Hallo,
Na startproblemen met mijn V50 2.4, o.a. bij het omdraaien van het contact niet reageren van de startmotor of krassend geluid bij het starten maar eens naar de dealer gegaan. Het zou de startmotor wel eens kunnen zijn dachten ze. Nu blijkt ook het vliegwiel wat beschadigd (zie foto) en moet ook vervangen worden volgens hun. Duur grapje. Echter, ik mijn twijfels of het vliegwiel daadwerkelijk vervangen zou moeten worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt alvast,
Vliegwiel vervangen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2014 - 23:22
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Voorzichtig de grootste bramen eraf slijpen en gaan met die banaan, vervangen lijkt me niet nodig, maar als de dealer dat wel vindt, tsja, hij is wel degene die garantie moet geven op de reparatie.
Voorop gesteld dat de rest vh vliegwiel er net zo uit ziet als dit klein stukje op de foto.
Maar ik neem aan dat dit een "dualmass" vliegwiel is, dan kan het zijn dat deze ook v.w.b. werking op is, zeker als d km stand zo rond 2,5 ton zit.
Voorop gesteld dat de rest vh vliegwiel er net zo uit ziet als dit klein stukje op de foto.
Maar ik neem aan dat dit een "dualmass" vliegwiel is, dan kan het zijn dat deze ook v.w.b. werking op is, zeker als d km stand zo rond 2,5 ton zit.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Houd er wel rekening mee dat eea wel in balans moet blijven... een vliegwiel die onbalans heeft, ben je nog verder van huis.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Jasper89
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06.01.2013 - 15:15
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Heb na de aanschaf van mijn V50 2.4 uit 2004 gelukkig 1 jaar Bovag garantie gekregen.
Bij mij voelde de koppeling vreemd en ben terug gegaan en hebben ze het druklager,de koppelings platen en het vliegwiel vervangen.
Aangezien het een DualMass vliegwiel is kost alleen het vliegwiel al 1000 euro dacht ik.
Ik kon er nog wel mee rijden hoor, zat alleen te veel speling op. Maar als je al start problemen hebt?
Is wel een gevoelig onderdeel om zelf wat aan te gaan doen denk ik zo.
Maar wat voor "krassend" geluid is het? of is het meer een ratelend geluid toevallig? ( kort bij het starten )
Bij mij voelde de koppeling vreemd en ben terug gegaan en hebben ze het druklager,de koppelings platen en het vliegwiel vervangen.
Aangezien het een DualMass vliegwiel is kost alleen het vliegwiel al 1000 euro dacht ik.
Ik kon er nog wel mee rijden hoor, zat alleen te veel speling op. Maar als je al start problemen hebt?
Is wel een gevoelig onderdeel om zelf wat aan te gaan doen denk ik zo.
Maar wat voor "krassend" geluid is het? of is het meer een ratelend geluid toevallig? ( kort bij het starten )
Volvo V50 2004, 2.4 Momentum, Audio-line, Xenon, Dakspoiler, Black Sapphire Metallic, 17"; Sculptor. ( Volvotune )
Volvo 440 1.8i 1996 CVT
Volvo 440 1.8i 1996 CVT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2014 - 23:22
Bedankt voor de reacties.
De braampjes eraf halen lijkt mij inderdaad ook een eerste optie. Het vliegwiel vervangen kan altijd nog.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of het een dual mass vliegwiel is. Ik heb eenV50 2.4 140pk en heeft 113k gelopen.
De startproblemen zijn inderdaad vaag. Bij het omdraaien van het contact gebeurde er in 60% helemaal niets, (behalve soms een zacht zoemend geluid van de startmotor, 20% krassen/ratellend geluid van de startmotor (waarschijnlijk de startkrans tegen het vliegwiel) en 20% start ie normaal. Voor de zekerheid nu de startmotor laten reviseren ondanks dat ie na een 1e inspectie niet slecht bleek te zijn.
Het leek ook op een slecht electrisch contact ergens, maar volgens de eigen dealer is dat het niet, dat zouden ze getest hebben en goed bevonden (?)
Dus het blijft vaag, eerst maar eens de kleine braampjes verwijderen en gereviseerde start moter monteren, kijken wat er gebeurt...
De braampjes eraf halen lijkt mij inderdaad ook een eerste optie. Het vliegwiel vervangen kan altijd nog.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of het een dual mass vliegwiel is. Ik heb eenV50 2.4 140pk en heeft 113k gelopen.
De startproblemen zijn inderdaad vaag. Bij het omdraaien van het contact gebeurde er in 60% helemaal niets, (behalve soms een zacht zoemend geluid van de startmotor, 20% krassen/ratellend geluid van de startmotor (waarschijnlijk de startkrans tegen het vliegwiel) en 20% start ie normaal. Voor de zekerheid nu de startmotor laten reviseren ondanks dat ie na een 1e inspectie niet slecht bleek te zijn.
Het leek ook op een slecht electrisch contact ergens, maar volgens de eigen dealer is dat het niet, dat zouden ze getest hebben en goed bevonden (?)
Dus het blijft vaag, eerst maar eens de kleine braampjes verwijderen en gereviseerde start moter monteren, kijken wat er gebeurt...
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Wat ik zo hoor, is het niet de startmotor, eerder de bendix.
Deze zorgt ervoor dat het tandwiel van de startmotor, (die over d elengte-as van de rotor van de startmotor kan schuiven) goed in de tanden van het vliegwiel grijpt.
Deze zorgt ervoor dat het tandwiel van de startmotor, (die over d elengte-as van de rotor van de startmotor kan schuiven) goed in de tanden van het vliegwiel grijpt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2014 - 23:22
Hi Wim,
De start motor is geheel gereviseerd en getest dus die zou goed moeten zijn nu. Ik denk ook inclusief de lengte-as van de startmoter die de startkrans op het vliegwiel schuift goed bevonden is.
Startmotor gemonteerd en helaas zelfde euvel. Bij het omdraaien van het contact een zacht zoemend geluid van de startmoter. Maar niet starten;( Als ik de koppeling indruk/loslaat of in/uit de versnelling zet, start ie daarna wel (?) Vreemd. Misschien dat dan de positie van het vliegwiel iets gedraaid is en daardoor de startkrans wel goed in het vliegwiel inschuift en start. Misschien het vliegwiel nog iets meer ontbramen of vervangen. Een andere mogelijke oorzaak mss electrische storing?
De start motor is geheel gereviseerd en getest dus die zou goed moeten zijn nu. Ik denk ook inclusief de lengte-as van de startmoter die de startkrans op het vliegwiel schuift goed bevonden is.
Startmotor gemonteerd en helaas zelfde euvel. Bij het omdraaien van het contact een zacht zoemend geluid van de startmoter. Maar niet starten;( Als ik de koppeling indruk/loslaat of in/uit de versnelling zet, start ie daarna wel (?) Vreemd. Misschien dat dan de positie van het vliegwiel iets gedraaid is en daardoor de startkrans wel goed in het vliegwiel inschuift en start. Misschien het vliegwiel nog iets meer ontbramen of vervangen. Een andere mogelijke oorzaak mss electrische storing?
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Johan s60 schreef: Voorzichtig de grootste bramen eraf slijpen en gaan met die banaan, vervangen lijkt me niet nodig, maar als de dealer dat wel vindt, tsja, hij is wel degene die garantie moet geven op de reparatie.
Voorop gesteld dat de rest vh vliegwiel er net zo uit ziet als dit klein stukje op de foto.
Maar ik neem aan dat dit een "dualmass" vliegwiel is, dan kan het zijn dat deze ook v.w.b. werking op is, zeker als d km stand zo rond 2,5 ton zit.
mee eens netjes rondom bijslijpen, zodat de balans intact bijft
zo doen wij dat ook op de zaak
keep calm!, your randomizer is running
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Als je bij de eerst volgende keer dat de auto niet start, contact uit en in de versnelling zetten , dan de auto iets naar voren of achteren duwen, en daarna weer starten, kijken of hij dan wel start.SP-V50 2.4 schreef: Hi Wim,
De start motor is geheel gereviseerd en getest dus die zou goed moeten zijn nu. Ik denk ook inclusief de lengte-as van de startmoter die de startkrans op het vliegwiel schuift goed bevonden is.
Startmotor gemonteerd en helaas zelfde euvel. Bij het omdraaien van het contact een zacht zoemend geluid van de startmoter. Maar niet starten;( Als ik de koppeling indruk/loslaat of in/uit de versnelling zet, start ie daarna wel (?) Vreemd. Misschien dat dan de positie van het vliegwiel iets gedraaid is en daardoor de startkrans wel goed in het vliegwiel inschuift en start. Misschien het vliegwiel nog iets meer ontbramen of vervangen. Een andere mogelijke oorzaak mss electrische storing?
de bramen op het vliegwiel zullen niet allemaal beschadigd zijn, meestal start de auto ( moptor ) nl. in de zelfde positie.
Als de motor dan wel start weet je dat starterkrans moet gaan bewerken/ vervangen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2014 - 23:22
Bedankt voor de reactie.
De startmotor en de startkrans op de startmotor zijn goed bevonden door een revisie bedrijf. De tandwieltjes op het vliegwiel zijn voorzichtig de braampjes afgehaald. Maar nog steeds problemen met starten helaas. Het lijkt er inderdaad op dat wanneer de auto in een versnelling is en voor/achteruit geduwd wordt, dat het starten dan wel gaat.
Dus misschien de tandjes van het vliegwiel nog iets meer afbramen of toch startmotor/starterkrans weer vervangen.
De startmotor en de startkrans op de startmotor zijn goed bevonden door een revisie bedrijf. De tandwieltjes op het vliegwiel zijn voorzichtig de braampjes afgehaald. Maar nog steeds problemen met starten helaas. Het lijkt er inderdaad op dat wanneer de auto in een versnelling is en voor/achteruit geduwd wordt, dat het starten dan wel gaat.
Dus misschien de tandjes van het vliegwiel nog iets meer afbramen of toch startmotor/starterkrans weer vervangen.