2.4 als caravantrekker

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
SietoV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.07.2014 - 21:34
Locatie: Friesland

Hallo,

ik ben sinds kort Volvo-rijder.
Enige tijd geleden heb ik een V50 2.4 170 pk. uit 2008 gekocht.

Wie heeft ervaring met een 2.4 als caravantrekker? Ik ben nl. net op vakantie geweest, maar was nog niet onder de indruk van het "trekvermogen".

Ik hoor het graag.

Gr. Sieto
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10511
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Check het verhaal eens op www.caravantrekker.nl
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Is geen misselijke motor, maar verwacht geen trekkracht als een diesel.
Beetje op toeren houden doet wonderen (en klinkt ook niet verkeerd....) Mocht je toch echt te kort komen en benzine willen rijden dan ben je aangewezen op de T5, die wordt geholpen door een turbo en maakt elke helling een eitje....
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Het schijnt dat de 140 pk versie een wat prettigere bakverhouding heeft voor een caravan.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28878
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V50 met de 2.4 170 pk heeft normaal geen moeite met een caravan trekken of heb je een dubbelasser van 1800 kg?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

strui901 schreef: Is geen misselijke motor, maar verwacht geen trekkracht als een diesel.
Beetje op toeren houden doet wonderen (en klinkt ook niet verkeerd....) Mocht je toch echt te kort komen en benzine willen rijden dan ben je aangewezen op de T5, die wordt geholpen door een turbo en maakt elke helling een eitje....
Die T5 schijnt ook leuk te zijn voor andere dingen dan hellingen ;)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

@lint, dat zeg je mooi. Merk, type en gewicht van de sleeplkeuken hadden we graag geweten. Maar het advies van onze Hannie is ook uitstekend, op die site lees je de gebrukerservaringen, kun je de eigen ervaringen kwijt en reken je zo uit of het allemaal een beetje kan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
SietoV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.07.2014 - 21:34
Locatie: Friesland

Hallo,

bedankt voor jullie reactie's en adviezen !!

Caravan is zeker geen dubbelasser :D , maar een caravan van 4.5 meter en een gewicht van ongeveer 1200 kg.

Ik kom uit een diesel en heb misschien de nog bijbehorende rijstijl.
Duidelijk is dat ik meer toeren moet gaan draaien.
140 pk. misschien gunstiger, want heeft bijna hetzelfde koppel bij een lager toerental.

Maar ja, zoals jullie al noemen, is toeren draaien geen straf........
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

1200 kilo, is dat zijn LG of TMM? Is het zijn TMM is hij vast en zeker in gewicht teruggezet op het kenteken want dat is aan aan de lage kant voor een caravan van 4,5 mtr. Hoe dan ook, 1200 of 1500, die auto met die motor moet dat gewoon van zijn plek kunnen krijgen en ja, dat moet met een benzineblok eventjes iets anders dan met een diesel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

een v50 met 2,4i motor ( 170 pk) mag een max aanhangergewicht hebben van 1500 kg.
Op deze site: http://www.caravantrekker.nl/trekautote ... &serie=V50
wordt zelfs aangeraden een max gewicht aan te houden van 1250 kg.
Dan zou het zomaar kloppen dat je met een caravan van 1200 kg (en bedoelde je dan leeg gewicht??? dus beladen meer dan 1200 kg???) ) niet zo erg onder de indruk was, eea houdt niet over, en zeker niet in de bergen.
lagere versnelling, en toeren kan helpen, maar je loopt al aardig tegen de limiet aan.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ik heb zelf een V50 2.4 ( was 140 PK ) door Rica getuned naar +/_ 170 PK, en een caravan geladen max 1300 kg , geen probleem met het trekken van de caravan.
Voor de tuning had ik wel het idee ik zit tegen het max aan van trekken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
SietoV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.07.2014 - 21:34
Locatie: Friesland

Caravan is 1200 kg. TTM (Eifelland 460)

Als 1250 kg. het advies is, moet ik mij erbij neerleggen.....
Chiptuning is nog een mogelijkheid, maar bereik je mijn inziens bij een non turbo niet zoveel mee.

Helaas weet ik nog niet hoe je een foto moet bijvoegen, anders had ik even een fotootje van de combi bijgevoegd.
Gebruikersavatar
SietoV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.07.2014 - 21:34
Locatie: Friesland

Volvo V50 2.4 170PK 170 Pk 230 Nm 190 Pk 255 Nm benzine €399

http://www.obd-tuning.nl/
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Stop de persen! Als je wilt tunen, en dat snap ik omdat je graag wat meer Nm tot je beschikking wilt hebben, en dat goed wilt laten doen dan is het dringende advies:
* Polestar via de dealer
* In contact treden met de mensen in Uden......Volvotune dus voor maatwerk
* Rica
* BSR

Van alle bovenstaande zijn op het forum reviews en ervaringen te vinden die je kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze ten aanzien van tuning. Wat je niet moet doen is bij de eerste de beste knakker met een laptop en OBD aansluiting naar binnen rennen en voor 199 euro motorverkrachting laten installeren. Hetzelfde is van toepassing op powerboxen en aanverwante.........troep.

En dit is geen mening maar een welgemeend advies.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28878
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dit is weer een fraai voorbeeld van een welgemeend advies van het Orakel uit het noorden :D
Bovendien is het ook nog helemaal juist.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27115
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Waarvan uit dat rijtje Volvotune nog eens de goedkoopste is en je nog maatwerk krijgt ook. Zelf ook érg goede ervaring daar :)

Buiten de maten/gewichten van de combinatie om, hoe rijd je ermee? Schakel je al rond de 2500-3000 toeren door?
Dat kan zeker met een benzine wel wat verder, rustig de 4000 toeren of wat meer als je een beetje moet klimmen. Krijgt het blok niets van en de koeling werkt dan ook wat beter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
SietoV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.07.2014 - 21:34
Locatie: Friesland

Goede adviezen allemaal !!!

Ga zeker de site's even bekijken en vergelijken.

Ik heb ook liever niet dat iemand met z'n laptop mijn motormanagement gaat "aanpassen".

Nu is OBD tuning (van de link) bij ons in de buurt een begrip, zelf dealers brengen hun auto's daar.

Maar een beetje vergelijk kan geen kwaad......
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Ik heb het met een Dethleffs Newline DB440 gedaan, leeg zo'n 1050kg. Een V70 2.4 ervoor. Ik vond het verre van comfortabel, op de Route du Soleil regelmatig gillen in de derde versnelling en een verbruik om te janken: tussen 1:5,6 en (onder gunstige omstandigheden) 1:7,5. De 2.4 is weg en de caravan ook. Dit jaar met de tent, een lichte aanhanger en een 2.5T op vakantie geweest. Zoeven. Verder denk ik dat het chiptunen van een ongeblazen motor onzin is, daar win je niks mee.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28878
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De winst met het tunen van een ongeblazen motor is veel kleiner dan bij een turbo motor maar er is wel een vermogenstoename.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27115
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de 140 pk versie van de 2.4 5 cilinder is er wel een aardige winst te halen. (gebruik de zoekfunctie van het forum en je vind hier genoeg over)
Ieder ander ongeblazen blok is het bijna de moeite niet, hetzij wel comfortabeler te noemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”