mapsensor?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.06.2005 - 17:05
- Locatie: Hengelo (ov), Twente
- Contacteer:
Functie:
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (üm) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):
1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental
Werking:
De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een meetkamer die verbonden is met het inlaatspruitstuk. In deze meetkamer zijn een aantal piëzoelementen geplaatst die bij vervorming door het vacuüm in het inlaatspruitstuk een signaal afgeven naar de inwendige sensorelektronica. Deze elektronica geeft een spanning af die evenredig variëert met het vacuüm.
Sensor spanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 5 volt. Het signaal van deze sensor bedraagtin het algemeen:
1/ Geen vacuüm: 4,7 - 4,9 volt.
2/ Stationair draaiende motor met 500-600 mbar: 1,2 - 1,8 volt.
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (üm) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):
1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental
Werking:
De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een meetkamer die verbonden is met het inlaatspruitstuk. In deze meetkamer zijn een aantal piëzoelementen geplaatst die bij vervorming door het vacuüm in het inlaatspruitstuk een signaal afgeven naar de inwendige sensorelektronica. Deze elektronica geeft een spanning af die evenredig variëert met het vacuüm.
Sensor spanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 5 volt. Het signaal van deze sensor bedraagtin het algemeen:
1/ Geen vacuüm: 4,7 - 4,9 volt.
2/ Stationair draaiende motor met 500-600 mbar: 1,2 - 1,8 volt.
Steam Powered Volvo
Volvo 460 1.7 carburateur uit 1991
Volvo 360 2.0 injectie uit 1987
De Volvo helpt de scouting waar hij kan
Volvo 460 1.7 carburateur uit 1991
Volvo 360 2.0 injectie uit 1987
De Volvo helpt de scouting waar hij kan
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
Hallo,
Is er ook bekend of een kapotte mapsensor gevolgen heeft voor stotter/inhoud gedrag????
Volgens mij ook wel een mogelijkheid... niet ???
Grtz. Kerel480
Is er ook bekend of een kapotte mapsensor gevolgen heeft voor stotter/inhoud gedrag????
Volgens mij ook wel een mogelijkheid... niet ???
Grtz. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
Mijn stotter problem is grootendeels over en dit had volgens mij niets met de mapsensor te maken, het is mischien wel een onderdeel van.
Dat denk ik eerder..
Grtz. Kerel480
Dat denk ik eerder..
Grtz. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP