Beste liefhebbers,
Mijn V50 2.0D uit 2008 wil soms niet in de achteruit versnelling.
Dat gebeurd wanneer wanneer de motor koud is, maar ook bij warme motor.
Wanneer ik de achteruit versnelling dan probeer in te leggen, blokkeert hij en lukt het niet.
Even gas geven werkt ook niet, ik moet dan echt een stukje vooruit en dan weer opnieuw proberen, dan lukt het vaak wel.
Is dit normaal voor deze versnellingsbak (6-versnellingen, achteruit versnelling links-bovenin) of zou bijvoorbeeld de synchromeshring of iets dergelijks eraan zitten te komen?
Alvast dank!
2.0D wil soms niet in achteruitversnelling
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28890
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wat is de kilometerstand van je Volvo en heb je de eerste koppeling nog? Kan een begin zijn van een slijtende koppeling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Koppeling voelt nog goed aan, aangrijppunt zit nog vrij hoog. Kilometerstand is 170.000km
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28890
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Nee, dat is dan waarschijnlijk niet de oorzaak. Het kan ook nog aan de afstelling van de bediening van de versnellingsbak liggen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dan staat het spul niet helemaal goed ten opzichte van elkaar. Even een keer in de vrij de koppeling laten opkomen en opnieuw proberen, dat noemden ze vroeger het dubbel klutschen.....mooie tak van sport in de vroege vrachtwagens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Klopt inderdaad, dat merk ik vaker in auto's, even een klein beetje gas geven of inderdaad de koppeling op laten komen in de vrij helpt dan vaak wel.
Bij onze tweede auto heb ik dit euvel soms ook, en dan helpt het om de koppeling gewoon rustig op te laten komen en dan op een gegeven moment kun je hem wel in de achteruit versnelling drukken.
Maar zou het bij mij de versnellingsbak zelf of de synchromeshring kunnen zijn die aan z'n eind zit?
Bij onze tweede auto heb ik dit euvel soms ook, en dan helpt het om de koppeling gewoon rustig op te laten komen en dan op een gegeven moment kun je hem wel in de achteruit versnelling drukken.
Maar zou het bij mij de versnellingsbak zelf of de synchromeshring kunnen zijn die aan z'n eind zit?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Iemand een idee?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ik denk niet dat de bak het is en een synchromesring dat lijkt met ver gezocht, die slijten niet zo snel
tenzij de bak veel heeft moeten werken onder zware omstandigheden
bijv in een marmermijn brokken marmer naar boven rijden, en om de 3 km in zn achteruit
schakelstangetjes denk ik
tenzij de bak veel heeft moeten werken onder zware omstandigheden
bijv in een marmermijn brokken marmer naar boven rijden, en om de 3 km in zn achteruit
schakelstangetjes denk ik
keep calm!, your randomizer is running
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Ja het lijkt mij ook niet dat de versnellingsbak versleten is.
De auto heeft 170k gelopen en ik weet dat de vorige eigenaar hem ook alleen voor lange snelwegafstanden gebruikte.
Schakelstangen dus? En moeten die gesmeerd worden? Of opnieuw afstellen?? (ik heb er geen verstand van)
De auto heeft 170k gelopen en ik weet dat de vorige eigenaar hem ook alleen voor lange snelwegafstanden gebruikte.
Schakelstangen dus? En moeten die gesmeerd worden? Of opnieuw afstellen?? (ik heb er geen verstand van)
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Volgens mij is de achteruit versnelling niet gesynchroniseerd, ik denk eerder dat de kopppeling niet helemaal goed vrij komt,( zit je remolie potje nog wel vol ? ) of dat de koppelingsplaat blijft kleven.
Ligt er geen olie onder de auto, of is de motor nat van lekkage ?
Ligt er geen olie onder de auto, of is de motor nat van lekkage ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Ja idd. Misschien toch maar even langs de dealer. Heb tenslotte nog garantie op de auto
Bedankt!
Bedankt!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998