemen kan ook de pomp zelf stuk zijn( HOEWEL dit meestal voorkomt bij gaslopers en met veel kilometers)

groeten Stiftbeer
lord
Starter

Allemaal bedankt voor jullie tips.

Na gesprek met monteurs op m'n werk denk ik dat er een probleem zat in een van de circuits waarvan ik de zekeringen heb 'aangevuld' (dimlicht, electrische stoel, audio), er zal wel een reden zijn geweest waarom deze zekeringen er niet in zaten (dus heb ze er maar weer uitgehaald). Wat nu precies allemaal het idee is zou ik niet weten.

Even kijken of ik morgen op de noodvoorziening van de anwb naar m'n werk kan komen, dan laat ik'm daar even nakijken bij de autohobbyclub.

Goede tips blijven natuurlijk altijd welkom.

Wanneer ik meer weet, laat ik het natuurlijk hier even weten.
lord
Starter

Update:

Door een monteur heb ik de electronica na laten kijken. Mogelijke oorzaken van de problemen waar naar gekeken is: (1) 'onlogische stekker gebruikt voor het monteren van radio', (2) relais stonden behoorlijk los, hetgeen een storing veroorzaakt zou kunnen hebben.

Hierna starte de auto weer (maar met extra gas geven bij starten. ervoor zonder extra gas!), bleef deze lopen en brande er geen lampjes.

Na 250 km echter weer het uivallen van de motor op de hoek van de straat (net na wegrijden dus met koude motor) - auto startte even (halve minuut?) niet - na startte brande het lambda sonde lampje weer.

Bovenstaande incident gebeurde op ochtend van vakantie, heel fijn :-(

Hierna zo'n 700 km gereden, motor valt af en toe (4x) uit wanneer deze koud is. met warme motor geen problemen gehad. Lamda-sonde lampje brand vrijwel altijd (enkele keren tijdens het rijden uitgegaan, maar na minuutje weer aan).

(1) Misschien hebben jullie op basis van bovenstaande een idee wat er mis is?

Wellicht is dit het moment om naar de volvo dealer te gaan en hem uit te laten lezen, hierover dan aan jullie twee vragen:

(2) Heeft er iemand hele goede of slechte ervaringen met een volvo dealer in de buurt van Den Haag (waar kan ik het beste naar toe gaan?)

(3) Hoe werkt dat uitlezen? is mijn volvo (940 uit '93) hier niet te oud voor, zit er eigenlijk al wel iets als een boordcomputer in? zo ja, waar? Hierboven stond iets over een centralekast rechts voor, maar rechtsvoor bij voeten passagier kan ik niets onder het schotje vinden?! Misschien bij mijn auto ergens anders?

Bij voorbaat dank voor jullie aandacht en moeite.

Groet Lord
JW240
2nd Gear member

De krukasstandsensor is het misschien. Die geeft door of de motor loopt, zonder die sensor geen vonk en geen benzine. Bij warme/koude motor wil die sensor wel eens gaan opspelen. Kost ongeveer 40 euro.

Brandstof relais (dat witte relais) kan het ook zijn. Die worden best warm en de soldeerverbindingen kunnen met de loop der jaren slecht worden.
Als de diodes in dit relais kapot gaan krijgt de computer flinke spanningspieken van de spoel van het relais te verwerken, op ten duur xal de computer van de injectie dan de geest geven. Reken ongeveer 100 euro voor een goede 2e hands computer + nieuw relais.

Er schijnt nog een relais te zijn dat de injectoren schakeld, hier heb ik echter geen ervaring mee omdat een 240 dat niet heeft.

Uitlezen codes? dat kun je eenvoudig zelf doen.

Hier staan heel veel tips over problemen/onderhoud:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
lord
Starter

Hartelijk dank JW240 voor je reactie, dit weekend zal ik eens aan de gang gaan met het uitlezen.

Bevindingen zal ik hier melden.

Groet Lord
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”