Mijn vrouw en ik hadden er in Nederland al 2x last van gehad maar in de vakantie onderweg naar Roemenië was het echt raak. Tijdens het rijden, wanneer je net even wat meer vermogen nodig hebt, valt het vermogen weg en krijg ik de melding "Motor service vereist". Is niet fijn als je net op een helling een vrachtwagen wilt inhalen...
Gelukkig ligt mijn Dice standaard in de auto en laptop had ik ook wel bij de hand. Aangekomen op mijn bestemming, uitgelezen met Dice en laptop en foutmelding "ECM6805: Laaddrukregeling - onjuiste stroming" komt tevoorschijn.
De broer van mijn zwager die bij mijn Volvo garage werkt vertelde me dat ik eerst maar eens de motorrubbers moest afdichten om te kijken of dat het probleem veroorzaakt. De regelaar voor de turbo en de motorrubbers maken gebruik van dezelfde bron voor een vacuum.
Slangetje naar de motorrubbers afgedopt maar wederom, op een steile helling, de melding en weg vermogen.
Na twee weken Roemenië nog een weekje naar Kroatië geweest. Ook hier, als het goed warm was en bij een goede helling, gelijk weer de melding.
Uiteindelijk ben ik zonder problemen thuis gekomen (Nederland is gemiddeld gezien alleen maar bergafwaarts

Na lekker zoeken op internet, verschillende fora en youtube een lijst gemaakt van dingen die ik samen met mijn zwager wil gaan onderzoeken.
- EGR klep, koeler en dat aluminium buisje waar de slang van de intercooler en EGR koeler samenkomen
- Vacuumslangen
- Slangen van de turbo naar intercooler
- Intercooler
- Turbo
Afgelopen vrijdag begonnen met de werkzaamheden bij m'n zwager op de oprit. Als eerste zijn we begonnen met het demonteren van de EGR klep en bijbehorende onderdelen. Een paar bussen remmenreiniger verder en hij zag er weer goed uit. Helaas heb ik geen foto gemaakt van de binnenkant (Had ik te vuile handen voor)

Nadat de EGR en onderdelen weer op zijn plek zat zijn we de vacuum slangen gaan controleren. Op internet een aantal manieren gezien maar de rooktest leek mij nog de beste. Helaas heb ik hier niet de apparatuur voor maar een zwager met een sigaret doet het ook goed. We konden niet echt iets vinden en wilden verder gaan naar de turboslangen.
Het schoot me alleen te binnen dat ook de regelaar voor de turbo, voor op het motorblok, ook nog wel eens defect wil raken. Die ook gelijk gedemonteerd en er kwam een hele partij witte prut uitzetten uit de aansluiting die naar de turbo gaat. Ook hier weer een bus remmenreiniger op gezet en nadat er nog meer prut uit kwam de boel weer in elkaar gezet. Ook hier heb ik geen foto's van maar voor meer info klik op deze link. Het verwijst naar het Volvo forum van Groot Brittannië.
Het was inmiddels al half 7 's avonds en we besloten om alles maar terug te bouwen. De slangen en de turbo bewaren we voor een volgende keer.
Ik ben benieuwd of de melding snel terug komt. Anders moet ik binnenkort weer op vakantie om te kijken of de melding daar misschien terug komt. (Zou ook vervelend zijn.

Als laatste nog een fotootje van de motor. Het blijft een mooie techniek en het is nog leuker om er mee bezig te zijn.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden en als jullie nog adviezen of tips hebben hoor ik het graag.